Hästköp och ekonomi

gå samman i grupp
osv vad är det för trams. Vi tycker likadant och du har en annan åsikt. Ska ett antal av oss ändra sig och tycka som du gör så att det blir jämt antal då för att vi inte ska kallas mobb?

Att du skrev att du inte var van vid att umgås med så korkade människor som oss var ju inte så elakt skrivet. *obs, ironi om någon inte förstod det*

Hmmm så du är "något" stridbar :eek:. jag kan ju hålla med om stridbar men plocka bort ordet något :D.

Men jag tycker också det är intressant att se hur människan ofta jagar i flock på ett forum. ;)

Vi tycker likadant och du har en annan åsikt.
Tyckandet är inte vad det handlar om, det handlar om att försöka bräcka varandra i hur elak man kan vara, och sedan aplodera det hela.

Varför tar du inte och svarar på ursprungsinlägget, eller på vad du skulle göra om du inte hade råd att låta dottern ha 3 ponnyer och tävla dessa. Skulle du då ha en promenadponny åt henne?

Och så kan du ju på samma gång berätta varför du känner dig så träffad? Det vore intressant att veta.

Känner mig träffad av vad? Jag har svarat en gång på vad man gör om tävlingshästen skadas. Dög inte det svaret?

En av dotterns ponnys ÄR numera en sällskapsponny. Vad det nu har med saken att göra.

Ja, som obotlig optimist så hoppas jag ju på något slags ljus i tunneln.

I din verklighet är du säkert optimist, men i alla andras verklighet är du bara en sur, negativ, gnällig och bitter tant.

Själv tycker jag att det är intressant att se hur en person tycker sig ha rätt till kalla folk för korkade, göra folk ledsna, medvetet såra personer (för det måste det vara när man bara fortsätter fast de har skrivit att de blir sårade, det har hänt bland annat mig) och sedan kalla det för mobbing när folk reagerar. Även om jag kan hålla med dig om att det ofta jagas i flock både i verkliga livet och här på forumet så kan jag inte riktigt se att det är någon som gör det i denna tråd. Folk måste få reagera och skriva utan att det kallas för mobbing. Bara för att flera reagerar mot en så är det inte mobbing, kanske denne enskilde person bör rannsaka vilken del hon/han har i det som händer istället för att lägga över skulden på sina 'korkade' kombattanter?

Jag tycker iofs att hela tråden har gått överstyr men att kalla folk för mobb för att vi har en annan åsikt än dig är väl att ta i. Sen tycker jag att alla påhopp om IQ hit och dit inte riktigt hör hit. Vi tycker helt olika saker.

Vi gillar och tävla. För oss är det här med hästar både en hobby och sport . När man håller på med en sport så brukar man tävla för att mäta sig med sig själv och andra och sträva för att bli bättre. Vad är det för fel på det? Kan man inte ha häst av olika anledningar? Jag tror inte direkt att Stig H inte älskar sina hästar bara för att han avlivar de som inte håller måttet, varför ska det vara skillnad på travsport och ridsport? Observera nu att jag inte säger att någon av oss som tävlar och är inne här på tråden skulle kassera en häst endast för att den inte håller måttet och vi skulle behålla den om vi hade möjlighet, vilket Fio och Snuffsan påpekat, MEN jag t.ex vill tävla och om min häst blev skadad och det visade sig att han inte håller för fättävlan t.ex. men håller för dressyr på lättnivå så måste det ju vara bättre att jag säljer honom eller ska jag behålla honom ändå, fast han inte funkar för mina ändamål? När han kan glädja någon annan, observera! INTE lägre stående person.

Och om vi går tillbaks till vad den här tråden handlade om från början ekonomin så kan jag bara svara för mig själv men hade jag inte råd att ha min häst så skulle jag sälja honom och pga av jag är "bekväm" av mig så skulle jag inte kunna tänka mig att ha min häst på det sättet du har dina hästar, observera! ingen kritk mot din hästhållning, så då krävs det en större ekonomi för min del.

Och här så har det skrivits detta och med där till.
Vilka elaka människor ni måste vara, bevare mig från sådana

ehhh? Man kanske inte ska kasta sten i glashus? Med tanke på att du hoppade på mig och sa att jag var oschysst mot min häst för att jag har honom på ett ställe där hagarna inte är gigantiska och med tanke på andra trådar jag har läst där du är med och diskuterar, t.ex en gammal tråd om barn där du kallade alla oss som inte ville ha barn för egoister osv så kanske du ska ta och tagga ner.

Du anträdde diskussionen med:
"Men nu får du väl ändå ge dig!! Du har gett dig tusan på att "missförstå" allt Fio skriver!"
Nästan som att du sökte upp ett bråk och kastade dig in i det för att få vara med. Där så passar din användarbild väl in. Och sedan så skrev du långa utläggningar om vad Fio menade och tyckte och tänkte. Det ser inte jag som ett svar på frågan.

Vad skulle DU göra? Och inte Fio, den här gången, hon har verkligen mål i mun för sig själv.

Jag har svarat en gång på vad man gör om tävlingshästen skadas. Dög inte det svaret?
Jag läste igenom alla dina svar, men kunde inte hitta det. Men frågan var inte bara den. Det var även hur man skulle hantera en plötslig ekonomisk kris? Och hur man skulle förbereda sig för den?

Vi tycker likadant och du har en annan åsikt. Ska ett antal av oss ändra sig och tycka som du gör
Jag undrar faktiskt vad ni tycker och vad jag i så fall tycker, och vad vi faktiskt ägnar detta tyckande åt?

Jag tycker mest att jag har ställt en massa frågor.

Det var ett bra svar tycker jag. Det svarade på själva sakfrågan. Det andra väljer jag att bortse ifrån.

Jag har 2 föjldfågor som du kanske också kan svara på.
1. Skulle du kunna tänka dig att börja om med en billig lättklasshäst om ekonomin hindrade svårklasstävlande eller svårklasshästen inte höll för svår klass längre?

2. Vad tycker jag?

Jo jag kan hålla med dig om att det inte är mobbing här. Inte_Ung eldar på för mycket själv för att jag skulle kalla det mobbing. Ger man sig frivilligt in i en batalj så får man vara beredd på att ta lite stryk!

Jag orkar inte läsa alla inlägg här (vem orkar det?) men jag är faktiskt fascinerad att man kan säga så lite med så många ord. ;). All tid går åt till att kasta saker på varandra och väldigt lite tid går åt till eftertanke.

Ursprungsfrågan var intressant men den har väl inte diskuterars på länge...

Inte_Ung eldar på för mycket själv för att jag skulle kalla det mobbing. Ger man sig frivilligt in i en batalj så får man vara beredd på att ta lite stryk!
Jag antar att mobbing kräver att den utsatta känner sig mobbad. Och då så är detta INTE mobbing. Jag lider ju liksom inte av det.

Ursprungsfrågan var intressant men den har väl inte diskuterars på länge...
Jo, här och där faktiskt. Men det blir till att plocka små russin ur en stor kaka. Nu så intresserar detta ämne mig väldigt mycket, så jag har plockat och det var faktiskt givande.

Jag har det! Kan det vara att det är skillnad på vad
JAG vill och vad HÄSTEN vill ha!

Jag vill kanske betala för att ha hästen i ett stall med ridhus och
Hästen kanske helst vill vara i en STOOOR hage och leka med
sina kompisar!

Det var ett bra svar tycker jag. Det svarade på själva sakfrågan. Det andra väljer jag att bortse ifrån.

Jag har 2 föjldfågor som du kanske också kan svara på.
1. Skulle du kunna tänka dig att börja om med en billig lättklasshäst om ekonomin hindrade svårklasstävlande eller svårklasshästen inte höll för svår klass längre?

2. Vad tycker jag?

1. Om ekonomin hindrade svårklass tävlandet så skulle jag avstå från att tävla till ekonomin blev bättre. Jag skulle inte tävla lätt klass på min svårklass häst, om det var så att vi, ekipaget, tävlat i svår innan.
Om svårklass hästen inte höll för svårklass längre så skulle jag beroende på varför den inte håller sälja den till någon som kunde ha använding för den som promenadhäst el. för tävling i lättare klass. Om jag hade plats och ekonomi och framförallt tid så skulle jag försöka ha kvar den hos mig men då utan att tävla den.
Men självklart skulle jag köpa mig en ny häst om jag pga ovanstående omständigheter inte hade kvar min svårklasshäst eller kunde tävla den.

2, svårt att säga vad du tycker. Jag har lite olika gissningar:
*du tycker att jag är bekväm för att jag vill ha ridhus
*du tycker att du inte har fått något bra svar på vad man gör med svårklass tävlandet om ekonomin tryter eller hästen blir skadad
*du tycker att Snuffsan inte har tillfört nånting till den här diskussionen
*du tycker att du har svårt att förstå hur några av oss tänker

Är det rätt?

Jag har det! Kan det vara att det är skillnad på vad
JAG vill och vad HÄSTEN vill ha!

ja så skall man resonera tycker jag!

Först och främst skall man kunna uppfylla hästens krav. har man inte råd med det så skall man sälja hästen.

Vad man sen gör utöver det är upp till vara och en. Om nån vill satsa på ridhus och stall med dusch och bastu osv så är det väl ok. De som har råd är bara att gratulera. Samma sak med höga omkostnader för tävlingar.

Man bör inte blanda ihop hästens behov med sina egna. man bör heller inte försöka lura sig själv och andra genom att göra gällande att det är hästen som vill tävla svårklass eller pysslas överdrivet mycket.

Jag tror det här är hela kärnan till problemet. Det är svårt att hålla isär hästens behov med sina egna.

Personligen tycker jag att tävling mest är ett facit på hur man tränat. Jag känner inga behov av att "bli något" inom tävlingsvärlden men andra får ju tycka annorlunda om de vill.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden