”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jag har Symbicort som hjälper bra. Hade inte klarat mig utan det...kör dubbeldos just nu :o ...

Här hostas det oxå, med antingen rinnnade näsa eller helt täppt :crazy:
Kanske ska sno av 4-åringens ventoline eller pulmicort, han har ju förkylningsastma.

Jag och sonen har precis kommit in efter en ridtur på åkern. Hästarna var glada och pigga. Gräset var lite frostigt, så perfekt istället för leriga och blöta stigar.

Inte en älg eller jägare så långt ögat kunde se :)

KL

Jag har Pulmicort och Ventoline och skulle inte klara mig alls utan... Har haft astma sen 6 månaders ålder och efter alla år med storrökning, dålig allmänkondition och kraftig övervikt har dom blivit mer än lovligt dåliga....

Jag blev riktigt illa däran för nått år sen, inget bet av och det vart värre å värre så maken tog kontrollen och började köra in till sjukan 7 mil enkel väg....

Det hela slutade med att ambulansen vart tvungen möta upp oss efter vägen å då var mina läppar tydligen lålila, själv var jag knappt vid medvetandet.... Efter det har jag tvingats lära mig att inte slarva med medicinen och verkligen ta detta med astman på allvar... Vet att jag borde sluta röka, men, är inge bra på det.....:angel:

Själv använder jag mig av samma märke som Piraja... Klarar mig bra på mycket låga doser... Dock måste jag planera och öka dosen när jag skall träna. Min astma är ansträngningsutlöst till 90% .. resten utlöses av stress....

Idag har jag hunnit med det mesta... Ligga på soffan och slöa... Jaga en sväng... och jobba med hästarna... Sammanfattningsvis en bra dag allstå.
Loppan börjar så sakta att acceptera att vara ensam i stallet när jag är ute med Bäcka på ridbanan...

Inkörningen har legat lite på is ett tag nu... men nu har vi återupptagit den träningen. Det går hyfsat bra faktiskt... Dock fick jag longera henne lite i början av passet idag. Vi har minusgrader och hon var på tårna av den anledningen. Ville släppa ur lite steam innan vi började med koncentrationsövningarna. Men det gick bra och både häst och ägare var nöjda med passet.

Om du tog din astma på alvar slutade du röka!
Jag vet! Lätt för mig att säga.
Jag har själv kol och astma (använder därför Spiriva och Symbicort).
Om en månad är det 2 år sen jag rökte min sista cigarett. Det var inte så att jag bara en dag bestämde att nu ville jag sluta och sen bara gjorde så.
Nej tvärt om, jag har provat allt som finns på marknaden inom rökavvänjning
Jag kunde skriva en bok om misslyckade rökstop försök.
Mitt råd till dig är: Ge inte upp, prov igen. Sen om du får återfall, ska du inte se det som ett misslyckande Det är bara att prova igen!
Varje gång du lyckas sluta, även om det bara håller några timmar lär kroppen sig att det gick att vara utan cig. Har du slutat en hel dag, kan du minnas att du överlevde och det gjorde inte ens ont.
Med tiden lär du dig, att det går att leva utan cig. och då helt plötsligt har du slutat röka.

skulle behova sluta ocksa, men det gar sakta.. alldeles for sakta i mina ogon.. dock har slutat roka i huset nu och det ar forbenat kallt att sta ute..
kanske dags for "sluta roka trad" emellan allt annat. jag menar, vi diskuterar ju allt och inget sa varfor inte det??
bananer och bla jumpers till alla..

KL

Hej hopp i alla skogar... Nu börjar Tant Cizma känna sig ganska så vanlig igen... Kamel skulle tydligen påvisa sitt humör och missnöje för mig idag vid utsläppet men det kom han föga långt med... jag vann iaf..:D

Så, vad händer då idag...Ja, har lite stalljobb, utvecklingssamtal och en inplanerad Roliga Skogen-tur men sen är jag ganska öppen för diverse äventyr... Allt tar ju en förbaskad tid å göra så med min vanliga tur lär ju dessa aktiviteter ändå ta hela dagen...

Vad händer hos er alla andra?!?

Vi har för övrigt ett alldeles fantastiskt förvinter-väder, lagomt kallt, sol och lite snö så det "knakar" under skorna när vi går... Helt underbart...:love:

Här händer inte så mkt. Hästarna står i solen och vilar. Det är sol och kallt, men jättefint.
Kanske tar en tur när bonusbarnen kommer från skolan.
Imorgon ska det tydligen regna hela em och kvällen, så bäst att passa på.

Här är det superfint och några minusgrader, hästarna börjar se ut som små gyllengula isbjörnar och som vanligt är det bara borstning och mys som gäller :grin:

Måste fråga er, på fm kom våran sommarstugegranne och sa att vi inte skulle ha höet till hästarna i stålkorgen, ni vet en sån där "bur" som det är en stor vattentank i i vanliga fall, pga att hästarna fastnar med tungan och läpparna i rutorna nu när det är kallt! Är det nån som vet?

Haha, ingen aning, men det kanske inte är omöjligt :)
Jag köpte såna där mjuka plastkorgar att lägga höt i, men som jag trodde så välter de ut dem.
Så funderar på att köpa 2 pallkragar och lägga på en pall istället.
Fast jag vet inte om båda kan stå vid en eller om jag måste ha två.
Lasse brukar bestämma över höt och det är frågan om de kan samsas.

bara om de slickar sig om munnen innan de sticker huvet in i halet.. lol.. typ stick tungan pa metallbit och du ar fast.. dock tror inte det ar sa farligt..
har lagger jag ho pa marken och de ater i alla fall, lera eller inte.. kan ju bara saga sa har, hade fyllt upp vattenkaren, med farskt rent vatten och Zibbers, den knasiga vallacken stod och drack ur en ler pol i stallet.. yep, det ar mina pallar.. och kan de gora det kan de ata ho fran backen ocksa.. sjalvklart ser det ut som en dammsugare har gatt fram efterat, inte ett blad att se.
sol kallt och 100kg foder i volvon, eldar i spisen och skall ta en nap. sen blir det stall stadning, petra hasttjej har ledigt idag..

KL

Vet faktiskt inte om jag orkar ut å rida idag...Har precis landat vid datorn efter mockningen och jag kan ju lova det känns i kroppen att man vart redigt krasslig... Är gode färdig..Jaja, får väl se vad eftermiddagen har i sitt sköte..annars får jag väl ta en tur imorgon....

Efter hekomsten i morse och frukost för både folk o fä , sadlade vi upp o kastade oss ut i den gnistrande klorofyllen ,

Ädle springaren var på sitt allra bästa humör , så nyskodd med full broddning blev de några ystra galopper bland gran o fur:laugh:

Vid hemkomsten uppenbarades det att stallmusen gått o dränkt sig i en vattenspann , varvid vederbörliga begravningsceremonier vidtog med påföljande begravningskaffe.:cry:

Efter middagen har ägnats åt besök i härvarande lanthandel får påfyllning av proviant samt påfyllande av vattendunkar o vedförråd eftersom väderlekstjänsten har klass 2 varning för 20 cm blötsnö o 10 sekundmeters blåst.

Vifd dessa inträffande tenderar elen att sluta fungera , varvid nödiga reservplaner inträder .

Så nu är de dags o lägga sig på rygg i soffan o vänta på att få gå o lägga sig :laugh:

ledsen att hora om din mus i stallet.. jag har en har jag kan sanda dig, OM din inte hade hunnit att foroka sig i timely manner haha.. jag tror sakert du har nagra smattingar nagonstans.. eller var den ocksa en av det manliga konet?? som sagt behover du kan vi nog alla sanda dig en ratta...
har den adle springaren lagt pa sig vinterpalsen annu?? ser fram emot pic av ekipaget en av dessa dagar..
tjolahopp nu skall jag stada stall...

vafalls :o föröka sig?? tror du jag bedriver bordellverksamhet o att de är ett syndens näste de här:angel:

Tackar för omtanken men fyr boxars hyresrätt med fri mat och trädgård är knappast svår uthyrt i dessa tider , så någon inflyttning från nadra delar av sverige är knappast nödigt:laugh:

Vinterpälsen är satt för ett bra tag sedan , kort o tjock o varm , klippning övervägs .

Hihihi.... nu ska du inte försöka komma undan detta med koppleriverksamheten:devil:.... det pysslar vi nog alla med lite till mans:o... Jag vet att då både mina stallmöss och stallkatter har en jäkla förmåga till att föröka sig:eek:

Men, till en annan sak, Herr Gubbtjyv.... när ska vi få se en bild av den ädle springaren med gubbe uppsuttet..eller nedvidstående:angel:...????

Här ska då Kamel få röra på flärret imorgon... satsar på att ta mig iväg på förmiddagen, innan stall och huliganers hemkomst....:p

Här är det kaaallt och blåser isvindar från sibiriska tundran, eller nåt, så det blev promenad-jogg-tur med hästen, så höll jag mig varm också:) Han höll sig i skinnet när vi sprang, annars har han tyckt att det är jättekul att busa när man springer bredvid:crazy:

Nu blir det en snabbtur till Ullared och spendera lite...

Gubbe, beklagar sorgen, men hoppas det var en fin begravning. Blev det sup till kaffet? ;)

Här var det sol men blåste ganska rejält så jag satt i en glänta där det var lite lä och körde dressyrpass med båda "tanterna"
Unghästen fick bara en putsning.
Var uppskattat att komma in i nyhalmade boxar efter ridturen och få varm röra,japp de är bortskämda:o

Hmm har ju bara mina chillabäbisar att erbjuda i din sorg men de vill inte bo i stallet:)
Prata inte om vinterpäls ,snart dags att klippa mitt troll för 3:dje gången:crazy:

Beklagar sorgen, gubbtjyv, men sån är livets gång.

Kallt så ända in i........ Tur jag letat fram långfillingarna och krängt på mej dom för annars hade jag nog frysit röva av mej :eek:. Men än är det bara början, för tänk om profetian slår in och det blir en kallare vinter än förra årets då vette fan vart det bär i väg :mad:.

Har iaf varit ute och kollat höburen och den är målad så jag tror då inte att det ska va nån fara. Har försökt dra med fuktig hand men inte kännt att det fastnat i nånstans. Men jag gör nog iordning ett finmaskigt stoooort hönät i stället för sinnesfridens skull. Tänk om dom skulle stå fastfrusna med tungorna båda två en morron när jag kommer ut (om jag tänker efter så skulle det nog se bra roligt ut :angel:)

Ja ja, vi får se vad samvetet leder till för slutresultat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 488
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 379
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025

Hästrelaterat