Hästköp nybörjare

V

vcivill

Hej!
Jag undrar vad ni anser om att köpa häst som nybörjare?
Jag är nu 30 år gammal och red som barn men la ner det i tonåren :( tog upp det igen för ca 1 år sedan och är helt frälst, helst vill jag alltid vara i stallet.. Jag tog upp det med min man att kanske köpa en egen häst framöver allstå inte detta år men kanske nästa.
Jag tycker ridskolan är toppen men det tråkiga är att man inte riktigt får den kontakten med hästen som jag skulle vilja ha.

Så vad tycker ni,kan man köpa häst även fast man inte är född i ridstövlar :)

Är tacksam för alla råd och tips som kan ges.

Sv: Hästköp nybörjare

Jag tycker nog att man som nybörjare ska ta fler steg innan man går från ridskola till häst. Att ha häst är ett enormt ansvar och det är inte alltid enkelt, det går inte att jämföra ridning på ridskola med egen häst alls, faktiskt. Ridningen är ju som bekant bara en pytteliten del av hela hästägandet, men en del som liksom alla andra delar kan innebära mycket problem om man inte har kunskapen som krävs. Man bör ha mycket goda kunskaper inom foder, hästens hälsa och sjukdomar, skötsel, hantering och utrustning. En hel del kan man läsa sig till, men tyvärr inte allt. En del kräver helt enkelt erfarenhet och ett gott öga för hästar. Man behöver kunna avgöra om saker fungerar helt enkelt, om foderstaten är bra, om hästen är sjuk, om utrustningen sitter bra. Man behöver kunna lösa problem som dyker upp i hanteringen, kanske inte helt själv men man måste ha såpass mycket hästkunskap att man ska ha ett hum om vad som är fel och hur man ska kunna lösa det. Man kan såklart inte kunna allt! Men man måste kunna mycket.

Men det är självklart inte en utopi att en dag ha en häst! :laugh: Som vuxen har du ju fördelen att du har pengar att lägga på din hobby, och med pengar kommer man en bit. Jag skulle börja med att lägga till privatlektioner till de vanliga ridlektionerna. Det är nyttigt att rida i grupp men du lär dig tusen gånger mer på privatlektionerna och utvecklas i rasande fart. Ett helt år med privatlektioner är ofta jämförbart med betydligt fler år som gruppelev. Det blir ju dyrare såklart, men det någonting man kan behöva träna på - att lägga alla sina pengar på hästarna :grin: t är nämligen svinigt dyrt att ha häst, speciellt om det händer något.

Nästa självklara steg när du verkligen dammat av dina gamla kunskaper på ridskolan och dessutom har utvecklats tycker jag är att bli medryttare, gärna många dagar i veckan. Det är ett väldigt bra sätt att se hur man tacklar problem i hantering och ridning på egen hand, utan någon som står bredvid och säger till vad man ska göra. Man får liksom känna på hur det är att ha ansvar över en häst, och får göra de där sakerna som inte går att läsa sig till. Har du tur så har du en hästägare som är pedagogisk och hjälper dig.

När du har varit medryttare ett tag, förslagsvis något år för att få riktigt, riktigt många timmar i sadeln och i stallet, så kan du säkert börja fundera över egen häst om du hittar ett stall där du kan stå i vilket stallägare och stallkompisar är kunniga och schyssta. När jag köpte min första häst så var deras kunskap och hjälp ovärderlig trots att jag ridit i tio år vid tidpunkten och jobbat extra i stall i sju år, haft medryttarhästar och foderhäst. Man kan aldrig omringa sig med för många kunniga människor!

Ta ett steg i taget helt enkelt. Om du verkligen vill och verkligen jobbar för det så har du kanske din egen häst, inte om ett år men om två eller tre. Det får man väl ändå säga är rätt snart ;)

Självklart kan man det, huvudsaken är att man själv är medveten om sin ev. brist på kunskap och är villig att lära sig och inte vara rädd att fråga och läsa på. Idealet är att ha hästen i ett stall med bra gemenskap där man gärna hjälper varandra.

Tipset är att köpa en äldre häst som du vet har bra temperament, en läromästare helt enkelt =)

Sen är det ju bra om du redan nu börjar som medryttare/skötare hos någon och märker hur du trivs med livet i stallet.

Lycka till!

Fast jag tycker ändå inte att man kan gå in i ett hästägande utan goda, basic kunskaper om hästar bara för att man står i ett stall där folk kan mer än en själv. Det är faktiskt en levande, kännande varelse man köper och då ansvarar man för att man ger den levande varelsen det bästa liv man kan. Jag tycker att man är skyldig sin blivande häst att ha kunskap nog att kunna rida och sköta den korrekt. Även en äldre läromästare förtjänar ett stabilt liv utan att behöva vara testkanin mer än nödvändigt för att ägaren måste ha häst. Jag tycker inte heller att man ska lägga ansvaret på sina blivande stallkamrater att de ska kunna hjälpa en och förklara bara för att man själv rusat iväg och köpt sig en häst när man inte alls är redo för det.

Man måste ju inte kunna allt, titta bara på forumet så inser man ju att även väldigt erfarna hästmänniskor har frågor och funderingar... men man har en skyldighet när man tar på sig ansvaret för en annan levande varelse, att se till att man kan så mycket som möjligt.

Sen ska man heller inte glömma den aspekten att folk kan framstå som väldigt kunniga även om de inte är det. Man måste ha tillräckligt på fötterna för att kunna avgöra om det ens stallkamrater säger är vettigt och användbart eller om det är tips man inte bör följa. Att blint lita på sina stallkamrater för att de råkar ha X-antal års hästvana i ryggen är väldigt farligt och man kan orsaka hästen en hel del lidande den vägen.

Det är också en jätteviktig synpunkt och det är nog det jag försöker förmedla med:

"En del kräver helt enkelt erfarenhet och ett gott öga för hästar. Man behöver kunna avgöra om saker fungerar helt enkelt, om foderstaten är bra, om hästen är sjuk, om utrustningen sitter bra. Man behöver kunna lösa problem som dyker upp i hanteringen, kanske inte helt själv men man måste ha såpass mycket hästkunskap att man ska ha ett hum om vad som är fel och hur man ska kunna lösa det."

Man måste ju kunna såpass mycket att man kan vara källkritisk så att säga. Jag har stått i helt löjligt bra stall där kunskapsnivån har varit skyhög (första stallet med första hästen :love:) men har också stått i stall där folk hade heeelt andra åsikter än mig om vad som var bra för hästarna. Hade jag hamnat där som okunnig hästägare, med inställningen att man bara behöver kunnigt hästfolk omkring sig så löser sig resten, så hade min häst blivit utsatt för hårdhänt hantering, den hade haft olater som krubbitning och vävning och hade aldrig blivit riden ute. Jag hade blivit en typ hästmänniska som jag själv inte skulle ta med i tång idag...

Det beror på tycker jag. Vet du hur man räknar ut en foderstat, känner igen koliksymptom, en hovböld, ser om hästen går orent, hur man passar in ett träns/bett osv? Att ha häst är 20%ridning och 80% runt om. Det där runt om lärde jag mig genom att vara skötare, medryttare, fodervärd innan jag skaffade egen häst.

Ja det anser jag att man kan.... Om man först skaffar sig grundkunskaper om hästhållning. Skall du köpa häst först om ett år så har du ju gott om tid på dig att lära dig. Mycket kan man som flera andra här varit inne på lära sig innan på olika sätt. Men mycket kan man inte lära sig förrän man står där med sin första egna häst. Framför allt hur det är att vara hästägare och ha hela ansvaret.

Skall man vara lite krass så är vi ju alla förstagångshästägare när första hästen köps in... Även om man har hållit på väldigt mycket med häst innan på olika sätt och kanske inte klassas som nybörjare... Så är det en helt annan sak att stå där med hela ansvaret första gången. Man kan inte kunna allt innan... Det är en omöjlighet.

Man skall ha baskunskaper om hästar och hästvård och hästhållning. Är det en ridhäst man tänker sig är det inte heller fel att man kan rida någorlunda hyfsat. Sen får man lära sig resten under resans gång.

Jag skaffade foderponny efter 2 ½ år på ridskola. En del "vänner" tyckte det var helt galet medans andra uppmuntrade och hjälpte mig.
Idag, 3 ½ år senare har jag eget stall på gården och 3 egna ponnyer. Tycker hästlivet är toppen! :love:
Jag har dock lagt ner en förmögenhet på ridlektioner och gått på alla kurser i världen som har med hästar att göra, man måste våga fråga om hjälp och inse att man inte har koll på allt med en gång.
Lycka till med ditt beslut!

Jag hade ett uppehåll på 20 år och köpte sen häst. Först fodervärd på hästen.
Jag ser inga problem med det. Kunnigt folk i stallet är guld värt, lektioner samt att man själv söker information via nät och böcker räcker långt.

Det beror på tycker jag. Vet du hur man räknar ut en foderstat, känner igen koliksymptom, en hovböld, ser om hästen går orent, hur man passar in ett träns/bett osv? Att ha häst är 20%ridning och 80% runt om. Det där runt om lärde jag mig genom att vara skötare, medryttare, fodervärd innan jag skaffade egen häst.

Jag kunde ingen av sakerna du skriver när jag köpte häst, och det var inga problem ändå. Om man har hästen på ett riktigt bra ställe med människor som är beredda att hjälpa till med allt (i mitt fall en ridskola där personalen hjälpte mig) så går det bra även om man inte kan så mycket. Ska man ha hästen hemma är det en HELT annan sak.

Fast jag tycker ändå inte att man ska skaffa häst med förutsättningen "Jag kan inget men de kan de andra så det är lugnt!" Jag tycker inte att det är schysst mot stallkamraterna. Står man på en ridskola så är det kanske skillnad, där finns det betald personal som kan hjälpa, men i ett vanligt stall så lägger man helt plötsligt väldigt mycket ansvar (ansvar för måendet för en häst som inte är ens egen...) på folk som inte har bett om det. Självklart finns det tillfällen då det funkar, som du beskriver, om man har vänner eller familj i samma stall som är helt med på noterna innan man köper hästen eller betald personal som hjälper så går det förmodligen jättebra. Men för de som tänkt ställa sig i ett stall med under samma förutsättningar som alla andra så tycker jag att man tar väldigt mycket för givet om man köper häst utan grundläggande kunskaper.

Ett ställe behöver ju inte vara dåligt bara för att folk inte vill ta det ansvaret heller, tänker eftersom du skriver att du stod på "ett riktigt bra ställe". Mitt stall är helt fantastiskt med superbra stämning. Vi hjälper jättegärna till med varandras hästar, kommer med tips och råd om någon är osäker, lånar ut utrustning om man vill prova något nytt osv. Men skulle någon komma som behövde hjälp med allt, bara för att de varit alldeles för snabba på att skaffa häst, så skulle nog även vårt gemytliga gäng höja på ögonbrynen tillslut och känna oss lite tagna för givet.

Om du står i ett stall där någon annan är beredd att ha ansvar för hästen. Alltså en kunnig person som du i förväg avtalat med och ordentligt gjort upp med.

Ja det var därför jag skrev just "människor som är beredda att hjälpa till", självklart ska man inte ta för givet att alla andra vill lägga tid på ens häst. Och kommentaren om "bra ställe" var inte kopplad till de hjälpsamma människorna.

Så klart man kan köpa häst som nybörjare! MEN då måste man vara beredd på att lägga tid på att lära sig allt vad det innebär att ha häst. Och framför allt så måste man ha massa sunt förnuft.
Men att tro att man ska vara fullärd innan man skaffar det tror jag aldrig kommer hända, för hur man än gör kan man inte förbereda sig på allt som kan hända med en häst. Därmed inte sagt att man ska skaffa häst helt oförberedd.

Jag hade ponny när jag var liten, och så efter massa års uppehåll började jag rida på ridskola i vuxen ålder. Så man kan säga att jag var nybörjare igen eftersom jag var så liten när jag hade ponny att det var min mamma som stod för mycket av det praktiska.
Efter en termin skaffade jag egen häst, och det har gott hur bra som helst. Jag har självklart fått lära mig en massa under resans gång. Men jag har tur som har en tränare som har hjälpt mig en hel del. Det är viktigt att ha någon som man litar på som man kan fråga. Du kommer att behöva bra hästkompisar som du kan fråga och jämföra med.

Mycket kommer naturligt när man väl har hästen, och har man som sagt bara lite förnuft och en sund inställning till hästen så tror jag att man kommer in i hästlivet väldigt snabbt.

Jag valde dock att skaffa mig en stabil äldre gentleman som är enkel att hantera. Tycker att det är viktigt att man väljer häst med insikten om att man faktiskt är en nybörjare.

Vad gäller foderstat och utrustning och så vidare är ju detta så klart jätteviktigt att kunna, men sådant brukar lösa sig! Min häst hade en uträknad foderstat när han kom som jag körde på till en början, och sen ändrade jag den efterhand.

Tycker helt klart man ska våga satsa på att skaffa sig en häst. Men det är otroligt viktigt att man inser vilken tid och pengar det faktiskt kostar. Du kommer garanterat behöva nån du kan rådfråga, och du måste ändå inse att hästen är ditt ansvar i slutändan!

Om man blir en bra hästägare hänger tycker jag inte på hur mycket erfarenhet man har eller hur mkt man kan. Utan på hur engagerad och intresserad man är (samt ekonomiska förutsättningar såklart).

Har man ett stort intresse och ett levande engagemang så tar man reda på vad man behöver för att hästen skall må bra. man tar hjälp utav tränare man tror på och köper inte allt vad folk säger utan att vilja veta mer ingående varför osv ..

Har man dessutom ekonomiska förutsättningar att köpa en lämplig häst och kunna ta hjälp av tränare med sin ridning (och skötsel - de tränare jag har i mitt kontaktnät är behjälpliga och kunniga när det gäller allt från foder till sjukdomar och skador).

Vilja, engagemang och brinnande intresse räcker långt tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar