Hästköp och ekonomi

Jag tror vi alla har ett problem med kommunikationen ibland :smirk:

Det är svårt att få fram det man vill på internet och ofta så tolkas det hårdare än det var tänkt för det är svårt att få fram nyanserna.

Och om man säger så här istället: Vem fasen vill INTE ha ett ridhus egentligen? :D

Det finns ju skog här!

Jag har kunnat hålla igång hästarna hela vintern utan ridhus i flera år. Tävlar man så är det ju ändå inte så mkt tävlingar på vintern och då kan man ju nöja sig med lättare arbete i skog och mark för att underhålla kondition och muskler.

:)

Fast det är nog lite olika vart man står, hos oss är inte skogen så bra att man kan hålla igång en häst där under vintern. Vi använder vintern till träningen för att vidare utveckla till högre klasser och då har vi ju våra ridhus att göra det i :D

Vi har inga ängar vi får rida på. Men vi har en betes hage. Dessvärre är den gropig, ojämn och livsfarlig att rida på.
Och alla stigar och vägar man får rida på här är stenhårda flera månader varje år. Så om man ska göra något annat än att skritta på vintern så får man bege sej till ett ridhus.

Nu har jag tur som har ca 15 minuters skrittväg till ridhus. Dom tar 250:- i månaden.

Jag rider gärna i regn (har bra regn kläder) men inte om det blåser för hårt för jag är rädd för omkring blåsande saker.

Om man klarar av att hålla hästen igång över vintern utan ridhus beror väldigt mycke på hur omgivningarna ser ut. Om man har egen gård kan man ordna en bit av en äng så att den blir bra att rida på. Men om man inte har egen mark så är bönderna inte särskilt pigga på att vi ska rida på deras marker.

Där jag bor finns inga ängar och ingen skog. Bara odlad mark och beteshagar. Hagarna rider vi INTE i på vintern för då har vi inget bete till sommaren.

Tack och lov för ridhus!

jag står i privatstall nära ridhus.
perfekt.
bra hagar, litet stall.

( inte riktad till dig, Båbbe)

men oj vilken diskussion.

Jag tycker att ett flertal personer härinne har brutit mot den gyllene regeln, att ha förmågan att diskutera utan att gå på personliga påhopp. Nu tänker jag inte främst på I_U utan mer på de andra kvinnorna härinne som bits.

Klarar man inte en diskussion utan att gå på person, så diskutera inte då. Det bevisar bara vilken dålig debattör man är.

Det kan vara svårt att hålla en buffert, för hästar kan ju skada sig, det kan bli dyrt och bufferten kan minska snabbt. Jag tycker man skall sträva efter att försöka ha en buffert, för oförutsedda saker händer.

I månaden lägger jag ut ungefär 3500 kr på min häst. Vi tränar både i ridhus som vi hyr för 75 kr/ timmen, vi tränar ute i skogen, mellan träden, på vägar och isen överiga dagar, rider sällan i ridhuset. Vi kommer inte tävla i SM, men det är inte heller något jag vill uppnå, ingenting jag bryr mig om. Jag tränar henne er för att stärka leder och muskulatur och för att få en bättre kontakt, uppleva saker tillsammans och lära sig av dessa saker.

Jag har svårt att förstå de människor som har hästar som tävlingsredskap.
Som byter häst då hästen inte är " tillräckligt bra".

För mig, ( detta är min högst personliga åsikt) handlar inte hästägandet i första hand om att vinna och få ära och prestige, för mig handlar hästägande mer om ett långt vänskapsförhållande där man försöker få en så bra kontakt med sin häst som möjligt. Ungefär som ett kärleksförhållande/ kompisförhållande som man vårdar, och förbättrar.

Ekonimiskt sett är hästägande en stor förlust. Emotionellt sett är det en vinst.

Jag tävlar inte på hög nivå ännu utan på klubbnivå med mina isisar. Målet är ju att komma högre förstås.

Jag har inte häst för att tävla men jag älskar att tävla och tycker det är roligt när hästarna har kapacitet.

Hade bara en förut och han blev sjuk (kronisk bronkit pga foderstrupsförstoppning). Jag valde att ha kvar honom ändå trots att jag inte visste om han skulle bli symptomfri. Så jag gjorde det valet att trots att jag kanske bara skulle kunna lufsa på i skogen och mysa så ville jag inte göra mig av med honom. Jag hade veterinärerna bakom mig och de sa att jag fick göra som jag ville. Jag valde ett sista försök och det har lyckats än så länge (peppar,peppar ta i trä). För mig så var pengarna inte viktiga trots att jag inte har den bästa ekonomin.

Sen blev det dock en till.. (brukar lätt bli så med isisar...man samlar på sig)...

Hagarna rider vi INTE i på vintern för då har vi inget bete till sommaren.
Jag har så många hagar att jag brukat låta några ha vila från bete varje sommar, och dessa hagar rider vi då i på vintern innan. Blir en hage sönderriden, så kan vi fortsätta på nästa och ändå ha för mycket sommarbete.

Jag tycker efter att ha läst den här tråden, att ridhus verkar vara något som man använder i stället för mycket mark. Så att det finns ett omvänt samband mellan mark och ridhus. Litet mark - stort behov av ridhus. Mycket mark - litet behov av ridhus. I Skåne så är jordbruksmarken DYR, mycket dyr. Och där marken är dyr, t.ex. i Holland och Tyskland, så blir det mycket ridhus och ridbana. Min mark är i det närmaste oduglig till spannmålsodling, magra små steniga åkerlappar i skogen, men utmärkta till beteshagar. Så det är betesvall på allt. De duger nämligen knappt till att ta hö på. Slåttermaskinen slår bara sönder sig mot alla stenar som har krupit upp under vintern.

Jag har så många hagar att jag brukat låta några ha vila från bete varje sommar, och dessa hagar rider vi då i på vintern innan. Blir en hage sönderriden, så kan vi fortsätta på nästa och ändå ha för mycket sommarbete .

Ja, DU har, men alla har det inte som dig.

Nu tänker jag inte främst på I_U utan mer på de andra kvinnorna härinne som bits.

JA, I_U är ju som en vän älva.. :crazy:

Ja, DU har, men alla har det inte som dig.
Det har ju varit min prioritering. Och det som jag undrar över då, är varför man prioriterar ridhus för 1 mille före litet mark för några hundra tusen. Det känns som ett konstigt sätt att spara på.

Och om man drar ut den frågan, så kan man också fråga: Varför väljer man inte att ha det som "mig"? (Det heter "som jag", men jag måste väl anpassa mig för att göra mig förstådd.) Utan man väljer att ha det på en massa andra dyra vis i stället?

Varför, det kan tex ha med var man bor i landet, tillgång på mark och också kostnaden för den, alternativet att flytta långt för att "ha det som DU" är inte alltid ett alternativ, så kan det ju tänkas att man vill ha häst trots att man inte har hur mycket mark som helst.

Varför, det kan tex ha med var man bor i landet, tillgång på mark och också kostnaden för den,
Min mark ligger mellan Stockholm och Uppsala, ganska centralt på det viset faktiskt. Och det finns många stall med mycket mark häromkring. Och många av dem har helt resonabla priser på inackordering. Jag bor 50 min från Sthlm C.

alternativet att flytta långt för att "ha det som DU" är inte alltid ett alternativ,
Jag tror faktiskt inte att man behöver flytta så långt. I alla fall inte häromkring. Men jag vet ju inte hur det är runt de andra stora städerna, Göteborg och Malmö.

så kan det ju tänkas att man vill ha häst trots att man inte har hur mycket mark som helst.
Det behövs faktiskt inte "hur mycket mark som helst". Jag har 14ha, ungefär hälften skog och hälften åker. På det så håller jag 6 Islandshästar en Nordsvensk och en liten Shettis. De går dessutom ute året om, så det går åt en del extra för det. Jag skulle gissa att man utan vidare kan hålla 5 halvblod på marken och ha möjlighet att rida sönder ett par ha i alla fall. Halvblod står ju dessutom mera inne i stallet och nöter därmed mindre på hagarna vintertid.

14ha är ingen stor gård, det är bara ett litet torp.

Jag tror faktiskt inte att man behöver flytta så långt. I alla fall inte häromkring. Men jag vet ju inte hur det är runt de andra stora städerna, Göteborg och Malmö.

Nej, jag vet inte heller eftersom jag har mina inackorderade och en gård inte är intressant för mig.

Kanske behöver man inte flytta så långt, men för att inte behöva flytta för lång (med tanke på jobb osv) så kan jag tänka mig att det på flera stället kostar ganska mycket pengar att köpa sig tillräckligt stort och tillräckligt nära till jobb mm.

Vi har tittat på flera "små" ställen i norra Sthlm. Inget av dessa har gått för mindre än 2,5 miljoner. Det är iaf för mig ganska mycket pengar. Då har det dessutom varit renoveringsbehov på bostadshusen, och jag är ändå inte speciellt kräsen när det gäller inredning :)

Ska man ha häst runt Sthlm är det för det mesta dyrt, både om man vill köpa eget ställe eller stå som inackoderad.

Men vet du inte att jordmånen är väldigt varierande i Sverige? Jag har nästan 10 Ha mark. Jag har hagar på alltihop. Jag HAR gott om mark i förhållande till antal djur. Men min mark är lerjord. En av de absolut bördigaste platset i landet. Mina hagar ligger insprängd bland åkerlappar på skånska slätten. Inte blir den torrare av att jag har en bäck i kanten på min mark. Lerjorden blir söndertrampad på nolltid om man rider på den då det är blött.

Men man borde kanske inte få ha hästar på sån jord eftersom den inte duger att rida på på höst-vinter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar