”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Hahaha!! Ja det ska jag,han kommer att gapskratta! Humor finns det i överflöd hos den pöjken:D

Tant Kat,vad är det som inte vill sej?
Jag är just nu inne å värmer vatten till stallet,det bär jag sedan ut i dunkar.Bara det att jag inte skottat än så det ser nog himla kul ut när mina ben slirar åt alla håll o jag försöker hålla balansen med två tunga dunkar! Tur man bor så ingen ser en!!:D

Och vet ni,jag sitter här i min ensamhet o njuter:laugh: Hundarna snarkar o sover,hästarna tuggar hö i hagarna,en kopp varmt kaffe i ena handen o en macka i andra,så skööönt!!
Fast det tar ju slut......men just nu bara är jag!:laugh:

livet fungerar inte.. om vattendunkar.. jag satter mina dunkar pa den numera pulkan och drar upp till stallet.. endast 25 meter men i alla fall.. det fungerar. nar jag har en skottkarra som fungerar aker de i dar..

och nu har jag hittat och bestallt filtar.. de kostade med frakt 200 kronor stycket, kopte 5.. priset 9 for 320 kronor var fraktkostnaden.. INTE priset pa filten.. lol.. oh well, 200 ar fortfarande billigt nar man raknar med frakten med posten..for det ar ju ngt som man inte kommer undan hur man an vander sig.. de kommer efter jul.. under tiden far de val sta i zibbers gamla tacken..

nu skall jag forsoka fa ut vattnet igen.. de star och mumsar sa.. sen blir det stan.. ha det bra..

jaha sa mkt for "stan", kommer inte ngnstans forranns i morgon nar de har tid att ploga min korvag.. det bara inte ville sig for bilen och jag orkar bara inte skotta hela vagen, eller ens halva vagen.. Gick ut till grusvagen och ramlade nastan ner i backen, lol sag som vanligt inte var jag gick..
Ja det finns att gora har i huset sa...

Bara inne o slänger i mej en mugg kaffe innan jag ska till stallet.
Jodå täcket ligger hemma hos mej nu,men försök mäta Valdemar ifall han kan ha mina urväxta täcken.Går in på bussgods imorgon om jag inte blir insnöad.
Måsta bara ha namn o adress så paketet kommer rätt:)

toppen toppen.. skall ga ut och mata fetknoppen nu.. och om han inte passar, ja det ar ju tant fjanta ocksa.. hon har ett regntacke och en ullfilt.. ingenting annat.. sa det kommer nog till anvandning..
jag sander pm med address

Vi har också fått massor av snö i natt. Fluffig och lätt är den. Men alltid är det något när det för en gångs skull är fina dagar i kombination med ledighet. Idag är det av det tråkigare slaget. Min lilla svärfar, 94 år gammal, fick ont i hjärtat i natt och så illa att det inte släppte med nitro. Nu ligger han på lasarettet och mår inget vidare alls. Jag var upp och tittade till honom och det är en tagen och förvirrad liten farbror i sängen.

Svärfar bor på mitt jobb, kan man säga. Jag hörde av tjejerna som skickade in honom tidigt i morse (en av dem är barnbarn till svärfar, mina barns kusin) att han var dåligt syresatt och det mår man ju inte alls bra av. När ambulansen kom och han fick lite syrgas hade han dock kvicknat till så pass att han började slåss med ambulanspersonalen. Ett rätt gott tecken, trots allt :grin:

Ja det är jobbigt när nära o kära råkar ut för diverse åkommor/olyckor/sjukdommar,särskilt om de är i ett sådant läge att de inte kan reda sej själva.De blir så "små" och sårbara på ngt sätt. Hoppas det går bra iaf!

Tant Kat:Ja justförlåt,,jag glömde,du har ju ett jäkla bestyr med din kropp som säger ifrån! Kan tänka mej hur arg,frustrerad o ledsen man skulle bli! Vi får klura på en uppfinning som underlättar för dej.....!
Fan att jag inte visste för ett halvår sedan att du behövde 135 täcken,hade ett fölsto här ett par år,som inte hade några täcken med sej o hon frös.....så det blev att köpa! Skickade säkert med henne 6-7 stycken hem,för vad skulle jag med dom till?:( Jaja,typiskt!

Blev så glad o var tvungen att rusa ut vid 11-tiden,min granne kom upp med en ensilagebal åt mej:) Han tänkte att den jag hade var nästan slut,och han hade så rätt. Han åkte sedan ner och hämtade upp en pall spån oxå(har mitt lager hos grannen för jag får inte plats här)
Mina grannar är bäst i världen!! De är guld värda:) Nä de får en sånhär:banana: av mej!!

Pinto: Om du har ett ulltäcke 135 så kan jag gärna köpa det av dej, om inte Kat vill ha det vill säja :laugh:

Här har det varit lugnt i dag, har skjutsat gubben min till ögon för en massa undersökningar inför en eventuell operation. När vi kom hem hade dottern lagat mat, så lyxigt att sätta sej vid dukat bord och bara sleva in! Sen var jag till jobbet en sväng och lämnade lite gerjer som jag handlade åt några när jag var på IKEA. Jävlar!!! Jag glömde köpa en pall :mad:

Det har iaf slutat snöa och det har blivit kallare igen. I natt hade hästarna iaf varit inne och sovit för dom var snö och isfria på ryggen båda två i morse. Förstår inte varför dom måste stå ute i värsta snöovädret men det gör dom varenda gång, knasbollarna. I går beställde jag rundbalsnätet så nu hoppas jag att det kommer innan jul.

Goda grannar är man glad för:).Jag bor granne med mina gamla föräldrar(relativt pigga) och min bror med familj.
Mor och far tar hand om hunden när jag jobbar och bror och brorson hjälper till med plogning,kör upp foder m.m.
Fick erbjudande att bo där jag nu bor redan på 70-talet när det stog ledigt men då ville jag bort härifrån så fort det gick.
Men åren går och nu är jag tillbaka sedan fem år,jag kan varje sten och stig,har vandrat i dessa marker sedan barnsben.Känner en väldig trygghet i det.

Idag i ett vintrigt södra skaraborg:
31951360.jpg

kl
God middag på er...

Avundas er inte med ert vattenkånkande. Har tillbringat åtskilliga vintrar på samma sätt som er... Knackat is i frusna vattenkar och bärandes tunga vattendunkar.

Nu mer har jag ordnat med varmvatten i stallet. Lösdriften ligger i anslutning till stallet.. Detta innebär att jag slipper de tunga lyften.. hästarnas vattentunna står nu mer ute på lösdriften... jag bara drar fram slangen och serverar ljummet vatten.

Hästarna har lärt sig detta ... så när de hör mig spola med vatten kommer de och dricker... Bra på alla sätt ... för jag vet då att de dricker tillräckligt.

Annars är jag nyss hemkommen från jobbet. Jag har varit där idag trots att jag egentligen borde stannat i säng. Men gjorde klart för dem att jag bara var där för att ta hand om det mest akuta och sen åka hem och lägga mig igen.

Samlar nu kraft för att ta mig ut i stallet... Just nu är vädret helt ok och jag funderar på om damerna skall få tillbringa kommande natt ute. Försämras vädret så kan jag ju alltid ångra mig. ;) Får se hur det står till med dem när jag kommer dit ner.. Är de allt för blöta så får de komma in.

God eftermiddag på er. Hemkommen från jobbet och har kraschat vid datorn efter att ha lagat och serverat julbord till 55 pers. Hade en av kollegorna till hjälp, som väl var:)

Ja, vintern är fin, men det blir lite jobbigare. Vatten, jag tar i stallet och hästarna får en hink var på morgonen, de är fyra och jag har inte långt att gå.

McMarco- tråkigt med svärfar, hoppas han piggar på sig igen. Men det är ju en hög ålder...

I kväll ska jag på glöggafton hos grannen, det ska bli trevligt. Ett helt gäng travfolk, kända och okända:)

Jag blir lite sugen när ni pratar om Skagern, men jag vet att jag har mycket vid den tiden, och dessutom 40-45 mil att åka, så jag måste nog avstå. Det får bli en annan gång...

Idag är jag ensam med småterroristerna till ikväll. bonusbarnen har sen julavslutning, sonen och sambon jobbar sent.
Har fått springa ner och ge hästarna hö och vatten.

Tittade ut förut och såg glada hästar i hagen. Då gör det inte så mkt att man inte kommer ut idag :)

http://www.youtube.com/watch?v=NNtOmbtAA9s

jag ar klar for dagen.. endast pallar saknas i stallen.. till och med honsen har fatt en ny glodlampa sa de ar glada.. och nytt ho och vatten och allt sant.. jag vet inte vad jag skall gora i morgon da nar de forutspar -26.. undrar om de dar fjaderfana ar smarta nog att badda ner sig i ho?? Pallar far tacken, ja inte bullarna for de har ju har,

Tant brimmis, snalla sand mig din address sa jag kan sanda dig pallen.. den star har och skrotar.. och jag forsoker stada.. sander med bussgods.. betala frakten sa ar jag nojd.. och visst kan du ha ylletacke.. jag skall val inte lagga beslag pa allt...
Nu skall det bli frukostkorv och potatismos.. och sen in med pallar.. toots

Nä,dom motionerade sig ju så bra själva:)!Bara lilla fjordhästen(?) som inte kom igång.
Bor alla hästarna i ditt stall?

De andra 2 är grannens. Den lilla lata är en fjord/ponny-korsning.

Tyvärr orkade de inte göra en egen hage, så vi delade av vår för hästarna skull. Annars hade de fått gå kvar i sin sommarhage som är för kuperad när det blir halt.

HELP! Jag behöver in ny pall!!!!
Bekväm har svikit mig - jag behöver en högre pall! Ni skulle ha sett mig när jag skulle testa barbackasadeln från Kat. Dottern höll på att bryta ihop när jag försökte lyfta över benet. Det gick inte (jag var danslärare i jazzdans för 100 år sedan, det märks INTE nu!!!!!). Att lägga sig på magen och sedan svinga över fungerar INTE för mig. Jag höll på att vela i 10 minuter innan jag kom upp..... Tur att Ville är så cool!

Alltså - ny pall måste införskaffas - minst 10 cm högre. Någon som har förslag på modell???

stall ville i diket. eller forlang ben pa bekvam... eller ermm jag har inga mer ideas just nu.. jo stall bekvam pa en pall (pallet) eller tva sa ar den ju hogre.. eller ville i nerforsbacke..eller spring fram och "bounce" och dar sitter du.. hahaha...
annars kop en begnand kokstol och anvand.. eller ha hubby bygg dig en riktig sit up anorndning.. med 3 steg och hog nog att du ar hogt hogt over ville och kanske kan bli anvand pa sana dar monsterhastar ocksa..
sager tant kat som ar sa glad for sin lilla bulle valdemar..

Hemkommen från stallet,nu står de och mumsar:)
Var ute ihop med dottern på fältet,var 2 glada pållar som glatt galopperade i snön.
Ska bara värma mej lite innan jag ska ta en brottningsmatch med granen.
Ska upp till stallet imorgon bitti ,kan jag ringa dej då så jag vet vilka täcken jag ska skicka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar