hästjävel! *morrar*

B

buztifa

har haft henne en månad, allting gick sisådär i början men nu när man kommer så springer hon genast bort i bortre änden av hagen=( vad gör man? inga problem annars men hon vill inte jobba! var lat redan i början så jag har tagit det lugnt hela tiden , inga problem att ta in vid kvällen heller... men hur ska jag göra? har provat att schasa iväg henne några gånger och till slut kan jag gå mot henne och schasa och sen vända ryggen till så följer hon?! men jag har inte tid att jaga hästen två timmar innan jag kan rida...vägrar gå hela vägen fram till henne också, sista stegen ska HON ta... gör jag fel? för stor hage för att kuta efter också... inte heller kan jag sätta ner nya stolpar och ha henne i en mindre hage,... *hjälp* :confused:

Sv: hästjävel! *morrar*

Jag har ett ganska bra recept, men det kräver tålamod och konsekvens.
Du har ju bara heft henne i en månad ännu så er relation är bara i första fasen.

Vaför vill du inte gå hela vägen fram till henne?
Varför ska hon ta sista stegen?
Vad vinner du/hon på det?

det känns bättre om hon går sista stegen jag vill ju att hon ska komma till mig, därför stannar jag ett steg bort och ber henne komma ibland kommer hon ibland inte. jag vill att hon ska ge vika och komma till mig annars lär jag väl få ränna runt halva hagen.

men har du ett bra råd så följer jag gärna det! =) vill att hon ska tycka om mig. hade tänkt lämna henne ute inatt för att visa att kommer hon inte får hon allt vara ute! men jag vet inte om det är rätt heller...

För att få en hästs förtroende så måste man förtjäna det. Om inte du visar att du vill vara med henne genom att ta de sista stegen så varför skulle hon? Det handlar om ömsesidig respekt.
Du vill ju att hon ska tycka om dig så då måste du visa dig värdig.

Nåväl, så här gjorde jag med mitt halvblod som absolut inte ville komma när vi skulle in.

När hästen går iväg så går du efter. Inget jagande eller ropande. Springer den så går du.
Ge den ingen ro at stå stilla utan va jobbig med den, genom att inte lämna den ifred.

Var beredd på att du kan få gå ganska länge. Så fort du får komma fram till henne så klappar du och skrattar och berömmer och efter ett tag så går du därifrån. Ta inte in första gången.
Gör sen om proceduren. när du kommer ifatt så tar du in henne.

Så här kan du få hålla på i ett par veckor, men det är väldigt viktigt att du är konsekvent.
Variera ochså.
-gå efter-ta fast-klia
-gå efter-ta fast-ta in/klia

Men det kräver som sagt tålamod. ;)
Lycka till //F

skulle gärna försöka med det men hagen är enorm! hon springer till andra änden i ett naffs för mig tar det minst 5 min att gå dit pulsandes i snön... går faktiskt fram till henne i hagen ibland och bara klappar henne lite och kollar benen.

Du har fått ett mktr bra tips, har själv användt det på hästar som inte vill komma in, det brukar ge resultat! På en månad hinner ingen häst lära känna en riktigt...

så hon kan kanske i framtiden komma mig till mötes?

Det tror jag absolut!! :)

Du får inte ge upp. Man kan inte förvänta sig så mycket efter bara en månad. Min nya häst behövde nästan ett halvår innan han hade acklimatiserat sig!

Hang in there!

Varför vara så benhård så här i början av er bekantskap? Hon har säkert inte lärt sig dig, ditt kroppsspråk, vad du egentligen vill när du ropar hennes namn osv.
Hjälp henne på vägen!, gå hela vägen fram till henne å prata vänligt och "inbjudande" istället när du kommer fram, du ska ju vara en trevlig person, en som du vill att din häst ska tycka om!
Å underskatta aldrig vad en morot kan göra. Precis som med hundar fungerar det i början som muta, men efter ett tag när hon vet vad du begär av henne så blir det en belöning.
Jag har numera alltid något gott ligger å väntar i krubban, t.ex. lite lusern, det ska vara trevligt att komma in.
Jag tror ibland vi gör dumheten att försöka kräva saker av våra djur innan de ens vet vad vi begär, det som är självkklart för oss är inte självklart för dom...Tyvärr :smirk:
Lycka till!

morötter el dyl har jag nästan jämt med mig... det är bara det att om jag jagar henne så vänder hon rumpan och drar öronen bakåt... vill inte ha en smäll och vill liksom inte vika undan heller, så dom gångerna har jag liksom drivit på henne stället... då har hon sett lagom förvånad ut men efter en stund snällt kommit själv... och jag pratar vänligt med henne så länge hon inte vänder rumpan mot mig

Det finns nog ingen genväg till förtroende, så antingen får du nog bita i det sura äpplet och "valla" henne som tidigare nämts, det tycker jag nog är det sätt som funkar bäst.

Eller så får du ställa henne i någon handikappruta utanför stallet om du inte har tid att jaga henne.

buztifa skrev:
det är bara det att om jag jagar henne så vänder hon rumpan och drar öronen bakåt... vill inte ha en smäll och vill liksom inte vika undan heller, så dom gångerna har jag liksom drivit på henne stället... då har hon sett lagom förvånad ut men efter en stund snällt kommit själv... och jag pratar vänligt med henne så länge hon inte vänder rumpan mot mig

Det tycker jag låter bra, att du driver iväg henne när hon vänder rumpan åt dig. Och att hon då kommer till dig efter en stund, och att du sen pratar vänligt med henne.

*Knappen*

Är det så att hon hotar dig så gör du helt rätt som jagar iväg henne.
Hon får under inga omständigheter göra så. Och som Stolermeyer skriver så uppmuntrar du henne att komma till dig när du gått ikapp henne igen, genom att inta en vänlig och inbjudande hållning. Vänder hon baken till så blås upp dig och jaga iväg henne igen.

Akta dig bara så att du inte står ivägen om hon slår! Gör hon det så har du mer allvarliga problem.
Då skulle iaf jag ta mig en extra funderare.
Hur gammal är du? *Nyfiken*

jag är 20 år (född 85) förra hästen jag hade var helt underbar men ty´värr för liten=( så nu blev det en större... mjoj ag ska kämpa lite mera med henne för hon är ju så snäll annars! inte utbildad eller nåt, har mest konditionstränat henne nu och longerat lite, men hon är lat!

Jag har också hört att man inte ska gå de sista stegen fram till hästen. Då blir man på ett sätt undergiven...det skall tydligen vara mycket bättre att låta hästen själv gå fram.
Då får man hästens respekt på ett annat sätt.
Men om det stämmer vet jag inte.

Lycka till

jo det är det jag också hört att jag även ska bestämma när den får gå fram...

Okej. Jag ville bara veta så att man inte ger nåt råd så man sätter ett barn i en farlig situation.

Det är inte så lätt att veta hur gamla folk är här. :O

Vad är det för häst du har?

buztifa skrev:
morötter el dyl har jag nästan jämt med mig... det är bara det att om jag jagar henne så vänder hon rumpan och drar öronen bakåt... vill inte ha en smäll och vill liksom inte vika undan heller, så dom gångerna har jag liksom drivit på henne stället... då har hon sett lagom förvånad ut men efter en stund snällt kommit själv... och jag pratar vänligt med henne så länge hon inte vänder rumpan mot mig

Jag rider en kompis häst ibland som är en luring (sto) och när jag ska ta in henne för att rida går jag ALDRIG rakt på henne. Då skulle hon dra direkt och reta gallfeber på mej.(Gör det med matte) Men de andra hästarna hon går med kommer glatt när de ser mej för jag har alltid morötter i fickorna. Och jag ger dem och låtsas som om det är för dem jag har kommit. Lurifaxen står där och klurar och till slut måste hon få veta varför alla står runt mej och det funkar varje gång. Annars drar hon direkt hon ser ett grimskaft och om personen som håller i det dessutom har ridbyxor så....ja, då håller hon avstånd.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar