Hästgymnasium rätt om man ej vill jobba med hästar "när man blir stor"?

Sv: Hästgymnasium rätt om man ej vill jobba med hästar "när man blir stor"?

JÄTTETACK FÖR PM! Tar gärna emot fler länkar............
Dottern går f n i 8:an - men vi har börjat "överösas" av information från olika gymnasier och ska helst nu välja ut ett antal ställen att besöka i höst. Som sagt - det är bra att göra gymnasietiden så rolig som möjligt!

Helt rätt att inte berätta allt! Som jag nämnde tidigare har jag också bott på internat! Och så blev det folk av dig ändå...... :)

Jag ÖNSKAR att jag hade gått på ett hästgymnasium.

Med hyffsat läshuvud så kan du komma ut därifrån utan att behöva komplettera med t ex ett naturtekniskt basår. Men även om man behöver det så är ju inte det hela världen.

Mycket viktigare att man har roligt under tiden, då lär man sig alla ämnena bättre.

Hästgymnaisum fanns inte på tapeten när jag skulle välja, varför vet jag inte, det hade varit ett klockrent val.
Hade jag möjligheten att göra de tre åren idag så skulle jag börja i höst.

Min dotter har andra planer för eftergymnasiala utbildningar än "hästeri". Däremot är det hennes absolut största intresse och hon vill fortsätta med träning och lärande även under gymnasietiden. Är det en bra idé att gå på hästgymnasium och får man bra behörighet att söka andra utbildningar (=kan man läsa till nivåer)? Hon har egen ponny (som är hyfsat välutbildad) och förutsättningen är att den får följa med.

Vad säger ni som går / har gått på hästgymn?

Jag skall börja på Gotlands Hästgymnasium som startar nytt för i år och där kan man välja inriktning, natur, samhäll eller naturbruk så man kan välja lite vilken behörighet man vill ha när man tar examen.
Jag väljer hästgymnasium av samma anledning som din dotter, jag älskar hästar och vill fortsätta utvecklas och vad är inte bättre än att ha häst på schemat i skolan men ändå få behörighet till det man kanske vill läsa vidare till sen?
Jag har inga större planer på att jobba med hästar i framtiden jag heller så kommer läsa natur just för att få fler alternativ när jag tar examen.

Det finns många hästgymnasium där man kan ta med sig hästen, Berga och Plönninge vet jag är bra skolor, har varit i kontakt med båda och dom verkar vara super på båda ställena. Vet att man kan läsa natur på Plönninge men kommer inte riktigt ihåg hur det var med Berga men det skulle ju vara konstigt annars.

Annars är ju Gotlands ett alternativ :rofl: 185 är intagningspoängen...^^ Där kan man också ta med sig hästen och använda den i utbildningen.

:bump:Någon som känner till ngt hästgymnasium med ekonomi / entreprenörsutbildning? :bump:

Hittar inte någon på internät eller i länkarna jag fått från skolan.

Hoppas någon läser så här långt ner i tråden! Får väl starta en ny annars......

Beror väl på vad hon vill bli?
(Jag har inte gått hästgymnasium, men har vänner som gått där.)

Jag gick kungsbackas ridsports- linje. Har inte ångrat det en sekund, har massor av minnen för livet. Det finns möjlighet att bo+ ha med egen häst på en av hallands största ridanläggningar. Jag valde att inte jobba inom ridsporten efter gymnasiet och det har funkat bra ändå. Har fast jobb på en reklambyrå sen 2år tillbaka. :)

Jag gick på Vretagymnasiet med inriktning häst och jag kommer inte jobba med hästar i framtiden. Vi kunde välja om vi ville profilera oss mot häst eller natur i år 3. Så om man vill kan man alltså läsa upp till MaD och en massa fysik, kemi osv..
Vi kunde inte ha med egen häst i undervisningen (någon gång var ok menm inte jämt) men däremot så finns det gott om stall i närheten av skolan där många elever stallar upp sina hästar.

Jag ser inga som helst negativa aspekter.
Du får behörighet till högskolan och kan även välja till natur om du har sådana planer.
Du får gå en massa roliga kurser och även utveckla din ridning.
Det är mer slappt att gå naturbruk än att gå ett vanligt gymnasieprogram.
Lättare att få bra betyg än på andra skolor/program.

I min kommun finns det även så att man kan välja ridsportsprofil (eller annan sport om man vill det) till ett vanligt gymnasieprogram.
Så du kan alltså gå natur eller samhäll samtidigt som du får lediga timmar från skolan att träna med din egna häst.
Du får även gratis lektioner i både hoppning och dressyr med din egna häst varje vecka. Din ridning betygssätt av tränaren.
Förut har de haft systemet att eleverna får välja själva vilken tränare de vill rida för och får då en viss summa pengar tilldelade från skolan som de ger till denne tränare.
Nu har man gått över till att ha två bestämda tränare, en hoppning och en dressyr som har träningar på fasta tider på en av stadens anläggningar.

Något sådant kanske finns i er kommun? Eller om man kanke kan söka in till detta fast att man bor i annan kommun, vet inte hur det ligger till..

Hej! Jag ska kolla Kungsbacka. Det är inte direkt 100 mil dit.....
Pluggade du vidare och var det i så fall ngt du behövde komplettera med? Kul jobb har du dessutom. Jag gick på HDK (fast på den tiden hette det Konstindustriskolan) och är också "i branchen". Fast numera som kund (MYCKE BÄTTRE!).

Det är mer slappt att gå naturbruk än att gå ett vanligt gymnasieprogram.
Lättare att få bra betyg än på andra skolor/program.

Det beror helt och hållet på vilket naturbruksgymnasium du går på. Så man ska inte generalisera så där.

delv kl
Jag har kollat lite på intagningar och de skolor jag sett har ganska höga intagningspoäng. Jag tänker då så (som varande mamma!) att nivån på undervisningen borde bli högre om de som antas har bra betyg (?). Vet inte om det stämmer och det skulle vara intressant att få synpunkter även på detta (från er med erfarenheter).

Ett litet förtydligande (som mest gäller PM).
Det är inte så att det är dottern som "vill" och jag som "ifrågasätter". Det är jag som fått idén och nu vill få synpunkter från er med erfarenheter.

Min tanke är att motivationen ökar när man har kul! En av funderingarna är också att om man väljer gymnasium utifrån intresse (även om det inte är vad man vill jobba med) får man dels mer tid och möjligheter att utöva intresset, dels kompisar att dela det med.

Det finns flera spår jag kollar för att själv vara lite förberedd. Som jag sagt tidigare så går dottern f n i 8:an och har ett (knappt) år på sig, men vi ska förbereda ett antal studiebesök som ska ske nu i höst.

Självklart är det dottern som slutligen avgör vad det blir! Hon kommer också (troligen) ha betyg som medger att hon kan välja ganska fritt.

Jag läste natur på vanlig skola och var i stallet typ 7 dagar i veckan ändå. Det var inga problem.

Mina erfarenheter är sådana att läser man NV på ett naturbruksgymnasium så är man seriös i sitt studerande likväl som man varit om läst NV på ett vanligt gymnasium.
Jag läste dessutom bra många fler poäng än vad jag behövde. Det redan innan jag valde till valbara kurser! Jag läste ända till Ma F, Eng C, Idrott och hälsa B, Specialidrott där jag valde ridsport mm. De flesta av mina kamrater som också läste NV valde dessutom till Djursjukvård, som är en stor kurs. Allt som allt så kan man säga att vi läste in nästan 4 år på de 3 åren. Så inte att man kunde softa sig igenom gymnasiet här inte. :cool:

På Bollerup där jag läste så kom de lärarna som inte höll i naturbrukskurser utifrån, dvs de hade lärartjänster på vanliga gymnasieskolor också. Och de höll hög klass, vår matte och fysiklärare var verkligen kanon! Var han som fick mig att läsa alla mattekurser trots att jag inte gillar matte. :bow:

delv kl
Jag har kollat lite på intagningar och de skolor jag sett har ganska höga intagningspoäng. Jag tänker då så (som varande mamma!) att nivån på undervisningen borde bli högre om de som antas har bra betyg (?). Vet inte om det stämmer och det skulle vara intressant att få synpunkter även på detta (från er med erfarenheter).

