Hästköp och ekonomi

Men vet du inte att jordmånen är väldigt varierande i Sverige?
Jodå, det vet jag.

Lerjorden blir söndertrampad på nolltid om man rider på den då det är blött.
Det vet jag också.

Men man borde kanske inte få ha hästar på sån jord eftersom den inte duger att rida på på höst-vinter.
Det är faktiskt mycket möjligt. Men det beror ju på hur rasthagarna är ordnade under den tiden. Enligt lagarna om hästhållning, så får ju inte hästar gå till knäna i lera. Så det borde väl gå att preparera en bit mark så att den håller för ridning när det är slabbigt på marken? Så länge som det är slabbigt, så kan ju inte ridbanan bli hård och frusen i alla fall. Och när det är fruset, så håller ju även leråker att rida på. Och en kort, fin tät vall ger fin stötdämpning om det nu inte är snö.

Enligt lagarna om hästhållning, så får ju inte hästar gå till knäna i lera.
Därför vill vi inte rida sönder hagarna.
Så det borde väl gå att preparera en bit mark så att den håller för ridning när det är slabbigt på marken?
Skulle ridbana vara bättre änn ridhus? Varför det? Är det för att det är käckare att frysa?
Och när det är fruset, så håller ju även leråker att rida på.
Helt fel. Leråker funkar att rida på då det är torrt på sommaren. De dagar vi har fruset är det stenhårt i marken eftersom det är så mycket vatten inkapslat i jorden. Det är hårdare änn asfaltvägar.

Men som du säger, det är ju möjligt att man inte skulle få ha häst om man inte har dina förutsättningar. Vi andra bör avveckla vår verksamhet.

Skulle ridbana vara bättre änn ridhus? Varför det? Är det för att det är käckare att frysa?
Nej, det handlade bara om ekonomin. Ridbana är billigare än ridhus.

De dagar vi har fruset är det stenhårt i marken eftersom det är så mycket vatten inkapslat i jorden. Det är hårdare änn asfaltvägar.
Finns det ingen gräs-svål i dina hagar? Annars så kan man toppdressa med sand mot det problemet, även på leråker. Man kan även toppdressa med sågspån eller bark. Det håller absolut inte att rida på vid dåligt väder, men blir fin fint då det fryser.

Lagar om leriga hagar.

HÄR

Foldern "Djurskyddsbestämmelser hästar", finns som PDF-fil.

Där står att hästarna skall hållas tillfredställande rena och att marken i anlaggda rastgårdar och hårt belastade ytor skall vara hårdgjorda. Det betyder att de inte får vada upp till knäna i lera. Det kan man fråga en Djurskyddsinspektör om.

När jag hade inspektion av mitt stall för några år sedan, då var det -22 grader. Men jag fick ändå en lektion i att det minsann inte fick vara lerigt i en lösdrift. Så jag pekade på stallet och frågade "Men om jag tar in dem i stallet om natten då?". Som svar på detta fick jag att de inte fick gå i leriga hagar bara om dagen heller.

Med tanke på att de allra flest vinter hagar blit leriga innan det ryser så får vi väl börja ha hästarna inne dygnet runt då tills det fryser..

Det är mycket möjligt att det är resultatet av att följa lagen.

Så gör ju kobönder med lösdrift.
De har en liten asfalterad eller betongbelaggd yta i anslutning till ligghallen, som de stänger in korna på för att skona marken från att trampas sönder innan det fryser. Samma lagar gäller ju för hästar som för kor i det avseendet.

Jag har ju tack och lov ganska bra mark. Men jag har ändå fått investera i en hel del grus.

En ridlägerarrangör som jag känner, har sina hagar på gammal Mälarlera. Hon har lagt fiberduk och 2dm sand i alla sina vinterhagar för att få det att fungera.

Jag skulle gissa att man utan vidare kan hålla 5 halvblod på marken och ha möjlighet att rida sönder ett par ha i alla fall. Halvblod står ju dessutom mera inne i stallet och nöter därmed mindre på hagarna vintertid.

JA, alla halvblod står ju i stall.......
Trodde inte du hade så mkt fördommar.

Jag har faktiskt inte träffat på lika många halvblod på lösdrift som jag har träffat på andra raser. Och jag skrev MERA inne på stall och menade då allmänt genomsnittligt MERA än mina hästar som i princip ALLTID står ute. Det är inte samma betydellse som ALLA halvblod. Utan snarare att halvblod genomsnittligt står mera på stall än ALDRIG.

Lägg inte skrift i mina inlägg som inte står där!

Det är konstigt att det är skillnad på behov för islandshästar och andra då det gäller lösdrift och stall men inte då det gäller träning och därmed behov av underlag?

Ridbana är billigare än ridhus.
Nej. Inte för mig. Ridbana hemma får jag bygga själv för en jäkla massa pengar. På klubben har jag tillgång till tre (3) ridhus, en ute hoppbana, utebana för konkörning, en ute dressyrpaddok plus en terrängkörbana vars hinder även går att hoppa (nåja, en del av dom i alla fall). Det kostar mig 300 kr/år i medlemsavgift + en del arbete.

´Halvblod i snitt står säkert inne mer än dina hästar. Men det säger ju mer om skillnaderna på hästägarna och deras merk tillgång. Hade du haft ett halvblod hade det väll kunnat gå ute och slitit på hagarna. Likväl skulle jag kunna ha en islänning på stall.

Sen är jag skeptisk till att halvblod i snitt står mer inne än andra raser. (många uppfödningar står på lösdrift några år)

Nu tänker jag inte främst på I_U utan mer på de andra kvinnorna härinne som bits.

JA, I_U är ju som en vän älva..

varken vän eller älva, men hon går inte på personlighet som vissa andra

det handlar inte om att försvara " vänner" elle likn, det handlar om att jag tycker att det är dåligt att istället för att diskutera sakligt börjar gå på person.

Hur läser du egentligen? Inte Ung lyckas ju hoppa på änn den ena änn den andra i den här tråden. Läs från början och se vem som startade alltihop. Hon la tonen från de första inläggen. Redan vid hennes andra eller tredje inlägg frågade man om hon måste vara så elak och agressiv.

Det är konstigt att det är skillnad på behov för islandshästar och andra då det gäller lösdrift och stall
Men det är det väl inte. Det är väl samma behov? För hästarna då. Ägarna verkar ju däremot ha väldigt olika behov.

men inte då det gäller träning och därmed behov av underlag?
Men hästar behöver inte ridas för att må bra. Och om man vill tävla så måste även en islandshäst tränas. Så jag är övertygad om att underlaget jag rider på är bra för hästarna. Jag vet att djupa lösa ridhusbottnar är dåligt för hästar i längden. Sedan så rider vi ju oftast inte under november-december, utan då får hästarna vila. Ibland så tränar jag in nya moment i skritt under den tiden.

Skillnaden kan ju även ligga i att vi inte hoppar. Hoppning kräver ju litet annat underlag än markarbete. Men jag kan inte förstå att man måste hoppa hästen varje dag, för att kunna träna.

Det som jag kan tycka är konstigt i sammanhanget, skulle vara att vi har mycket mindre hältor på Islandshästarna än vad halvbloden har. Vilket ger oss en betydligt lägre försäkringspremie för en lika dyr häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar