S

Summercloud

Har blivit erbjuden jobb hos en ryttare som tävlar internationellt. Jobbet är drygt 6 dagar i veckan, följa med på tävlingar ibland. Stalltjänst, ridning och skötsel av hästarna.

De erbjuder bostad, stallplats (foder, strö, mineraler osv, träningar), fickpengar, tillgång till bil.

Nu till frågan... Vad menas med fickpengar? Ungefär vilka summor brukar det handla om? Man ska ju ha råd att leva så jag blev lite fundersam. Någon som vet eller har erfarenhet när det gäller "fickpengar"? :confused:

Sv: Hästjobb

det brukar man diskutera fram, så du får helt enkelt fråga den du ska jobba hos!

Det brukar variera men fickpengar är ju typ 3-4000:-/månaden när man får stallplats och boende. Och jag lovar, jobbar du på ett sånt stall så har du ändå inte tid att göra av med pengarna! :)

Har blivit erbjuden jobb hos en ryttare som tävlar internationellt. Jobbet är drygt 6 dagar i veckan, följa med på tävlingar ibland. Stalltjänst, ridning och skötsel av hästarna.

De erbjuder bostad, stallplats (foder, strö, mineraler osv, träningar), fickpengar, tillgång till bil.

Nu till frågan... Vad menas med fickpengar? Ungefär vilka summor brukar det handla om? Man ska ju ha råd att leva så jag blev lite fundersam. Någon som vet eller har erfarenhet när det gäller "fickpengar"? :confused:

Runt 3000 tror jag, högst 5000 kr.

Jobbade själv så hos ett par av våra elitryttare för några år sedan. Fickpengarna skulle räcka till försäkring o hovslagare till min häst, bensinpengar (vi bodde inte på gården) mat o försäkring till mig själv mm. Det gick inte runt...

På ett annat ställe där jag praktiserade fick jag nästa år då det var dags att deklarera restskatt på drygt 30000, för just kost o logi... Visste inte det innan så det kom som en CHOCK kan jag säga. Det gick dock att lösa, kvittade mot tågresor jag gjort hem, man har (hade iaf) rätt att åka hem en gång/vecka när man praktiserar på annan ort. Hade svidit rätt ordentligt annars.

Måste sägaatt det är bättre att få lön och sedan betala för boendet, stallplatsen mm. Dessutom bättre i framtiden också då en lön kommer att räknas in i den framtida pensionen, även om det känns avlägset idag.

Se till att du är (olycksfalls)försäkrad, att din "lön" är vit och att du får ett anställningsavtal där arbetstider (drygt 6 dagar i veckan med enbart fickpengar låter i princip som ett slavkontrakt!) och anställningsvillkor framgår tydligt. Tänk också på att om du har fri kost och logi för både dig och hästen så är det pengar som inte syns när pensionen ska räknas ut. Bättre att betala det på en bruttolön istället. //

Jo 6 dagar i veckan fick mig att tappa hakan faktiskt... Men eftersom det är en av de stora ryttarna stora så finns det säkert tjejer som mkt väl skulle vilja arbeta no matter what å vilka konstiga arbetstider som helst :smirk:

Tycker du att det är värt det? Våga vägra arbeta svart! Kräv avtalsenlig lön med övertidsersättning, ordentliga arbetstider och arbetsförhållanden och att allt ska vara skriftligt. Glöm inte försäkringarna, inte minst olycksfallsföräskringen! Som du själv skriver så är jobbet slitigt och även ofta riskfyllt med inte allt för sällan skador som följd.

Även de bästa och häftigaste elitryttarna, alla discipliner, kan bete sig illa och utnyttja sina hästskötare/stalltjejer/killar. Ibland av ren okunnighet, ibland helt medvetet eftersom de just vet att ni står på kö och dreglar. //

Tycker du att det är värt det? Våga vägra arbeta svart! Kräv avtalsenlig lön med övertidsersättning, ordentliga arbetstider och arbetsförhållanden och att allt ska vara skriftligt. Glöm inte försäkringarna, inte minst olycksfallsföräskringen! Som du själv skriver så är jobbet slitigt och även ofta riskfyllt med inte allt för sällan skador som följd.

Även de bästa och häftigaste elitryttarna, alla discipliner, kan bete sig illa och utnyttja sina hästskötare/stalltjejer/killar. Ibland av ren okunnighet, ibland helt medvetet eftersom de just vet att ni står på kö och dreglar. //

Ni... ? Har så gott som avböjt erbjudandet redan :smirk: Står verkligen inte i kö och dreglar, men eftersom jag fick erbjudandet så hade jag ju mina funderingar.

Ni... ? Har så gott som avböjt erbjudandet redan :smirk: Står verkligen inte i kö och dreglar, men eftersom jag fick erbjudandet så hade jag ju mina funderingar.

Förlåt, jag menade inte att låta nedlåtande och dra alla över en kam, men jag har insyn i hur tokigt det - ofta tyvärr - kan bli. Det är skrämmande hur lite ungdomar, för det är ofta ungdomar, vet om de här sakerna och hur kortsiktigt många tänker. Var och en gör naturligtvis som den vill men ska man någon gång komma till rätta med svartjobben inom hästbranschen och de dåliga arbetsvillkoren så måste man åtminstone vara medveten om vad det är man ger sig in på.

//

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästmänniskan Har en fantastisk häst på foder just nu fram till juli 2013. 4 år och har relativt bra kapacitet för vad jag vill ha ut av min ridning...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Monifa
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 683
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Sitter här och kollar runt lite bland lediga hästjobb på olika sajter. Standardannonsen innehåller oftast: "stallplats,boende och...
2 3
Svar
45
· Visningar
12 679
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV