Hästhosta!

FrontLine_

Trådstartare
Om en häst hostar otroligt mycket, och samtidigt hostar upp grön/gula slemklumpar + att den snorar otroligt mycket, också där gröngula snorisar, vad kan det då tänkas vara ??

Hästen i fråga har inte feber, men är ändå otroligt hängig och vill inte äta.
Hästarna som går tillsammans med den här hästen har inte drabbats av någon hosta. Hästen har hostat i ca två veckor, och det blir värre och värre.
När han ska äta (dom få gånger han gör det) så beter han sig jättekonstigt med huvudet. Slänger det åt sidorna och har ett himla före med munnen.
Jag har själv inte sett hästen, så det här är vad "stallkompisarna" berättat.

Ska påpeka att det är inte min häst, och inte någon häst i det stallet jag står heller, men man blir ändå lite fundersam..
Och många vill säkert säga "ta dit en veterinär" men som sagt..det är inte min häst, och inte någon häst i stallet där vi står.
Jag tänker mer på om det kan vara smittsamt..

Sv: Hästhosta!

Är väl väldigt svårt att veta vad det är utan provtagning och odling, men jag skulle verkligen förutsätta att det är smittsamt och hålla mig därifrån...

Man hoppas ju att ägaren ser till att ge hästen vård... :cry:

Ja det låter i alla fall smittsamt :eek:
Hoppas de andra klarar sig.....

// M

Om hästen är hängig och inte äter samt har dessa symptom så gissar jag faktiskt på att den har feber..kan vara virus eller infektion..snor och hosta brukar betyda smittsamt! Kvarka,hästinfluensa etc..Veterinär bör tillkallas omedelbart!

Hästen har tydligen inte feber, den är tempad flera gånger per dag utan feber.. jag tycker också att det är konstigt..

Vad jag tycker är ännu konstigare är att om det är något smittsamt, varför är inte resten av hästarna i samma stall drabbad?

Ja jag hoppas också på att dom tar dit en veterinär..

Det kan ta tid innan andra hästar blir smittade..precis som människor så behöver inte alla individer få smittan. Om dom inte tar ut veterinär till en häst som är sjuk och inte äter så skulle jag nog inte lita på att dom verkligen tempar hästen heller..Jag är så jäkla trött på folk som inte tar ut veterinär till sjuka djur! Har man inte råd med veterinärkostnader så ska man bannejmig inte ha djur!!

Beroende på de andra hästarnas motståndskraft kan det dröja innan det syns att de blivit smittade.
Jag själv tog en hel vecka på mig att bli "uppenbart" sjuk efter jag smittats med en rejäl förkylning av en vän. Så en vecka eller två kan det kanske ta, beroende på vad det är...

Hästen är tempad, det är gjort även av andra i stallet så det vet jag.
Jag anser likadant, har man inte råd så ska man inte ha häst. Samma sak är om man HAR råd, men är snål och tror att det ska gå över av sig själv. Då ska man inte heller ha häst.
Men som jag sa, jag kan väl inte göra så mycket annat än att hålla mig borta tills man vet vad det är ?

En rejäl förkylning som inte går över ,kanske bihål inflammation.Veterinär måste kontaktas omedelbart. Det är hästägarens skyldighet. Det kan vara smittsamt men behöver inte vara det.I vilketfall som helst verkar hästen påverkad av det.Vad säger stallägaren?Vem har yttersta ansvaret ? Meddela hästägaren att veterinär har kontaktas ,så hon kan inställa sig där och ta hand om sin häst och fakturan!

En rejäl förkylning som inte går över ,kanske bihål inflammation.Veterinär måste kontaktas omedelbart. Det är hästägarens skyldighet. Det kan vara smittsamt men behöver inte vara det.I vilketfall som helst verkar hästen påverkad av det.Vad säger stallägaren?Vem har yttersta ansvaret ? Meddela hästägaren att veterinär har kontaktas ,så hon kan inställa sig där och ta hand om sin häst och fakturan!

Riktigt så fungerar det inte juridiskt. Det är beställaren av veterinär som blir betalningsskyldig. Man kan ju hoppas att ägaren tar sitt anvar - men tro inte att lagen säger att ägaren måste betala i detta fall.

Riktigt så fungerar det inte juridiskt. Det är beställaren av veterinär som blir betalningsskyldig. Man kan ju hoppas att ägaren tar sitt anvar - men tro inte att lagen säger att ägaren måste betala i detta fall.

Om det inte står i inackorderingskontrakt att om veterinär bör tillkallas så tillkallas veterinär och hästägare får då stå för kostnaden.

Jag puttar upp den här tråden.

Hästen som det först handlade om har inte blivit bättre, däremot har en till häst i det stallet blivit sjuk. Båda hästarna har alla dom tidigare symtomen plus feber och "bölder" under magen, plus svullna kulor hos hingsten.
Vet. var ut och tog prover för några dagar sen. På hingsten visade dom ingenting, men på valacken visade dom något förhöjda vita blodkroppar..

Vet. hade ingen aning om vad det kunde vara..

Någon som har en tanke?

bakterie streptococcus equi? kvarka, har kanske det nu ...

Jag ahr hört en liknande historia där hästen hostade upp stora slembollar...den hästen fick senare konstaterad allergi!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 110
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?