Sv: Hästköp nybörjare
Jag tycker nog att man som nybörjare ska ta fler steg innan man går från ridskola till häst. Att ha häst är ett enormt ansvar och det är inte alltid enkelt, det går inte att jämföra ridning på ridskola med egen häst alls, faktiskt. Ridningen är ju som bekant bara en pytteliten del av hela hästägandet, men en del som liksom alla andra delar kan innebära mycket problem om man inte har kunskapen som krävs. Man bör ha mycket goda kunskaper inom foder, hästens hälsa och sjukdomar, skötsel, hantering och utrustning. En hel del kan man läsa sig till, men tyvärr inte allt. En del kräver helt enkelt erfarenhet och ett gott öga för hästar. Man behöver kunna avgöra om saker fungerar helt enkelt, om foderstaten är bra, om hästen är sjuk, om utrustningen sitter bra. Man behöver kunna lösa problem som dyker upp i hanteringen, kanske inte helt själv men man måste ha såpass mycket hästkunskap att man ska ha ett hum om vad som är fel och hur man ska kunna lösa det. Man kan såklart inte kunna allt! Men man måste kunna mycket.
Men det är
självklart inte en utopi att en dag ha en häst!
Som vuxen har du ju fördelen att du har pengar att lägga på din hobby, och med pengar kommer man en bit. Jag skulle börja med att lägga till privatlektioner till de vanliga ridlektionerna. Det är nyttigt att rida i grupp men du lär dig tusen gånger mer på privatlektionerna och utvecklas i rasande fart. Ett helt år med privatlektioner är ofta jämförbart med betydligt fler år som gruppelev. Det blir ju dyrare såklart, men det någonting man kan behöva träna på - att lägga alla sina pengar på hästarna
t är nämligen svinigt dyrt att ha häst, speciellt om det händer något.
Nästa självklara steg när du verkligen dammat av dina gamla kunskaper på ridskolan och dessutom har utvecklats tycker jag är att bli medryttare, gärna många dagar i veckan. Det är ett väldigt bra sätt att se hur man tacklar problem i hantering och ridning på egen hand, utan någon som står bredvid och säger till vad man ska göra. Man får liksom känna på hur det är att ha ansvar över en häst, och får göra de där sakerna som inte går att läsa sig till. Har du tur så har du en hästägare som är pedagogisk och hjälper dig.
När du har varit medryttare ett tag, förslagsvis något år för att få riktigt, riktigt många timmar i sadeln och i stallet, så kan du säkert börja fundera över egen häst om du hittar ett stall där du kan stå i vilket stallägare och stallkompisar är kunniga och schyssta. När jag köpte min första häst så var deras kunskap och hjälp ovärderlig trots att jag ridit i tio år vid tidpunkten och jobbat extra i stall i sju år, haft medryttarhästar och foderhäst. Man kan aldrig omringa sig med för många kunniga människor!
Ta ett steg i taget helt enkelt. Om du verkligen vill och verkligen jobbar för det så har du kanske din egen häst, inte om ett år men om två eller tre. Det får man väl ändå säga är rätt snart