Absolut, det tror jag stämmer. Nivån på undervisningen beror nog mycket på skolan. Gick på Bild estet förut där intagningspoängen var 30, och jag fick verkligen inte ut något av det, mina kompisar dock som valde ett program där det krävdes högre poäng på en annan skola har lärt sig mycket mer och nivån är betydligt högre. Så jag tror det ligger något i vad du säger - absolut.

Din dotter kommer att bli behörig för högskolestudier efter Naturbruksprogrammet (NP), men hon kommer inte att bli behörig till alla utbildningar. Hon får vad som heter allmän behörighet, medan många utbildningar kräver särskild behörighet, d v s hon ska ha läst t ex en viss mattekurs eller Naturkunskap B. Olika utbildningar har olika krav. På många naturbruksgymnasier finns möjlighet att läsa i behörighet motsvarande Naturvetenskapsprogrammet (Matematik B-E, Fysik A-B, Biologi A-B, Kemi A+B). NV är det bredaste av alla gymnasieutbildningar, men kan bli jobbig för den som inte gillar matte! Det finns ett fåtal skolor där man kan läsa motsvarande Samhällsvetenspsprogrammet - Bollerup är en av dem. Hallands Ridgymnasium (Varberg, Kungsbacka) har ett specialutformat program med hästinriktning där eleverna läser Matematik B, Engelska B och Historia A, kurser som även läses på Samhäll och Estet.

Många har skrivit "gå NP och komplettera sen" och ja, det kan man göra MEN... Från 2010 kommer det nya antagningsbestämmelser till högskolan. Man gör om kvotgrupperna för antagning, och kvotgruppen för elever som kommer med alla betyg direkt från gymnasiet blir stor och kvotgruppen för elever som kompletterat sina betyg blir mindre = det blir svårare att komma in om du har kompletterat. Som om det inte vore nog med detta, så kommer man också att räkna med något som heter meritpoäng, som man lägger ovanpå sina gymnasiebetyg... Som mest kan man få 2,5 meritpoäng, och mest poäng får man genom att läsa språk, mer engelska (engelska är inget språk på gymnasiet, det är ett måste) och mer matematik än sökt högskoleutbildning kräver... Det är ganska få naturbruksgymnasier som erbjuder språk, iallafall är det min erfarenhet, och jag har letat. Man får meritpong för andra kurser också, men språket är det som ger mest. M a o: LÄS SPRÅK!! Fortsätt helst med det språk du har läst på grundskolan, för det ger mest

Går man ut gymnasiet med VG i snitt har man 15.0 i betyg. (Nej, de räknar inte som man gör på grundskolan!!) Söker man sedan en attraktiv utbildning kan de där 2,5 meritpoängen bli väldigt viktiga.

Leta på www.hittaskola.se eller www.naturbruksgymnasium.se.

Lycka till, och prata med din dotters SYV!! Hon/han ska kunna hjälpa till, annars är hon/han en skamfläck för vår yrkeskår.

Beckham, som är studie- och yrkesvägledare i det civila

Jag går vanligt gymnasieprogram (media) och har som tilläggsval Rid&Häst, vilket gör att jag får behörighet till högskolor, universitet, med mera och samtidigt får jag rida på skoltid. Jättebra val om man inte vill läsa vidare inom hästbranschen men ändå rida på skoltid 1-2 ggr i veckan för mycket bra tränare.

Stallplats är det snålt om, men det finns massor av stall runtomkring den lokala ridklubben som man kan stalla in sin ponny och då är det på skrittavstånd till ridhuset.
Fast Ljusdal är kanske lite långt bort? Men iaf så är det en mkt trevlig linje, jag ångrar inte en sekund att jag valde rid&hästgymnasiet för jag har utvecklats så mycket i ridningen och jag vet att det är mitt framtidsyrke. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV