Hästgymnasium rätt om man ej vill jobba med hästar "när man blir stor"?

Sv: Hästgymnasium rätt om man ej vill jobba med hästar "när man blir stor"?

Att välja att gå hästgymnasium är något av det bästa jag gjort i mitt liv. Hade väldigt kul och fick samtidigt min naturvetenskapliga behörighet. Var väldigt trevligt att komma från en högstadieklass med väldigt låg motivation, till ett gymnasie där de flesta var lite mer motiverade. Det var många som inte hade några planer på att jobba med hästar sen.

Läste det Specialutformade naturbruksprogramet med naturvetenskaplig profil och hästinriktning på Bollerup. Vi hade stora möjligheter att få läsa det vi ville, kunde tom välja mer språk än jag hade kunnat göra på naturprogrammet hemma. Den gången jag valde (för många år sedan) var skillnaden på Bollerup o många andra naturbruksgymnasier med NV-profil i Södra sverige att man kunde läsa Biologi B, Historia A och mer språk på Bollerup.
På Bollerup kan man också få samhällsinriktningen.

De jag gick ut med läser nu bl a till veterinär, civilingeniör, fritidspedagog, lärare, sjukhusfysiker, djursjukvårdare eller jobbar som t ex veterinärassistent eller inom äldre- och handikappomsorgen.

Sv: Hästgymnasium rätt om man ej vill jobba med hästar "när man blir stor"?

Jag gick specialidrott ridning, vilket innebar att jag läste ett helt avnligt program (naturvetenskap) men istället för idivuduella kurser (heter de så?) så hade jag ridning. Fungerade kanon, jag har en bra utbildning i grunden och hade väldigt roligt under min gymnasie tid :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV