Hästgård-Jordbruksfastighet?

F

Frågvis

Någon som vet vad som krävs för att få kalla en gård för jordbruksfastighet? Jag har hört att det räcker med 2 hektar mark och/eller 4 ston, kan det stämma? Vad gör det för skillnad om man blir jordbruksfastighet istället för att det räknas som en vanlig villa? Man får dra av moms men om man inte får någon inkomst från gården dras det då av gentemot ens vanliga lön?

Hmm, jag äger själv en jordbruksfastighet och den är på 2.5 ha. Just den biten påverkas inte av om du har djur utan följer bara gården. En mkt positiv sak som jag fick klart för mig i år efter 5 år på gården är att alla byggnationer/reparationer är sådant som jag kan slippa betala momsen för :) (Rätta mig någon om jag har fattat allt fel)
Sen kan man starta ett företag på jorbruksfastigheten och då är det 1 hingst eller 2 ston i avel (tror jag) etc som gäller och det företaget kan gå med förlust hyfsat länge. MEN denna bit har jag inte fått grepp om, har själv en shettishingst (godkänd) så jag skulle säkert kunna ha ett sådant företag men NÅGON får förklara fördelarna bättre för mig :bow:

Vi funderar på att köpa en gård men den ska styckas av till en mindre hästgård så innan det så är den en jordbruksfastighet men sedan? Jag trodde att om man hade en jordbruksfastighet så vad det automatiskt ett företag och man fick betala/få tillbaka moms? Den reglen om att dra av var ungefär vad jag fattade på Riksskatteverkets sida... och en av anledningarna i så fall till att vi inte vill att det klassas som vanlig villa.

Vad räknas som i avel? Vi har flera sto och ett som har föl nu men hästarna är i första hand tävlingsponnier men med tanke att kunna ta föl på i framtiden... Man måste ha vinstsyfte men hur strängt är det... tar ju ett par år innan man börjar kunna sälja fölen...

Jag vill oxå veta fördelar... känns mest som en röra med att spara kvitto och dyr deklaration (revisor).

svar till: Man får dra av moms men om man inte får någon inkomst från gården dras det då av gentemot ens vanliga lön?
Under 5 år får du dra av mot lönen.

Gården skall av skattemyndigheten vara taxerad jordbruksfastighet.

Du kan i princip lika gärna köpa en villa med stor tomt, bygga stall och hängna i som hagar samt starta enskild firma runt hästarna. För att få F skatt krävs att du har ett vinstdrivand syfte och kan visa på en omsättning på minst 30.000 kr/år. Får du F skatt så momsar du månadsvis eller årsvis och då bara med kostnader som härrör sig från verksamheten.

Moms kvittas aldrig mot lön från en anställning. Däremot får du 5 förstaåren göra underskottsavdrag från verksamheten och kvitta mot inkomst av tjänst.

Ring skattemyndigheten så får du mer detaljer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV