Hästköp och ekonomi

Aha!
Jag tyckte du skrivit det så klart och tydligt längre upp...
Fast du kanske bara ställde frågor runt det då?
Vilken tur, nu behöver jag inte klura längre :-)

Om Petronilla nu hade rätt så vad har det med tävling att göra? Vad jag har förstått så har de senaste 20 sidorna handlat om påhopp på tävlingsryttare. Fast jag är ju lite korkad så....

Om hästen själv får välja så tror jag att den vill leva i fritt tillstånd och inte alls ha kontakt med människan hur mycket de egentligen tycker om att arbeta "åt" oss. Men nu är det ju så att man inte kan släppa ut alla hästar i det fria och då tvingas vi göra val åt dem.

Jag hävdar fortfarande att min häst inte mår sämre av att stå i ett stall med ridhus och lite mindre hage än vad han skulle göra utan ridhus och med större hage. han är väldigt pigg och glad ändå.... fast det är klart jag kan inte prata med honom så helt säker kan jag inte vara men han ser nöjd och glad ut, är inte sjuk, har pigga vakna ögon, är blank i pälsen, har bra hull och fina muskler... men det kanske inte är det som räknas?

:bow: :bow:
Mycket bra svar!

Problemet i denna tråd har nog börjat så att det kom antydningar på att om du stog på anläggningar med ridhus så var du bekväm och tyckte inte om din häst :confused: :confused:

Har man råd så har man det och det måste alla kunna acceptera!

Frågan var väl vad du som tävlingsryttare skulle göra med hästarna om ekonomin tog ett tillfälligt bottennapp.

Sluta med hästar helt?
Ställa hästarna på billigast möjliga (fortfarande så att det är bra för hästen)anläggning?
osv.

Så som jag förstod det så har det väl blandannat med tävling att göra när man diskuterade att rida på vägar m.m
Presterar hästen bättre på tävling om det rids i ett ridhus än om den rids i skogen på vägarna?

Jag reagerar bara på en sak. Måste en tävlingshäst ha en mindre hage? varför? Och hur liten hage menar du?

Hagstorleken är en prioritering som du gör av ekonomiska eller praktiska skäl. Det är alltså inget som hästen önskar sig.

Ibland ser man anläggningar som jag personligen tycker är kvalificerad idioti, tex en stor fin ridanläggning fast nästan ingen mark. Jag är benägen att säga att endast en idiot uppför en sån anläggning.

jag skulle hellre helt låta bli att bygga i så fall.

Man bör inte blanda ihop hästens behov med sina egna. man bör heller inte försöka lura sig själv och andra genom att göra gällande att det är hästen som vill tävla svårklass eller pysslas överdrivet mycket

Men det är väl ingen som har sagt att det är hästen som vill tävla svår klass?

Jag har inte heller sagt att det är hästen som vill ha ridhus men jag tycker att det är för hans skull, för att han ska kunna få regelbunden motion oavsett väder och vind, som jag ser till att det finns tillgängligt. Och jag tror att hästar faktiskt mår bra av att jobba regelbundet och jag har inte köpt min häst i något slags välgörenhets projekt utan jag har köpt honom för att jag vill rida, träna och tävla.

Instämmer!
Vad spelar det för roll om man har en första klassens ridanläggning om man har usla hagar, eller knappt några alls...

Särskilt när vi tittade på gård i Skåne så såg man en del skräckexempel.

Vissa byggde även hela verksamheten på att de utan kontrakt arrenderade mark av bönder.

Jag reagerar bara på en sak. Måste en tävlingshäst ha en mindre hage? varför? Och hur liten hage menar du?

Hagstorleken är en prioritering som du gör av ekonomiska eller praktiska skäl. Det är alltså inget som hästen önskar sig.

Ibland ser man anläggningar som jag personligen tycker är kvalificerad idioti, tex en stor fin ridanläggning fast nästan ingen mark. Jag är benägen att säga att endast en idiot uppför en sån anläggning.

jag skulle hellre helt låta bli att bygga i så fall.

Jag tycker absolut inte att den tävlinghäst måste ha en mindre hage. Vart har jag skrivit det :confused:
Min häst går nu under hösten/våren sept/april i en mindre hage, ungefär som ett litet ridhus, men sen går han i en stor gräshage.
Självklart är det en prioritering jag gör av praktiska skäl, inte ekonomiska. Jag skulle gärna ha hästen någonstans på de ställena, med stora stora hagar och ridhus som Inte_Ung angav men det tar mig ca. 40 min enkel resa att åka dit och den tiden har jag tyvärr inte. Jag kommer redna hem sent på kvällarna från stallet och jag har ett heltidsjobb att sköta och ingen medryttare. Men jag tycker ändå jag är värd att få ha en häst eller?

och jag håller helt med dig om att vissa anläggningar är verkligen inte genomtänkta.

Är det sant? Synd att folk tänker så, eller snarare inte tänker på marken!

Verkar som att folk mest tittar på själva stallbyggnaden och inte marken omkring och det verkar gälla båda när man ska köpa gård och när man ska inackordera hästen!
Men ett stall kan man ju ändra och göra om men det är ju inte ofta man kan säga detsamma om hagar och marker, om man inte har väldigt tur med en massa tomtmark nära en som man kan hyra/köpa!

Se TomasN's utmärkta inlägg.

Vad jag har förstått så har de senaste 20 sidorna handlat om påhopp på tävlingsryttare.
Det är andras uppfattning, inte min.

Om Petronilla nu hade rätt så vad har det med tävling att göra?
Frågorna från min sida var
1. Mår hästen sämre av att inte träna och tävla?
Många ansåg det.

2. Skulle vissa människor sluta att ha häst om de inte hade råd att tävla på Svårklass nivå? Och vad skulle det innebära ur ekonomisk planerings-synpukt? Hur skulle man lösa det rent praktiskt? Där var svaren mera svårtolkade. Ett svar som "Jag har råd att tävla Svårklass, så då gör jag det" Tillför ju inget svar till den frågan.

Jag hävdar fortfarande att min häst inte mår sämre av att stå i ett stall med ridhus och lite mindre hage än vad han skulle göra utan ridhus och med större hage. han är väldigt pigg och glad ändå...
Det är jag helt övertygad om. Men det skulle väl även finnas andra sätt att leva för din häst, som han också skulle må bra av? Billigare varianter att ta till för att kunna ha kvar hästen även om kassan blir skral. Eller skulle du lägga ned att ha häst om du inte hade råd att stå på en bekväm träningsanläggning?

Och för att ingen skall missförstå. Jag tror säkert att hästar kan tycka att det är kul att tävla, men jag tror inte att det är något som de behöver för att må bra.

Det är jag helt övertygad om. Men det skulle väl även finnas andra sätt att leva för din häst, som han också skulle må bra av? Billigare varianter att ta till för att kunna ha kvar hästen även om kassan blir skral. Eller skulle du lägga ned att ha häst om du inte hade råd att stå på en bekväm träningsanläggning?

Absolut och det skrev jag för ungefär 20 sidor sen att om jag inte hade råd att ha hästen där jag har honom nu så skulle jag ställa mig billigare tillsvidare eller om ekonomin kraschade helt så får jag väl sälja hästen. Det är ett privilegium att ha råd att vara hästägare. :)

Rida på frusna vägar eller ängar är inte bra för hästar oavsätt om du ska tävla eller inte.
Och när red du på en lagom frusen äng sist? Frusna vägar utan snö, det är ju alldeles för hårt. Men en lagom frusen äng, den sviktar alldeles oerhört fint. Som en gummimatta ungefär. Ytan håller ihop och jorden och leran under stötdämpar utmärkt. Rida och köra på is, som ger samma effekt, anses av kunniga som ett utmärkt underlag.

Jag tänkte bara på att du skrev "Jag hävdar fortfarande att min häst inte mår sämre av att stå i ett stall med ridhus och lite mindre hage än vad han skulle göra utan ridhus och med större hage" jag tolkade det som att skulle finnas ett samband så att man har mindre hagar på anläggningar med ridhus. jag tolkade tydligen dig fel ;)

Det jag menar är att man skall se på anläggningen först ur hästens synpunkt. Om inte anläggningen är tillräckligt bra för hästen med hagar osv så kan inte ett ridhus väga upp det.

Personligen skulle jag gärna ha ridhus men har tyvärr inte råd.

Förrut fick jag nämligen intrycket av att min häst skulle må dåligt pga hagstorlek, ridhus osv och då blev jag lite förolämpad. Jag ville bara bevisa att han mår utmärkt, fast han har en mindre hage, återigen inte så liten, så att folk här på Buke inte tror att jag är en djurplågare.

En lagom frusen kan man säkert rida på men det är en väldigt liten del av vintern i mitt område dom är det. Här är dom hårda och har ingen svikt :(
Is har jag oxå hört att det ska vara bra men det krävs en hel de is på en väg får att få svikt, det ska helst vara på en sjö och det vågar inte jag rida på.

:idea: då är jag med och håller fullständigt med dig. Jag tror att min häst klarar sig i sin "lilla" hage under det här mörka halvåret. Han kan ju faktiskt röra sig i den t.o.m galoppera och bocka. Det jag menar med ridhus är att när man har en lite mindre hage så är det skönt att kunna veta att man kan rör ordentligt på hästen, i ridhuset t.ex., oavsett vind och väder. Nu ska jag sluta tjata om det :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden