Sv: Hästhagar och allemansrätt.
Det är lag på att stanna för grön gubbe med, men ack så många som går mot röd gubbe över övergångsställena när inga bilar finns
och varna för ilsken häst? seriöst det är levande individer även den snällaste hästen kan bli arg.
Så att skriva hej det finns en arg häst i hagen OBS är ju bara urlöjligt.
Men en skylt som säger ingång i hagen sker på egen risk köper jag!
Och som jag sa ska skyltarna göra någon verkan måste du ha skyltarna så nära varandra att du som förbipasserande kan se dessa oavsett vart du väljer att gå in i hagen.
Så har du själv skyltar varning för hästar och varning för elstängsel var 30 cm på din hage??
Stackars de hagägare som har 10 hektar hage blir dyrt
För det räcker ju inte med att bara ha det vid in gången för någon kan ju gå in i hagen på andra sidan och ta på tråden och bli överfallen av denna elaka häst.
Handen på hjärtat så kan jag nog tala för rätt många här inne att FÅ har skylt "varning för hästar ingång sker på egen risk" skylt vid sina hagar.
För detta gäller ju inte bara sommarhagarna utan även vinterhagarna
Det finns lagar och så finns det lagar så att säga
Ha du dina skyltar för de lär ju vara en hel del om du skall garrandera dig mit ev stämningar i framtiden.
Du bör ju ha en som även talar om att marken är ojämn och risk för att ramla och skada sig är stor. Så du inte blir stämd för att någon går in och ramlar och skadar sig på en stubbe
Du bör även ha en skylt hemma som talar om bästa vägen ut för en ev tjuv som stjäl din tv.
För faller personen illa och bryter betet när den är på väg ut från ditt hus med din tv kan du bli stämd av tjuven.
Detta har hänt nämligen.
Så man kan gå hur långt som helst om man ska sitta och va bror duktig.. men det är på sandlådenivå enligt mig.
Så jag sover gott om natten trots att min häst går på sommarbete utan skylt som varnar för en ilsken häst...
Iof har vi ingen sådan men man vet aldrig. En snäll häst kan bli elak...
Försöker du skära upp baken på min häst kan jag tänka mig att hon kan bli lite ilsken och skada personen.
Den risken tar jag isf
Skylt varning för el finns inte heller
Ojoj vilken brottsling jag är bäst någon ringer till polisen och stämmer mig... Hmm undrar ja vart fallet hamnar i prihögen inne hos polisen??
Skämt å sido... många många här inne vet redan om de du skriver men bryr sig inte för risken att bli stämd och så är lika med 0.
Vissa lagar är mindre viktiga att följa utan att människan skall klassas som brottsling!
Folk går mot röd gubbe, folk cyklar mot röd gubbe men inte så många kör bil mot rött.
Folk cyklar utan lyse men få kör bil utan lyse om natten.
Folk har häst i en hage utan skylt varning för häst ingång sker på egen risk eller eltrådsskylt.
Folk parkerar på handikappsparkering utan att vara handikappade osv.
Dessa är alla exempel på saker som är olagliga men som många många gör dagligen och ingen känner sig som en brottsling för de.