Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ginnie, har du opartisk information beträffande SAS:s hästhållning, så redovisa gärna hur det i verkligheten är och ser ut.
Själv blir jag bara mer och mer brydd för varje "information" som kommer angående "hästmannen" och dom juridiska turerna.

Som "alla" vet, är jag för hästars rätt till utevistelse. Om hästmannen har sina hästar konstant instängda och i spilta under hela vinterhalvåret (enligt dig) så är det självklart helt oacceptabelt, och inga hästar ska behöva ha det så.
Men varför släpper han i så fall inte ut sina hästar vintertid?

Han har taggtråd som stängsel. So what, egentligen? Visst är det mot lagen, men är det till skada för hästarna? Knappast! Så anmäl och bötfäll karln om så är nödvändigt, men djurförbud?? Verkligen inte!
F ö så finns det inget i lagen som säger att man måste ha elstängsel!

Du får väl fråga någon annan än mig varför hästarna står inne vintertid, utan strö o skitigt.

Jag har förut gett min "vadjagtrorförklaring" i tråden , dessutom menat på att en ligghall vore en bra ide.

Och olagligheter, som här taggtråd, funkar inte på det sättet du tror, anmäla, lite böter o sen kan det fortsätta vara taggtråd-man ska åtgärda det också och lika för alla. Han kan ju som andra söka dispens.

Och om elstängsel, nej, men då får man sätta upp trästaket, eller järnrör, eller plast eller.....något annat.

"Vidare påstås det att Stig-Anders brukar undlåta att släppa ut dem
vintertid. Slutsatsen är då att ta hans vänner ifrån honom redan nu, i
preventivt syfte. (Jag själv eller kanske du, kära läsare, kan med
samma logik bli av med körkortet nästa gång vi stoppas av polisen
eftersom vi KANSKE kan komma att köra för fort någon gång i framtiden!?
Orimligt eller hur?)

Jag, Peter Gerdehag, började filma Stig-Anders igen i mars 2010 och
har hållit på med det fram till nu. Stig-Anders har plöjt, harvat och
sått med "flickera" under våren. Han har satt och kupat potatis. Han
har kört 14 stockalass till sågen och kört hem de nysågade brädorna
igen. Brädor som han hade tänkt använda för att renovera lagården till
ett ännu finare skick.
Allt har fungerat alldeles perfekt under denna tid och
ardennerhästarna är i fin form.

Ja, hur är det med det där vintertid, då?

Och varför har du inte filmat deras vintriga utevistelse, och varför har du inte filmat hur djuren haft det i ladugården vintertid, jag menar, även kossorna är det djurförbud på av någon anledning, varför tar du inte upp det?

Vad beror det på? Det kanske är så att då hade inte den bilden som du velat visa av hästmannen varit fullt så mysig i TV- tittarnas ögon?

Sorgligt

Han hade ett gammalt sätt som man höll djuren förr.
Tyvärr tror jag att han började bli gammal.

Gillade ändå hans relation med djuren.
Ingen får döma honom, han vänade om sina djur.

Dock är vi i nya tider nu.

Och varför skrev du som detta i början av tråden?

*Knapplån*

Jag har nu läst hela den här tråden och artikeln, dock inga handlingar beträffande inspektionerna och djurförbudet.

Jag förstår att många är emot beslutet om djurförbud men jag är helt klart för det. Ingen häst ska behöva stå inne hela dagarna eller få dåligt foder. Detta är inte mina åsikter utan det VET ni allihop, även de som är emot djurförbudet, att hästar omöjligt kan må bra utan utevistelse och viss frihet.

Det kan säkert vara så att han älskar sina hästar oerhört mycket men jag har sett väldigt många hästar som gnäggar efter sina ägare, så det är absolut inget att döma situationen efter. Jag kan tänka mig att hästarna gillar ägaren i det här fallet dock, speciellt eftersom att han i alla fall tog ut dem någon gång och gav dem mat.

Om han har fått fyra inspektioner på sig att åtgärda sina problem är sannolikheten liten att han gör det i framtiden. Och han har helt klart brister i sin djurhållning. Av det jag såg på tv-programmet var mycket anmärkningsvärt och ingen god hästhållning i mina ögon. Bland annat höet skulle jag aldrig låta mina hästar äta. Jag hade heller nog aldrig ställt dem i det mörka stallet.

Någon hade ett argument om att tävlingshästar kan må sämre fast de står i godkända boxar. Det kan med all säkerhet stämma, men nu har vi en djurskyddslag som är utformad för att minimera hästars lidande i det här landet. Det betyder att vi som har hästar är skyldiga att hålla oss på rätt sida om lagen, så enkelt är det. Vi är skyldiga att inte ha hästarna innanför taggtrådsstängsel, för de kan skada hästarna. Vi är också skyldiga att hålla rent där hästen står, ta ut den dagligen och ge den hygieniskt foder. Om tävlingshästägaren uppfyller dessa krav bland annat, håller den hästägaren sin häst lagligt.

Alla här inne förstår nog att man i en djurskyddslag inte kan ha bestämmelser om att hästen måste trivas eller måste älska sin ägare. Däremot kan man ha konkreta lagar om centimetrar för att försöka minimera risken att hästen inte trivs.

KL

Ska nog förklara min synpunkt, eftersom många verkar tro jag tycker det är helt okej för hästarna att stå inne vintertid i smutsiga spiltor med dåligt hö.

Jag tycker inte det är okej. Inte över huvud taget och inte under några omständigheter. Det har jag aldrig heller påstått. Jag tycker däremot att eftersom han uppenbarligen bryr sig om sina hästar oerhört mycket (det framstår åtminstone som så, det är ju det jag utgår ifrån) så vore det enligt mig bättre att ge honom möjligheten att ordna allting så att hästarna har det bra, vilket ju självklart är det viktigaste i denna situation. Jag har ingen säker information ang om han fått möjlighet att ordna upp det eller inte, men jag har efter mycket letande och grävande bara hittat information som säger att han inte fått till ett visst datum på sig att ordna det, utan belagts med djurförbud direkt. Om det är så, så står jag fast vid min åsikt. Om det inte är så, är jag av en annan åsikt. Om han fått skälig tid på sig att ordna upp förhållandena för hästarna, men skitit i det ändå, så ska han djurförbud ha.

Jag är väldigt mån om att hästar (och andra djur) har det bra, bästa möjliga. Det vet alla i min omgivning också.

Jag planerar att ta reda på första-handsinfo under veckan, jag håller det uppdaterat här i tråden.

Men om det står i artikeln att han har fått fyra inspektioner på sig att ordna upp för hästarna har han väl fått rätt många chanser innan han fick djurförbudet?

Du får väl fråga någon annan än mig varför hästarna står inne vintertid, utan strö o skitigt.

Jag har förut gett min "vadjagtrorförklaring" i tråden , dessutom menat på att en ligghall vore en bra ide.

Och olagligheter, som här taggtråd, funkar inte på det sättet du tror, anmäla, lite böter o sen kan det fortsätta vara taggtråd-man ska åtgärda det också och lika för alla. Han kan ju som andra söka dispens.

Och om elstängsel, nej, men då får man sätta upp trästaket, eller järnrör, eller plast eller.....något annat.
Du verkar ju så insatt i ärendet, så du borde väl kunna ge besked?
Du missar (medvetet?) poängen i mitt avsnitt om taggtråd. Liksom du inte alls tar med hälften av mitt inlägg i ditt citerande. Varför inte? Obekvämt??

LIA

Jag förstår att många är emot beslutet om djurförbud men jag är helt klart för det. Ingen häst ska behöva stå inne hela dagarna eller få dåligt foder. Detta är inte mina åsikter utan det VET ni allihop, även de som är emot djurförbudet, att hästar omöjligt kan må bra utan utevistelse och viss frihet.
Har ställt frågan till andra som tycker "hästmannen" behandlas korrekt beträffande djurförbudet, dock utan att få svar.
Kräver du i konsekvens med din åsikt i citatet, att även alla andra hästägare som har sina hästar instängda hela dagarna ska ha djurförbud? Som en del elitryttare t ex.
Min åsikt är att dom borde ha det, men jag undrar över din (och dom andras) uppfattning?

LIA

Du verkar ju så insatt i ärendet, så du borde väl kunna ge besked?
Du missar (medvetet?) poängen i mitt avsnitt om taggtråd. Liksom du inte alls tar med hälften av mitt inlägg i ditt citerande. Varför inte? Obekvämt??

LIA

Vad du hittar på.
Inte obekvämt och jag hade inte heller tyckt hästmannen skulle haft djurförbud om han hade haft stora väl rengjorda boxar med strö så hästarna kunde ligga mjukt och där de sluppit stå med (bak) hovarna i frätande piss o skitgegga, och där de kom ut varje dag o red,kördes eller promenerades eller om så var i en liten hage, helt klart bättre än stå inne utan utsläpp vinterhalvåret.

Jag finner det synnerligen märkligt med ditt försvar till innestående, och innestående på det sätt det varit, som sagt synnerligen märkligt, särskilt som du rotat runt i diverse buketrådar genom åren och både förfasat dig o spytt galla över de som har tävlingshästar inne mer än inte ute full dagtid.

Och din syn på de som ger djurförbud är precis lika märklig.

Har ställt frågan till andra som tycker "hästmannen" behandlas korrekt beträffande djurförbudet, dock utan att få svar.
Kräver du i konsekvens med din åsikt i citatet, att även alla andra hästägare som har sina hästar instängda hela dagarna ska ha djurförbud?

Nu var det inte mig du frågade men jag svarar ändå. Ja, jag tycker att alla hästar ska ha daglig utevistelse. Det finns undantag:
*En lång tävlingsdag på vintern ställer vi in hästarna då vi kommer hem. Men då har de å andra sidan helt ledigt i hage hela dagen därpå.
*Isbelagd hage har fått mig att hålla hästarna inne.
*Djup snö som fyger
*Storm, då är det inte säkert för hästarna att vara ute
*Skadad/sjuk häst

Också har det hänt att vår shettis får stå inne en dag då hon forcerat staket och vi inte har kunnat slå nya stolpar samma dag. Kass, men ibland händer sånt man inte kan kontrollera.

Jag förstår inte att resonemanget om att en del elithästar står inne så är det ok för hästmannens hästar. Två fel blir inte rätt.

Jag noterar att du fortsatt uttalar dig om smaskiga detaljer gällande hur det är i hans stall, och då borde du vara insatt nog för att även besvara övriga frågor.
Jag noterar också att du fortsatt undviker det jag tog upp i de båda sista meningarna i mitt inlägg.

Däremot kommer samma gamla vanliga personpåhopp. Så blir det när man inte kan stå för vad man skriver.

LIA

Som alltid när det går dig emot så skriver du om personliga påhopp. Lär dig en sak, att skriva att du hittar på en sak, går fram som en furie på buke om både tävlingshästar som står inne och om alla de inkompetenta inspektörer som finns, det är inte personligt påhopp, det är ju det du gör.

Och jag svarade , att kan han hålla sina hästar så bra som de som har tävlingshästar under vintertid så tycker inte heller jag han ska ha djurförbud för den biten, vad är det du inte förstår?

Dom exempel du räknar upp är/kan vara självklara undantag och inte vad jag efterfrågade.
Jag förstår inte att resonemanget om att en del elithästar står inne så är det ok för hästmannens hästar. Två fel blir inte rätt.
Nej, det blir det inte. Men det är inte heller vad jag skriver eller varför jag frågar!

Varför svarar du inte på dom inlägg som är riktade till dig?

LIA

Jo, du kommer med grova generaliseringar och vinklade påstående, tagna ur sitt sammanhang, om vad som skrivits i tidigare trådar. Och ja, det är tyvärr en vanligt förekommande taktik på Bukefalos, så snart man inte klarar av att diskutera seriöst och baserat på fakta.

Och fortfarande inga svar ...

LIA

Ja, hur är det med det där vintertid, då?

Och varför har du inte filmat deras vintriga utevistelse, och varför har du inte filmat hur djuren haft det i ladugården vintertid, jag menar, även kossorna är det djurförbud på av någon anledning, varför tar du inte upp det?

Vad beror det på? Det kanske är så att då hade inte den bilden som du velat visa av hästmannen varit fullt så mysig i TV- tittarnas ögon?

Varför riktar du dig till Challe99? Det framgår tydligt i inlägget nedanför att texten är citerad från hemsidan samma dag.

*kl*

Jag vet inte alls hur det ligger till i denna sak så jag emotser RubinNovaks första hands-information innan jag kan uttala mig om jag tycker att det har gjorts rätt eller fel i Hästmannens fall. Jag kan iaf säga så mycket att jag tycker hans hästar verkar vara välmående av det jag sett men då har det ju också rört sig om hur de har det på sommarhalvåret. Han verkar annars vara en väldigt sympatisk människa och ger ett intryck av att han älskar sina djur väldigt högt, men det gör å andra sidan kattsamlare också.
För min del utesluter jag inte att det kan finnas en viss partiskhet i sakmålet då det verkar som att många i bygden har starka intressen av att få tag på hans värdefulla mark. Men som sagt så väntar jag med att bilda mig en uppfattning innan jag vet lite mer om saken.

KL

Som alltid går diskussionens vågor höga här på buke. Jag har läst en hel del om hästmannen och det finns uppenbarligen både mycket vant hästfolk som gjort besök hos honom och tyckt hästarna mått bra liksom dito folk som tyckt hästarna mått dåligt.

Djurskyddet har gett honom anmärkningar- det är ett faktum, och en del grannar verkar helst vilja ha bort honom från gården- det är också ett faktum.

Oavsett hur det nu är med hästskötseln, så undrar jag om han överhuvud taget blivit så hårt ansatt om han verkat mera normal i världens ögon?

Dvs haft välstädat hus, moderna kläder och framförallt lite mindre yvigt hår och skägg!

Jag vet att många människor dömer andra efter deras yttre och att många är väldigt kvicka att prata skit om alla som inte är exakt som de själva.

Ett exempel:

En kompis till mig som i perioder har haft hår och skägg liknande hästmannens, blev en dag i storstaden tillfrågad av en "skum typ" om han hade knark att sälja. Detta skedde under en period när kompisen mer än lovligt såg ut som en förvildad enebuske! Och har vare sig hänt förr eller senare. Episoden togs som ett incitament till att utföra ansning på närbelägen frisörsalong...

Kläderna gör mannen! Som man är klädd blir man hädd! Japp det säger de gamla ordspråken!

Själv ska jag villigt medge att jag tycker hästmannen verkar lite läskig- men jag är starkt medveten om att det beror på att jag har skäggfobi- och faktiskt tycker att alla som har skägg är rätt läbbiga! Tom jultomten... :p.
..................

Så till lite formalia.

Om nu fodret han gett sina hästar varit så dåligt, varför verkar då hästarna fysiskt må bra? Mögligt och dammigt foder utfodrat under en längre tid ger ju ofta men inte alltid men- i form av tex kvickdrag? På bilderna man sett av hans djur så är de blanka och fina i hårremmen de ser ut att vara i god form. Det ser inte ut att vara negligerade avtacklade djur.

Håller med om att det är illa med taggtråd och att det är inte bra med dylikt till hästar. Nu vet jag ju inte hurdana taggtrådsstängseln är på hans gård då jag aldrig varit där, men ett välskött sådant med hela spända, väldragna trådar på friska kraftiga stolpar orsakar sällan skador hos djur. Det är gamla halvt förfallna dylika där allting hänger huller om buller som orsakar större delen av alla taggtrådsrelaterade skador.

Det känns som om relativt enkla förändringar på gården skulle göra att hästarna fick utevistelse om vintern. Hur svårt är det tex att helt enkelt låta hästarna gå lösa i stallet, ha dörren öppen och en paddock precis utanför så att de kan själva välja var de vill vara?

Senast ändrad:

Men om det står i artikeln att han har fått fyra inspektioner på sig att ordna upp för hästarna har han väl fått rätt många chanser innan han fick djurförbudet?

Jag har läst i en annan artikel att han inte fått någon varning innan de utfärdade djurförbud. Enligt dig så stämmer det som står i en artikel. Då har vi ett dilemma. Jag återkommer med mer info inom några dagar, som sagt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 365
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama