Sv: Hästmannen fick djurförbud
KL
Som alltid går diskussionens vågor höga här på buke. Jag har läst en hel del om hästmannen och det finns uppenbarligen både mycket vant hästfolk som gjort besök hos honom och tyckt hästarna mått bra liksom dito folk som tyckt hästarna mått dåligt.
Djurskyddet har gett honom anmärkningar- det är ett faktum, och en del grannar verkar helst vilja ha bort honom från gården- det är också ett faktum.
Oavsett hur det nu är med hästskötseln, så undrar jag om han överhuvud taget blivit så hårt ansatt om han verkat mera normal i världens ögon?
Dvs haft välstädat hus, moderna kläder och framförallt lite mindre yvigt hår och skägg!
Jag vet att många människor dömer andra efter deras yttre och att många är väldigt kvicka att prata skit om alla som inte är exakt som de själva.
Ett exempel:
En kompis till mig som i perioder har haft hår och skägg liknande hästmannens, blev en dag i storstaden tillfrågad av en "skum typ" om han hade knark att sälja. Detta skedde under en period när kompisen mer än lovligt såg ut som en förvildad enebuske! Och har vare sig hänt förr eller senare. Episoden togs som ett incitament till att utföra ansning på närbelägen frisörsalong...
Kläderna gör mannen! Som man är klädd blir man hädd! Japp det säger de gamla ordspråken!
Själv ska jag villigt medge att jag tycker hästmannen verkar lite läskig- men jag är starkt medveten om att det beror på att jag har skäggfobi- och faktiskt tycker att alla som har skägg är rätt läbbiga! Tom jultomten...
.
..................
Så till lite formalia.
Om nu fodret han gett sina hästar varit så dåligt, varför verkar då hästarna fysiskt må bra? Mögligt och dammigt foder utfodrat under en längre tid ger ju ofta men inte alltid men- i form av tex kvickdrag? På bilderna man sett av hans djur så är de blanka och fina i hårremmen de ser ut att vara i god form. Det ser inte ut att vara negligerade avtacklade djur.
Håller med om att det är illa med taggtråd och att det är inte bra med dylikt till hästar. Nu vet jag ju inte hurdana taggtrådsstängseln är på hans gård då jag aldrig varit där, men ett välskött sådant med hela spända, väldragna trådar på friska kraftiga stolpar orsakar sällan skador hos djur. Det är gamla halvt förfallna dylika där allting hänger huller om buller som orsakar större delen av alla taggtrådsrelaterade skador.
Det känns som om relativt enkla förändringar på gården skulle göra att hästarna fick utevistelse om vintern. Hur svårt är det tex att helt enkelt låta hästarna gå lösa i stallet, ha dörren öppen och en paddock precis utanför så att de kan själva välja var de vill vara?