Hastigt påkommen hälta..

Inna

Trådstartare
I fredags red jag dressyrträning på min häst, ett sexårigt halvblod. Han var bra nästan hela ridpasset, men efter att tränaren ridit och jag själv satt upp igen så började han halta. Det fanns absolut ingen oren gång när tränaren red och inte heller de första varven efer att jag suttit upp igen, men så började det plötsligt att kännas hackigt och jag satt av för att kolla honom. Då var han ordentligt halt i traven på höger fram.

Uppe i stallet kollade jag honom noggrannt, men hittade ingenting. Ingen svullnad, ingen värme, men eventuellt en ordentligt spänning i "armbågsmuskulaturen". Jag lindade honom och så har han fått stå inne. När jag kollade honom dagen efter var han ordentligt halt på lina, men efter ordentligt massage så var hältan markant mindre. I söndags var han forfarande halt, men lite bättre och det blev bättre när han rört sig ett tag.. Fortfarande ingen värme eller svullnad någonstans.. Vad tror ni att detta kan vara? :confused: Jag har givetvis beställt tid på klinik, men det är två veckors väntetid så jag hoppas att det hinner ge med sig. Har beställt ut massör till på fredag så får jag se vad hon säger.. Kan ju inte göra någon skada i alla fall, annat än för min ekonomi. Kanske skall tillägga att han inte har varit halt alls tidigare och att han får gå ute i paddocken tills vidare , så att han rör lite på sig i alla fall.

Alla tips på vad det kan vara och hur man tar hand om det innan vetbesöket mottages tacksamt!

Har upplevt liknande. Red ca 45 min lektion innan han började markera på hö fram. Hade då ridit endel ökningar och det var då det visade sig. Diagnos: Kotledsinflammation.
Innan dess syntes det ingenting (tränaren såg i allafall inget men det betyder ju inte att det inte fanns en antydan). Han fick dock vila och ta det lugnt ett bra tag innan jag väl tog in honom på klinik. jag tyckte att jag kände en viss ojämnhet i skritten även fast han vilat länge soch ville därför kolla upp det, ingen annan såg något direkt, men jag har lärt mig nu att man ska lita på sin egen känsla.

Lycka till, hoppas det inte är något allvarligt.

/Hanna

Usch då! Jag hoppas ju innerligt att det inte skall vara kotledsinflammation.. Fast det är ju inte konstigt om det dyker upp eftersom det har varit halt och läskigt och det är lätt att vricka sig.. Hoppas att det inte är det dock..

Han sprutades två gånger, vila med korta promenader under 11 veckor. Friskflörklarad för 4 veckor sedan. Nu ska jag skritta, promenera och arbeta honom på långa tyglar från marken några månader.
Veterinären sa att jag skulle skritta ett par månader. Vet inte riktigt vad han menade med det men jag kommer att ta det säkra före det osäkra och göra mycket jobb utan ryttare och ge honom rejält med tid.

Usch då! Det var lång tid det.. Du gör nog klokt i att ta en lång och lugn uppbyggnadsfas.

Jösses. Det var väldigt lång tid det. Skritt i ett par månader låter faktiskt lite .

När vår häst hade kotledsinflammation så sprutades den med tuppkam första gången och cortison andra gången. Konvalecensen var två veckor boxvila med promenader, sen skritt och trav i lungt tempo i två veckor därefter vanlig ridning och träning.

Det behöver inte vara en ledinflammation, det kan vara en sträckning i bogmuskulaturen. Då blir dom rejält halta.

Skönt! Det är det jag har misstänkt, fast jag har inte hört någon som blivit ordentligt halt av det. Däremot så har vi haft flera kotledsinflammationer i stallet med liknande symptom. Min häst har tidigare haft bekymmer med stel bogmuskulatur och har fått hjälp av en alldeles suverän osteopat med detta. Tyvärr har vi varit lite slappa med stretchschemat på sistone.. Det kanske trots allt är det som spökar. *hoppas*

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 664
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?