"Man kan döma någon för att man
vet att han inte klarar det. Det har bevisats flera vintrar i rad nu, på hästarnas bekostnad. Förstår inte varifrån ditt "tror" kommer ifrån? "
Mitt "tror" härstammar från en intervju med Länsstyrelsen. Jag tycker det är konstigt att man kan bygga ett beslut på vad man "tror". Om du körde för fort förra vintern blir du inte av med körkortet för att polisen "tror" att du ska köra för fort även denna vinter...
"Att kalla det fakta är skrämmande. Han har inte gjort så drastiska förändringar att han skulle uppfylla deras krav, det enda som hänt är att det blev sommar och enklare för honom att ge hästarna vad dom behöver. Han uppfyllde dock inte alla "vinterkrav".
Om man får ett blankt protokoll när man tidigare har haft flera anmärkningar innebär det rimligtvis att man gjort förändringar till det bättre. Något annat har jag mycket svårt att se! Ett blankt protokoll innebär i mina ögon att man till fullo uppfyllt Länsstyrelsens krav, annars borde rimligen anmärkningar finnas på brister!
"Är det värt att 3 hästar fortsätter misskötas för att han ska vara glad menar du?".[/QUO TE]
Som jag tidigare uttryckt är jag en stor djurvän. Jag vill naturligtvis inte se djur fara illa. Jag anser dock att ett mynt har två sidor och jag vill gärna skaffa mig en egen uppfattning av saker och ting, något fler på det här forumet borde göra enligt min mening..
Internet och mail är en fantastisk möjlighet men det är även mycket lätt att få en felaktig uppfattning om saker och ting, missförstånd sker lätt. Det är lätt att bakom alias av olika slag på nätet gömma sig och kritisera andra när man istället enkelt kan kontrollera saken genom att åka dit själv och titta... Hur många av er har varit på S-A gård i Råskog? Hur många har själva sett "bevisen" för de misskötta, vanvårdade hästarna, hur många har sett det mögliga hö ni anklagar honom för att ge dem? osv osv...
Min syn är och förblir följande: Vill vara VÄLDIGT tydlig med detta så ingen på detta forum kan missförstå eller förvränga... Om man inte sköter sina djur på ett tillfredställande sätt ska man inte ha dem! Jag stödjer INTE djurplågari eller misskötsel i någon som helst form. Så enkelt är det, punkt slut.
Däremot tycker jag inte att det i Hästmannens fall finns tillräckliga skäl till djurförbud och uppenbarligen är jag inte ensam om detta.
http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/manifestationen-hos-hastmannen-var-intressant-text-foto ,här finns den blogg som ni hänvisar till. Det finns gott om bilder, både i stallmiljö, på hästarna och på omgivningen. Jag tycker inte att det är vanvårdade djur vi ser.
Jag har nu, vid flera tillfällen besökt Hästmannen och har en ganska klar uppfattning om vad som bör göras för att Länsstyrelsen och kanske även ni på forumet behöver för att bli tillfredställda. Hö och halm finns på skullen och räcker ett bra tag till så ni som var oroliga att hästarna inte får något foder överhuvudtaget kan lugna ner er..
Dokument och utredningar är bra men de bör kompletteras med ett eget besök. Hästmannen bits inte och visar mer än gärna runt. Men det är klart... När det kommer till kritan brukar det va lättare att gömma sig bakom sitt alias på nätet...