Sv: Hästmannen fick djurförbud
Kan säga så här: De pengarna har inte direkt gått rakt ner i Stig-Anders fickor... De har gjort tavlor av bilderna på honom och om jag förstått det rätt är han inte ens bjuden på vernisagen... Hans hem är i stort behov av upprustning, han har inte råd att betala en hemförsäkring, än mindre anlita en jurist. Är detta en rik man må tro?
Vi har 2010-09-09 varit ute hos Stig-Anders och gjort ett reportage som finns att läsa här:
http://www.fotosidan.se/blogs/maxpappasblogg/52488.htm
Kom gärna med synpunkter och kommentarer!
Jag blir lite fundersam till ett antal saker som skrivs i denna blogg. Delvis att Anders pratar om att han har "si och så mycket att fixa innan djurförbudet träder in och det hinner han inte med"- men senare i texten låter det som att han når upp till kraven? Hur går detta ihop? Har han eller har han inte nått upp till kraven som länsstyrelsen satt?
En annan undran är varför man tycker att kommunen ska betala för att han ska få ha sin gård? Ingen annan privatperson får betalt för att husera sina djur så varför skulle han det, bara för att han valt att leva ett udda liv? Det finns tillräckligt med gammeldagsmuseum som man kan hälsa på som skolbarn (har jag gjort, fanns djur och allt möjligt där också).
Jag har också stört mig på att filmskaparen tycker så synd om Anders- om det är så synd om honom donera pengar från filmvinsten till att hjälpa människan!! Det är ju ändå tack vare Anders som filmen blev så känd som den blev..
Sedan tycker jag det är konstigt att djurskyddsinspektören faktiskt lyckats fota saker som blöta hästben om inte hästen var nu blöt. Man kan ju inte fota saker som inte existerar.. Eller så är sanningen att hästen var faktiskt blöt då, och då är det inte ok om bädden är pissig!
Var det också samma inspektör varenda gång som kom eller var det olika? Var det samma kan man överklaga och be om en ny inspektör, som han borde ha gjort för länge sen. Har han dessutom hjälp och stöd av över 1000 personer borde någon av dessa männskor ha hajjat till och gjort något, om det nu var ett solklart fall av gammal gruff mellan grannar. Det är därför jag undrar hur det kommer sig, att ingen hittills hjälpt honom om det nu verkar vara ett fel som myndigheten gjort..
Sist men inte minst: att de, i förebyggande syfte, gett honom djurförbud innan vintern är inte fel om det finns
fullgoda skäl till det. Har man gjort en fullgod bedömning på att han INTE klarar vintern så ska ju inte hästarna behöva lida igenom vintern INNAN man gör något. Varenda gång djurskyddsmyndigheten agerat sent och djuren lidit så får de skit för det. Då kunde de ha gjort något för att stoppa det innan det gått så långt. Nu när djurskyddet äntligen gör något i förebyggande syfte så skriker alla i högan sky. När blir folk nöjda egentligen??