millus

Trådstartare
Jag ska köpa en ny ponny, vart köper jag färdigskrivna kontrakt? Vad ska jag tänka på vid köpet?

Hur gör ni när ni släpper ihop två obekanta hästar, den ena i det här fallet är en c-ponny, den andra är en shettis!

millus

Sv: Hästköp

Svenska Ridsportförbundets hemsida, under Shopen finns klara avtal (rekommenderas).
Jag tycker att bästa sättet att vänja in två hästar med varandra är att låta dem stå i stallet och känna lukten av varandra t.ex. över natten. Om man släpper ihop dem på morgonen är ett tips att dem ätit innan. Släppa ihop två hästar med mat första gången är ingen hit, dem kan börja på fel sida och hamna i bråk om maten.

Avtal brukar man kunna köpa i vilken ridsportaffär som helst. Köpte fodervärdsavtal nyligen, kostade 55 :- för ett par.

Du kan hitta avtal på dem flesta hästaffärer har jag för mig, fråga efter dem. På Hööks finns det iallafall.

Angående att släppa ihop hästar, jag hade låtit (om det fanns möjlighet) att låta den nya hästen gå själv i en hage precis intill dem andras. Och sedan efter någon dag sätta ihop, låta dem göra upp och ha lite koll.

Vad är det för ponny? Har du redan hittat en? =) Vad roligt, vad ska du ha den till?

Jag har sett att Hööks har avtal man kan köpa. Vet inte vad dom kostar.

När jag skulle släppa ihop mina hästar (två hingstar) så lät jag dem först gå i varsin hage ett par veckor. Några gånger fick de stå i boxarna intill varandra och nosa och "skrika" lite. När jag sen släppte dem i samma hage så fick den lilla, yngre hingsten gå i hagen först och sen släppte jag ut den större äldre hingsten. Jag hade naturligtvis med mig en annan kunnig hästmänniska ifall vi skulle behöva ta isär dem. Dom slogs lite i början, men det är ju naturligt speciellt vad det gäller hingstar. Den älder hästen blev rejält biten och veterinären fick komma, men efter det så har det gått bra. Dom slåss lite fortfarande, men mest på skoj! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar