Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Oavsett hur det nu är med hästskötseln, så undrar jag om han överhuvud taget blivit så hårt ansatt om han verkat mera normal i världens ögon?

Dvs haft välstädat hus, moderna kläder och framförallt lite mindre yvigt hår och skägg!

Jag vet att många människor dömer andra efter deras yttre och att många är väldigt kvicka att prata skit om alla som inte är exakt som de själva.

Ett exempel:

En kompis till mig som i perioder har haft hår och skägg liknande hästmannens, blev en dag i storstaden tillfrågad av en "skum typ" om han hade knark att sälja. Detta skedde under en period när kompisen mer än lovligt såg ut som en förvildad enebuske! Och har vare sig hänt förr eller senare. Episoden togs som ett incitament till att utföra ansning på närbelägen frisörsalong...

Kläderna gör mannen! Som man är klädd blir man hädd! Japp det säger de gamla ordspråken!

Så sant. Jag mötte nyligen en man som passar väl in på beskrivningen av din kompis en dag i t-banan. Han frågade artigt en man vilken linje han skulle ta för att komma till rådmansgatan, mannen svarade inte utan tittade bort liksom de två andra som stod i närheten. Då fick jag som stod en bra bit bort rycka in och svara på det trots att de som stod närmare vägrade att svara för att ... ja, för att han såg ganska originell ut antar jag med det yviga gråsprängda skägget och håret. Han såg så glad ut så när han fick ett svar av mig.
För många verkar det sticka i ögonen att andra inte följer mallen på hur man ska se ut och då måste man tydligen, om inte attackera allt som är annorlunda, så ta kraftigt avstånd från det.
Det kan möjligen vara en bidragande orsak till några av de anmälningar på sig som Hästmannen har fått, liksom att några vill att hans marker skall förvaltas bättre men jag vill inte skylla allt på det. Det verkar ju finnas dokumenterade brister i hans djurhållning, frågan är dock om det stämmer att han inte fått chansen att åtgärda dem?

Ja men inte kommer man åt markerna mer för att människan får djurförbud, vad han själv gör med sina marker är ju upp till honom.

men jag vill inte skylla allt på det. Det verkar ju finnas dokumenterade brister i hans djurhållning, frågan är dock om det stämmer att han inte fått chansen att åtgärda dem?

Nej det vill inte jag heller. Det är ju dessutom jättesvårt att komma med något annat än spekulationer om man inte själv har varit hemma hos hästmannen regelbundet och kunnat konstatera hur djuren sköts om.

Ibland kan det ju helt enkelt vara maximal otur om en inspektör skulle råka komma precis när det är som värst på ett ställe. Låt oss säga att en gård kanske varit perfekt skött i flera år och alla djur mår bra. Och så ligger plötsligt ägaren sjuk i influensa under två veckors tid. Och därmed så görs bara det allra nödvändligaste på gården. Djuren får mat och vatten, men mockningen får vänta och ägaren strör bara över lite extra varje dag. ( Det är ju lätt att säga att man då ska ordna hjälp- med det är ju inte alla som har en lämplig vänkrets att fråga eller har råd att ta in en avbytare).

Det är ju inte många dagar det viftar på innan ett stall faktiskt SER riktigt sunkigt ut. Sedan efter man varit sjuk tar det ju några dagar intensivt arbete innan man kommer ikapp igen.

Självklart ser ju då inspektören ett dåligt skött stall eftersom inspektören inte är vare sig tankeläsare eller övermänniska.

Sedan kan det ju vara maximal otur åt andra håller- för djuren då då. Att ett ställe kanske varit eländigt i många år men av ren slump råkar det vara uppstädat när inspektören kommer och därför blir det ingen anmärkning.

Ja men inte kommer man åt markerna mer för att människan får djurförbud, vad han själv gör med sina marker är ju upp till honom.

Jo men dom hoppas kanske på att han ska ge upp och sälja stället, alternativt arrendera ut hela klabbet. Man ska inte underskatta vad illvilliga grannar kan ställa till det med.

Våran förra granne på en närbelägen gård hade en del saker att berätta om varför dom valde att flytta hit. Det berodde mycket på jobbiga grannar där de bodde innan.

En av mina goda vänner och hennes sambo valde att sälja sitt hus ( som de bara hade haft något år) till underpris och satt sedan kvar med stora lån som försäljningen inte täckte. Pga av att närmaste grannen visade sig vara helgalen. ( Grannen lossade bland annat hjulen på deras bil, så att det nästan hände en allvarlig olycka). Deras situation blev totalt ohållbar och till slut så vistades de så lite det bara var möjligt i sitt eget ägandes hus och bodde hos deras respektive föräldrar i stället.

Jo men i det här fallet så tror jag inte att det kommer att bli tal om utarrendering av mark, man ska inte underskatta gamla griniga gubbar heller.
De bor där de alltid har bott tills de dör, och vill de inte så är det så inget varken grannar eller andra kan göra något åt i så fall.

Det är ju dessutom jättesvårt att komma med något annat än spekulationer om man inte själv har varit hemma hos hästmannen regelbundet och kunnat konstatera hur djuren sköts om.
Precis!

Jo men dom hoppas kanske på att han ska ge upp och sälja stället, alternativt arrendera ut hela klabbet. Man ska inte underskatta vad illvilliga grannar kan ställa till det med.

Våran förra granne på en närbelägen gård hade en del saker att berätta om varför dom valde att flytta hit. Det berodde mycket på jobbiga grannar där de bodde innan.
Jag har en släkting som råkat ut för en sådan granne, men den tog lyckligtvis socialen bort efter mycket trassel. Men är grannen i maskopi med någon lämplig myndighetsperson, så är det inte svårt att tänka sig utvecklingen.

Tänk grannfejden! :crazy:

Något jag undrar över men ingen vill svara på är, varför han inte får lämna över hästarna till någon lämplig person över vintern? Eftersom det skulle vara just vintertid problemen är så stora. Varför slå till med djurförbud och inte tillåta några andra lösningar?

LIA

Kl.

Så populära som filmerna om honom blivit borde det väl funnits gott om medel för att rätta till eventuella brister. De måste ha dragit in miljoner i sändningsrättigheter och biljettavgifter.

Kl.

Så populära som filmerna om honom blivit borde det väl funnits gott om medel för att rätta till eventuella brister. De måste ha dragit in miljoner i sändningsrättigheter och biljettavgifter.

Kan säga så här: De pengarna har inte direkt gått rakt ner i Stig-Anders fickor... De har gjort tavlor av bilderna på honom och om jag förstått det rätt är han inte ens bjuden på vernisagen... Hans hem är i stort behov av upprustning, han har inte råd att betala en hemförsäkring, än mindre anlita en jurist. Är detta en rik man må tro?

Vi har 2010-09-09 varit ute hos Stig-Anders och gjort ett reportage som finns att läsa här: http://www.fotosidan.se/blogs/maxpappasblogg/52488.htm
Kom gärna med synpunkter och kommentarer!

Jo, jag fick också det intrycket, att han exploaterats ganska hårt utan att egentligen ha fått så mycket tillbaka.

Är han så grining då?
Nu skrivs det gammal igen! HUR gammal är han?

LIA
han är 65 i år.
och vad gäller pengar från filmer, böcker etc. så har han inte fått speciellt stor del av kakan. däremot när Hästmannengrejen var som värst var han en hejare på att kränga dvd-filmerna, och där fick han, såvitt jag vet, en (liten) provision för varje såld film.

Jo, du kommer med grova generaliseringar och vinklade påstående, tagna ur sitt sammanhang, om vad som skrivits i tidigare trådar. Och ja, det är tyvärr en vanligt förekommande taktik på Bukefalos, så snart man inte klarar av att diskutera seriöst och baserat på fakta.

Och fortfarande inga svar ...

LIA

Du är grinig, som en annan gång, för att jag inte skriver ut allt jag vet.Du kan skaffa dig egen källa.

Och vad gäller dina frågor så har du fått de svar du får, jag har inte lust att skriva meterspalter bara för att du som i inlägg 87 ex har 10:eek: frågor, men det är ditt sätt att diskutera för då kan du alltid avsluta med, "läs igen" eller "fortfarande inga svar".

Hej!
Jag har läst ert reportage tidigare och lite kommenterat det i tråden. Nu är du med här och då ska jag passa på att försöka få lite mer fakta.

Är det rätt som jag förstår det, att den inspektion Länsrätten hänvisar till är från juni 2009 medan Länsrätten så sent som i juni 2010 företagit en inspektion där allt var utan anmärkning?

Om Länsrätten själva fann att allt var bra i juni i år, varför bestämmer samma Länsrätt att S-AS ska fråntas hästarna?

Han har ju fått djurförbud. Då undrar man hur eventulla andra djur sköts?

Har du själv läst Länsrättens utslag? Kan du i så fall återge vad där står?
Vet du vem djurskyddsinspektören är?

Ni skriver bl a i reportaget: " Till slut känner jag mig trött av alla medarbetare till Stig-Anders som skrivit brev med sina underskrifter till honom hur bra Stig-Anders är med sina hästar och vilken fantastisk personlighet han är."
Det är lätt att känna sympati med en människa som S-AS och även slår hans livsstil an en nostalgisträng i mitt innersta (alla är vi gamla bönder i generna), men det får inte påverka det faktum att djur ska skötas på ett för djuren bra och rätt sätt.
Därför raka frågor:
Enligt er uppfattning, stod hästarna instängda hela senaste vintern utan att få komma ut dagligen?
Är förutsättningarna idag sådana att man kan anta att hästarna kommer att få vara ute under kommande vinter?
Med ute menar jag i detta fall i hage där dom har rörelsefrihet och under minst halva dygnen och gärna ännu längre.

En passus om det ekonomiska. Enligt somliga i tråden är han "en förmögen man", vilket jag förstår att du har en helt annan uppfattning om. Ett sätt att skaffa fram pengar är att belåna fastigheten (om det inte är ändrat) och få ut en del av dess värde, medan räntor och kostnader läggs på hög hos banken och tas ut först när ägaren antingen säljer eller avlider.

Tacksam om du kan ge lite mer information. Som du kan läsa dig till i tråden, förekommer allehanda teorier och synpunkter, inte alltid så väl underbyggda.

LIA

Du bidrar med allehanda obestyrkta påståenden, sk*tsnack för att säga som det är, och när man då ifrågasätter och önskar få reda på vad du grundar detta på, kommer personangreppen istället.

Meningslöst att försöka föra seriösa diskussioner med dig!

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 365
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama