M

MangoLinda

Har en uppgift i skolan och skriver just om att köpa häst! Frågan är: Har man rätt att lämna tillbaka hästen om den har en "dold" skada el. om man är missnöjd? Eller har man bara rätt att lämna tillbaks den om man har haft den på prov eller har den på "öppetköp"?
En del fd. ägare skulle säkert ta emot sina hästar igen om de som köpt dom var missnöjda men är man tvungen som säljare att göra detta?
Jätte tacksam för svar!

Sv: Hästköp

Hoppas ngn som kan det rättsliga systemet bra, kan svara.Det jag vet är att man , som köpare har skyldighet att låta undersöka hästen så mkt man har möjlighet till före köp, köper man en häst som har gamla skador men att man som köpare inte låtit undersöka hästen nog mkt så kan man nog säga att köparen får stå sitt kast.
Många säljare avskriver sig från ansvar om hästen skulle visa sig ha ngn skada som inte är upptäckt.

Det finns sällan definitiva svar med ja och nej inom juridiken. Vi hästköp tillämpas konsumentköplagen eller köplagen beroende på om det endast är privatpersoner involverade eller om det även är företag. Grundreglen är att säljaren ska åtgärda (t.ex återköp, operation, prisnedsättning) dolda fel men det är inte helt självklart vad som räknas som dolt fel, det finns även "komplikationer" som friskrivningar mm som kan skrivas in i avtalet.

Om man har avtalat någon form av öppet köp eller prövotid så kan man lämna tillbaka hästen enligt vad som står i avtalet. Om man inte har det så kan man inte lämna tillbaka hästen bara för att man är missnöjd. "Dolt" fel är alltid svårt att åberopa eftersom det måste kunna visas att felet FANNS när köpet genomfördes.

:bow:
Tack så himla mkt ni som svarat, ni är guld värda :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka