Hästgymnasium rätt om man ej vill jobba med hästar "när man blir stor"?

Ponnytant

Trådstartare
Min dotter har andra planer för eftergymnasiala utbildningar än "hästeri". Däremot är det hennes absolut största intresse och hon vill fortsätta med träning och lärande även under gymnasietiden. Är det en bra idé att gå på hästgymnasium och får man bra behörighet att söka andra utbildningar (=kan man läsa till nivåer)? Hon har egen ponny (som är hyfsat välutbildad) och förutsättningen är att den får följa med.

Vad säger ni som går / har gått på hästgymn?

Sv: Hästgymnasium rätt om man ej vill jobba med hästar "när man blir stor"?

Hejsan! Går på Kvinnerstaskolan och där kan man även läsa natur samtidigt som man går hästlinjen. Tyvärr kan ponny inte följa med eftersom vi inte har något elevstall men jag det finns andra naturbruksgymnasium där man får ha med egen häst och läsa natur eller sam vilket gör att man får en bredare utbildning än om man går bara hästlinjen. Plönninge tror jag har elevstall, likaså bollerup. Sen finns det någon ny friskola som heter Hästgymnasiet finns i olika delar av sverige. Kan inget om deras verksamhet men du kan ju alltid höra med dom vad dom har att erbjuda:)

Har inte gått hästgymn. men varit i samma sits som din dotter. Älskar hästar över det mesta men vill inte ha dem som yrke. Det jag vill trycka på är att man inte behöver släppa hästarna totalt bara för att man läser en teoretisk linje. Har hunnit med både naturvetenskapliga studier och stall (minst 3dagar/vecka) utan störrre bekymmer och då är NV en tuff linje. Ännu en fördel med att välja en teoretisk linje är att man slipper komplettera med kurser i efterhand för att komma in på universitet osv. Man får den kompetens man behöver till de flesta utbildningar och behöver inte bry sig om komvux osv.

Min dotter har andra planer för eftergymnasiala utbildningar än "hästeri". Däremot är det hennes absolut största intresse och hon vill fortsätta med träning och lärande även under gymnasietiden. Är det en bra idé att gå på hästgymnasium och får man bra behörighet att söka andra utbildningar (=kan man läsa till nivåer)? Hon har egen ponny (som är hyfsat välutbildad) och förutsättningen är att den får följa med.

Vad säger ni som går / har gått på hästgymn?

Jag läste på Hästgymnasiet i Skara (till mina högstadielärares stora förskräckelse!) och idag jobbar jag som biträdande jurist på en advokatbyrå. Det har gått alldeles utmärkt och gymnasietiden var nog den roligaste tiden i mitt liv. Dessutom en mycket lärorik tid då jag utvecklades som människa på ett sätt som jag inte tror att jag hade gjort om jag bott hemma och gått "vanligt" gymnasium.

Jag vill varmt rekommendera dig och henne att satsa på det som känns mest intressant för henne just nu, vilket låter som hästarna.

Jag tänker just så - att gymnasietiden ska vara rolig! Jag bodde själv på internat under en tid och fick därifrån med mig både minnen och erfarenheter! Roligt att höra dina erfarenheter i efterhand! Skara ligger inte jättelångt bort - ska kolla där. Fast, om jag vore i min dotters skor (eller stövlar!) skulle jag nog inte vilja bo FÖR nära!

Så synd att inte pållen kan följa med dit! Verkar vara en bra kombination annars! Ska kolla fler ställen - vad som finns....... Tack!

Jag gick på hästgymnasium. I början hade jag väl tänkt bli nåt inom häst, men ändrade mig snart. Ville dock fortsätta ha hästeriet som hobby. Jag fick 3 jätteroliga år plus högskolebehörighet plus att jag köpte min egna häst därifrån. Så jag ångrar mig inte ett dugg!
Skulle aldrig kunna tänka mig att jobba med hästar nu; för mycket slit mot för lite pengar och så massor med knäppt hästfolk. Men Jag hade skoj! Har fortfarande kvar min häst och håller numera på med foto och jobbar och funderar på vad jag ska läsa vidare till.
Så det går. Bara man ser till att manfår läst de ämnena som är obligatoriska för att få högskolebehörighet. Är inget skoj att läsa upp i efterhand.

Mina föräldrar bodde i Grästorp, det är ju nära Skara. Jag tyckte det var skönt att ha tryggheten av att ha familjen inom räckhåll.

Jag tycker det är viktigast att gymnasiet är roligt.
Hästgymnasier ger högskolekompetens, så varför inte?
Det är väl max 5 av 20 i min klass som verkligen vet att dom vill jobba med hästar, mer än hälften kommer inte läsa vidare inom hästnäringen öht.

När min dotter var i den åldern att det skulle väljas gymnasieutbildning, så tyckte jag att hon var inne på konstiga val. Men när var hos SYO-konsulenten och pratade så sa han ordagrant " äh det är nu hon har chansen att prova på roliga saker. Skulle det blir fel kan hon alltid komplettera senare."
Så dottern fick välja fritt och det har vi inte ångra ett dugg. Hon hade mycket bättre studiemotivation när hon fick göra det som hon tyckte var roligt. Inte har gått någon nöd på henne heller hon hade fast jobb redan innan hon slutade gymnasiet.;)

Jag flyttade 60mil för att gå på naturbruksgymnasium och jag har aldrig ångrat mig. Det var de bästa 3 åren i mitt liv! :laugh:

Jag gick på Bollerups Naturbruksgymnasium, läste NV och hade hästen med mig. Det var inga problem att hinna med häst och studier. Jag bodde knappa 50 meter från stallet så min häst såg mig när jag klev ut genom dörren på morgonen. Fick ett glatt god morgongnägg så gott som dagligen. :love:

Idag är jag nästan färdig biomedicinsk analytiker och har alltså valt en helt annan riktning i livet än häst på heltid.

när det gäller vidareutbildning om man inte har gått hästgym. så brukar man få läsa till biologi sedan är det ofta arbetstimmar med häst som man måste ha. jag jobbar med hästar men har gått vanlig samhällslinje. jobbat som hästskötare i england efter gymnasiet vilket gjorde att det var extra lätt å få jobb hemma i sverige.

själv har jag gjort en kompromiss. Jag går på ett idrottsgymnasium där jag läser vanlig naturvetenskaplig linje men med hästinriktning, vilket innebär att jag tränar får träna för skolans två anställda tränare två gånger i veckan, en gång hoppning och en gång dressyr. Får även möjlighet att gå på föreläsningar om foder, mental träning osv...

Är det internat / kan man ha med häst? Verkar vara en bra kombination! Bra tränare?

Jag går på Lillerudsgymnasiet i Karlstad. här finns Internat, stallplatser och NVinriktning som kan passa om man inte vill jobba med hästar men lära sig om dem. Nu går jag NV djurvård och inte hästhållning men det är en jättebra skola!

Ingelstad. Söder om Växjö.

Läste natur på vanlig skola men känner en del som gått på hästgymnasium. Vill hon inte hålla på med hästar i framtiden så ska hon i så fall satsa på skola med NV-inrikning eller likande för att inte behöva komplettera i oändlighet.

Vill bara säga att en normal skola inte behöver betyda att man inte hinner med häst. Jag hade visserligen ganska lätt för mig i skolan men jag läst natur med bra betyg och var i stallet varje dag.

När det gäller hästgymnasier så gäller det nog att se till att välja med omsorg. Har hört om ställen som verkar jättebra, ställen där eleverna bara super mest hela tiden och ett ställe där eleverna efter två år inte visste vad en ryktborste var..

Jag slutade hästgymnasium för tio år sedan, i år har jag jobbat två år sedan jag utexades som civilekonom.

Jag hade inte studiemotivation när jag slutade nian, däremot hade jag världens lust att få hålla på med hästar.

Mitt tips är däremot att vara smart när man väljer kurser på gymnasiet, välj till mer matte och engelska och om man har ambitioner att bli civilingenjör eller naturvetare ska man välja till mer naturvetenskapliga kurser, på det sättet behöver man inte komplettera så mycket när man väl bestämt sig för vad man vill bli sedan.

Grundläggande behörighet till högskola ger inte så många val att läsa vidare, men med mer matte och engelska i bagaget har man redan betydligt större urval.

Jag tycker det är en jätte bra idé!

Jag gick på hästgymnasium och hade min ponny med mig. Det var otroligt roligt och lärorikt även om jag fortfarande inte har berättat allt vi gjorde för mina föräldrar ;).

När jag började gymnasiet ville jag bli ekonom men har roligt på vägen dit. ;) Ekonom blev jag inte, idag studerar jag till socionom och jobbar halvtid som biståndsbedömare inom äldreomsorgen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV