Hästköp och ekonomi

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Ridbana är billigare än ridhus.

--------------------------------------------------------------------------------

Nej. Inte för mig.
Nej men det brukar ge helt olika stallhyror.

Jag tycker att du har gjort en bra Pris-Prestanda jämförelse. Träningsanläggning med ridhus för 300/år, det är ju oslagbart i prishänseende. Ett lass grus kostar c:a 3000:-, och det behövs många lass till en ridbana. Man får räkna med att bara materialet till en ridbana går på runt 60 000:-. Men ett ridhus kostar runt en miljon. Så på ett inackorderingsstall, så blir det ju olika.

Vi har minst 6 ridhus inom nära köravstånd, och ett inom litet långt ridavstånd. 20min i litet tempo på preparerade ridvägar. Och visst använder vi dessa ibland. Men om pengarna tryter, så kan man ju bara låta bli att åka. Det är svårare om man står på en dyr och fin anläggning och måste flytta på hästen. Men i ditt fall så behöver ju inte pengarna styra tillgången på ridhus alls, och då så är du bara att gratulera. Så skulle jag också gärna ha det. 300:-/år, är ju i princip gratis.

Hur lång körsträcka har du dit?

Nej men det brukar ge helt olika stallhyror.
Jag har mina hästar på egen gård (vilket du förstår om du läser mina tidigare inlägg om mark).

Körsträckan till ridhusen är så kort att jag inte brytt mig om att kolla den.

Men jag kan inte förstå att man måste hoppa hästen varje dag, för att kunna träna.

Det finns ingen seriös tävlingsryttare som hoppar sin häst 7 dagar i veckan. Ditt påstående visar verkligen hur långt från verkligheten du är och att du inte har någon koll på den värld ändå du så stenhårt uttalar dig om.

Men det är ju just det som inte ung skriver även om hon inte uttrycker sig i klartext, det är din tolkning att hon menar att seriösa tävlingsryttare hoppar var dag. Jag är ganska säker på att hon menar motsatsen, att vanliga hästar normalt inte hoppar var dag och det är den enda aktivitet som verkligen nästan kräver ridhus vintertid.

Hur läser du egentligen? Inte Ung lyckas ju hoppa på änn den ena änn den andra i den här tråden. Läs från början och se vem som startade alltihop. Hon la tonen från de första inläggen. Redan vid hennes andra eller tredje inlägg frågade man om hon måste vara så elak och agressiv.

Och du var nödd och tvungen att kasta dig in i diskussionen med den av DIG uppfattade tonen? Det är höga berg och djupa dalar i denna diskussionen, och jag uppfattar det nog som att du har mycket svårt att komma upp från din låga nivå. Läs vad Inte_Ung skriver, istället för att anta vad hon menar. Att det ska vara så himla svårt.

Det är konstigt att det är skillnad på behov för islandshästar och andra då det gäller lösdrift och stall men inte då det gäller träning och därmed behov av underlag?

Skule du vilja vara vänlig och klargöra skillnader på behoven för en islandshäst och ett halvblod? Skulle så gärna vilja veta liksom. Vad har halvbloden för behov som inte islandshästen har, och tvärtom? Från snuffsans synvinkel då.

Läs vad Inte_Ung skriver, istället för att anta vad hon menar. Att det ska vara så himla svårt.

Menar du att det är det I_U har gjort vad det gäller fios inlägg??? :confused:

Menar du att det är det I_U har gjort vad det gäller fios inlägg??? :confused:

Åh, en riktig forumräv som kommer med ett intelligent inlägg som tillför diskussionen relevans & innehåll?
Fios inlägg har jag också läst, kan du specificera vad det är du menar?

Hur många gånger fick inte Fio förklara vad hon menade (vilket inte var svårbegripligt ens i första inlägget), men IU läste ut något annat av det ändå (det hon VILLE läsa ut av det), och senare påstod hon något om att hon förstått hela tiden, varför då detta tjaffsande??

Det är konstigt att det är skillnad på behov för islandshästar och andra då det gäller lösdrift och stall men inte då det gäller träning och därmed behov av underlag?

Det nog mer ägarnas behov som skiljer sig åt.

Jag kanske törs drista mig till att svara på din fråga även om den inte var riktad till mig? Jag tycker att det är skillnad i behov av underlag, detta beror framförallt på att islandshästar (i de flesta fall) även tränas i TÖLT!

Min medryttarhäst stod förut i ett stall med bara andra typer av hästar. Dessa hästar (och ägare) hade inga problem med att träna i samtliga gångarter på en ganska tuvig gräsbana. Men för islandshästen som var i början av sin töltträning var detta omöjligt. Det krävs plattare och fastare underlag för töltträning (i synnerhet för unga hästar som ska hitta sin egen balans). Det är också nästan omöjligt att tölta i djupsnö, trava och galoppera går naturligtvis bra även med islandshästar. Ibland jämförs tölten med passage - försök rida passage i djupsnö så förstår ni nog vad jag menar! Där är 1 skillnad.

Detta gäller dock främst unga hästar som har svårt för tölten (som den häst jag rider nu). Hästar som har lättare för gångarten klarar fler underlag också, men någon supertölt av tävlingskaliber kan man kanske inte förvänta sig att de producerar...

Men nu säger du ju tvärt emot Inte Ung. Hon tycker ju att eftersom det går att träna topp-islandshästar ute på åker året runt så borde vi andra kunna träna våra tävlingshästar ute. Det går ju inte ihop med det du skriver.

Jag hävdar att det är så gott som omöjligt att hålla en tävlingshäst inom dressyr och hoppning på topp utan tillgång till ridhus/ridbana. Jag vet att Ulla Håkansson lyckades i många år, men jag hävdar att hon är det enda undantaget från regeln.

Hur det är bland islandshästarna vet jag ännu mindre om nu efter era motsatsåsikter om detta.

Men båbbe - nu är du inne på typen av träning & gångarter. Jag förstår fortfarande inte skillnaden på en halvblods och en islandshästs BEHOV vid hästhållningen. Min personliga åsikt är att det finns ingen HÄST oavsett rastyp, som har BEHOV av ett stall, som har BEHOV att tränas i ridhus. Det är vi människor som har den sortens behov. Sedan hur vi använder oss av hästarna skiljer sig naturligtvis träningsmässigt. Men ursprungsfrågan har ändrat riktning här under diskussionens gång flera ggr, och när det gäller själva träningsbehovet av våra hästar så är det ju individuellt oavsett rastyp på hästen. Konstgjorda underlag som ridhusbotten och anlagda ridbanor är ett mänskligt behov där vi påverkar hästens sätt att hantera underlaget. Om det nu handlar om tävlingshästar så förstår jag att det är en målinriktad träning som gäller, men har jag inte ekonomisk möjlighet att hålla hästen med den sortens träning, vad göra då? Sänka ambitionsnivån, sälja tävlingshästen och skaffa mig en häst som passar ihop med mina möjligheter till hästhållning - eller köper jag tex en cross/bob/tennisracket/whatever istället då ekonomin för tävlingshästen inte går ihop med mina tävlingsambitioner? Hur djupt är hästintresset?
Den frågan anser jag att INGEN här har svarat på.

Sedan inser jag naturligtvis att det inte är så lämpligt att slänga ut ett halvblod på lösdrift hipp som happ, bara för principen. Och att det finns hästar, även bland islandshästar som har behov av att under vissa tider stalls upp. Och att stall är ett måste för många, men det är just det där MÅSTE som jag ifrågasätter, vad är det som avgör att man har ett eller flera MÅSTE för att överhuvudtaget ha häst? Fio tex svarade ju någonstans att om hon inte kunde tävla i högre klasser, så var det patetiskt att ha häst alls. Sedan har hon under tidens gång ändrat detta och talat om att hon faktiskt har hästar som inte tävlas i dessa högre klasser, men då förstår jag inte varför bråka och denna högst otrevliga ton i diskussionen.

Fio tex svarade ju någonstans att om hon inte kunde tävla i högre klasser, så var det patetiskt att ha häst alls.

Ni läser du precis som du själv vill, och precis lika illa som I_U.

Läs igen vad fio har skrivit!!
Att hon inte vill tävla med sin svårklasshäst i lätta klasser, då kan hon lika gärna låta bli att tävla.

Nej, jag förstår inte varför vissa har behov att ha sina hästar på 4 ha mark så ohanterade så det inte går att fånga dem heller, men det kanske du kan svara på??

Jag håller med dig om att det krävs bra underlag när man hopptränar (möjligen går det att ordna ute vet inte riktig) men markarbete och dressyr? Krävs det verkligen ridhus då? Hur många har försökt att träna utomhus och valt plats för uppstallning utifrån tillgång till lämpliga ridvägar etc i stället för närhet till ridhus? Har någon av de som försökt (om det nu finns någon) givit upp pga att hästarna inte klarat underlaget?

Vad jag vet så krävs det mycket pengar för att överhuvudtaget kunna klättra i klasserna. Jag har svårt för att tänka mig många kapitalstarka (eller med sponsorer i ryggen) talangen som frivilligt väljer att träna utomhus, det är ibland ganska tufft för ryttarna. Hästarna klarar det säkert, det finns gott om terräng som funkar mycket bra för träning om man väljer uppstallningsplats med omsorg, hästarna skulle förmodligen uppskatta det.

Islandshästar har förmodligen liknande krav på underlaget som storhästarna men är för gångarternas skull känsligare så att man ibland måste vara mer nogrann med val av terräng och underlag.

Nej, jag förstår inte varför vissa har behov att ha sina hästar på 4 ha mark så ohanterade så det inte går att fånga dem heller, men det kanske du kan svara på??

Ja, det kan jag. För att jag vill att hästen ifråga (eftersom du har läst mina gamla inlägg i andra trådar så handlar frågan om specifikt MIN häst) ska kunna växa upp i en bra och naturlig miljö, där jag kan arbeta med honom med naturliga förutsättningar. Vilket resulterat i att jag numera har en lätthanterad häst som jag kan gå ut i hagen och ta när jag vill ur hagen. Att vi har arbetat fram ett förtroende mellan mig och hästen på hästens villkor, men med ett starkt ledarskap som gör att hästen respekterar mig, lika mycket som jag respekterar hans behov. Och för att hästen ifråga har haft en väldigt bra uppväxt under de senaste åren i mina hagar. Varför sticker det i dina ögon? Du kan kanske utvecka dig lite i vad problemet med detta är??

:confused:

ett förtroende mellan mig och hästen på hästens villkor, men med ett starkt ledarskap som gör att hästen respekterar mig, lika mycket som jag respekterar hans behov. Och för att hästen ifråga har haft en väldigt bra uppväxt under de senaste åren i mina hagar.
Det JAG reagerat på är att du den 14 november skriver i en tråd att hästan är akut sjuk och att du inte kan få tag på honom och undersöka honom. Det är väl inte speciellt bra. Hästen blev frisk av sig själv, och det var ju tur. du skriver att du inte ens kunde lägga grimma på honom utan brukade muta in honom med mat och eftersom han var sjuk och inte ville äte kunde du inte få tag på honom. Det är inte vad jag kallar förtroende och ledarskap, men du definierar kanske det annorlunda.

Bra underlag att hoppa på är svårt nog att ordna inne, ute är det omöjligt vid den här årstiden. Jag bytte från en klubb där det pratats hoppunderlag ett helvår utan att få rätt på det.

Ang dressyrunderlag så skriker ju dressyrarna i allmänhet "kotledsinflammationer" i kör så fort det blir det minsta för hårt.

Om jag nu ska behöva förklara min typ av hästhållning och mitt arbete med min häst, så är det så att allt här i världen är inte svart eller vitt. Tydligen har du fullständigt tappat greppet om tråden här och har istället börjat gå på person. Om du är så forumskadad och tror att livet bara består av inlägg och inget däremellan, då förstår jag att du inte förstår.
Det finna alltid bra dagar eller mindre bra dagar när man arbetar med en unghäst, eller med hästar överhuvudtaget. Om jag nu kan hantera min häst utan grimma till vardags genom att leda honom bara genom att hålla honom i luggen, men att det nu blev problem vid en mer eller mindre akut situation då han inte ville samarbeta med mig alls, så är det förståeligt då det handlar om en unghäst. Men nu kanske du inte har erfarenhet av att arbeta med unghästar, så det är kanske inte så lätt för dig att sätta dig in i de händelserna som kan uppstå då.
Min häst är ingen viljelös nickedocka, som har gett upp allt vad instinkter heter, som gör allt bara jag knäpper på fingrarna lite. Jag arbetar med honom, och saker och ting har fått ta sin tid. Vanligt är, annars att just islandshästar går ohanterade fram uppåt fem års ålder i stora flockar, min är bara tre, och jag har nog arbetat mer med honom än vad som är vanligt.
Hur tror du man hanterar mer eller mindre fullständigt ohanterade unghingstar som går i flock? Det är inte bara att gå ut i hagen och lägga en grimma runt halsen på en sån. Men, nu ska jag inte tjata om det – då dina kunskaper om unghästhantering tydligen är uppenbart begränsade.
Mitt ledarskap med min häst är uppbyggt på ömsesidig respekt. Han skulle hellre lägga sig ned och självdö än att gå emot mig. Däremot har han viljan och kunskapen att vara häst och följa sina instinkter, och jag har inte sagt att jag har en färdig nickedocka till häst, men att jag har ett starkt ledarskap, vilket inte per automatik innebär att han är foglig i all hantering. Det handlar om förtroende, och sånt är inget man tvingar fram. Men det kanske du tycker att man ska kunna göra. Jag är nog dessutom inte den enda här i världen som har upptäckt att en häst som blivit akut sjuk i dessa symptom som min hade, inte i första hand springer till människan och ber om hjälp, utan den följer sin instinkt och vill gå iväg och sköta sig själv.

Men dina hästar är ju tydligen annorlunda och har andra behov, inte vet jag - för det har än så länge inte framgått vad dina hästar (och inte du) har för behov.

:crazy: Jag skulle TVINGA in mitt sto om hon var sjuk så hon behövde hjälp. Nu säger hon visserligen till när det är ngt som är fel men iaf :eek:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38