Sv: Hästjobb utomlands (ex. Italien)
Jag har varit lite var stans och jobbat med hastar, maste dock saga att arbetet var lattast i USA, men det var ocksa dar det var mest krangligt...hastarna fick appeljuice i vattnet, en minttablett pa kvallen mm mm.
Hade 4 st hastar att ta hand om, foljde med pa alla tavlingar. Jag gjorde allting utan att tavla hasten. Varmde upp och skrittade av, alla fodringar, all mockning, lindor mm. Jag gjorde allting utom att flata pa tavling, for det har de speciella flatare som gor under natten fore tavlingen.
Pa Irland larde jag mej mest, och det var dessutom roligast, det ar darfor jag stannade har. Mycket oliks slags hastar, mycket ridning och chans till att tavla sjalv, trevliga manniskor som inte tror att man ar en slav utan verkligen uppskattar att man finns. Pa tavlingar umgas ryttare med hastskotare och agare, det ar inte nagon hierarki, som det var i USA.
Jag var i England ett tag hos en kand FT-ryttare. Det var roligt, men inte speciellt larorikt. Det var samma rutiner dag ut och dag in. Ingenting speciellt hande. Jag fick inte folja med pa tavlingarna, eftersom jag pa den tiden inte kunde kora lastbil, sa det var inte speciellt roligt.
Det jobbigaste stall jag nagonsin jobbat i ar i Sverige, dar hade vi iofs fasta arbetstider, men alldeles for mycket att gora for att hinna med det. Vi var 2 st pa 37 hastar. Jag varade inte dar speciellt lange heller ska sagas.
Nagra rad pa vagen ar att se till sa att du inte hamnar i ett stall ute pa landet. Har du ganska nara till stan har du mer frihet. Det finns inget varre an att sitta ute i ingenstans och inte gora nagonting.
Ta korkort innan du aker. Har du aven chans att ta lastbilskorkort innan du aker sa okar de roligaste hastskotar jobben markant.
Se till att du har extra pengar innan du aker. Och att du betalar flygbiljetterna. Ar det du som betalar kan du aka hem nar du vill!
Var oppen infor andra manniskors hasthantering och kom ihag att ingenting ar fel, bara annorlunda. Hastarna behover inte alls ma daligt, bara for att de inte lever precis likadant som de gor i Sverige, eller de hastarna du ar van vid.
Stirra dej inte blind pa ett speciellt typ av stall eller ett speciellt land. Hall ogonen oppna for alla typer av stall over hela varlden, det ar da du hittar de dar mysiga jobben som du aldrig kommer att glomma.
Var inte ute i for god tid. Inget stall letar hastskotare nu infor sommaren. Ta det lugnt och ta saker och ting som de kommer
AK!! Du kommer aldrig att angra dej. Aven om jobbet ar skit, chefen ar skit, inga kompisar mm, sa kommer du att lara dej sa otroligt mycket i alla fall.