”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Oj, vilka väder ni har! Här var lite snöflingor i morse, men inga kvar nu. Ligger på nån ynklig plusgrad och vindstilla.

Jag skulle ha tränat dressyr i kväll, men jobbade lite för länge, så dottern fick ta det. Pållen kan ju få jobba lite, han också.

I morgon ska de hoppträna, så det blir ingen ridning för mig då heller. Om jag hinner till träningen ska jag försöka ta lite bilder.

*KL

Sonen har börjat rida prinsessan varje tisdag, och det har ju gått kanon. Idag insåg jag att det var ett rejält busväder när jag gick från jobbet, det tog lång tid att ta sig hem :mad:

Trodde i min enfald att sonen avstod ridningen, men icke, pratade i telefon med yngsta som höll på att mocka (och han är inte ens häst intresserad :o ) och det visade sig att den äldre var redan ute med prinsessan.

Rapporten jag fick när jag kom till stallet; elen gick för 30 minuter sedan, den äldre kom tillbaka för 15 min sedan, dörren till utestallet hade slitit sig på grund av blåsten och slagit igen, prinsessan hade undrat vad den äldre sonen menade med att gå ut i detta väder och varit lite motsträvig.... lite rörigt med andra ord:grin:

Men vi hittade elfelet, vi lyckades säkra dörren, sonen och prinsessan fick sig en skrittrunda i alla fall, där hon efter första motsträvigheten skött sig utmärkt. Måste säga att jag förstår hennes motsträvighet, vem vill vara ute i halv storm och snöfall:p

Här snöar det och blåser fortfarande.
Fick ångest förut och plockade in hästisarna, som tyckte det var mysigt då jag fyllt på de 2 sista balarna halm i deras bäddar.
Nu är de väl ca 35 cm tjocka.

Vid 17-tiden fick de gå ut en stund till. Trullan spelade harpa med tänderna mot boxgallret.
Så kl 20 får de komma in för natten. Ger dem lite hö och går ner och mockar vid 23 och ger natthöt. Har fobi mot att låta dem bajsa inne mer än 7-8 timmar :)
Blir så svårmockat när de gräver ner högarna.

Har tjuvstartat med att plocka fram adventsgrejer. :o
Är ju så mysigt med ljus nu när snön har kommit.

Det är riktiga takter i grabben din:) Lite snö o blåst är ingen ursäkt för å inte ta en ridtur:)

tycker faktiskt deär rätt mysigt att rida i snöfall o Ädle springaren är arbetsnarkoman så gäller de att rida är han på g :laugh:

Men Lobell då :eek: Fuskis är ju mer än 3 veckor kvar ju , inte tjuvstarta heller

Har du bakat lussebullar o pepparkakor o fixat granen med :confused:

Nej, e du klok! :eek:
Det gör jag imorgon :)

Nädå, men belysningen tycker jag att man får fuska med när snön kommit. Jag har ca 15 fönster så måste börja nu, så jag vet om nåt gått sönder.
Tomtar och sånt får komma fram till Lucia.

Jul är den enda högtid jag egentligen firar, så då blir det mkt istället :)

ur led är tiden :o adventsstake 3 veckor före , tomtar til lucia , kräftor året runt , suck vart tog traditionerna vägen:eek:

Fast jag förstår dig delvis , det är mysigt med ljus denna årstiden , helst levande sådana, piggar alltid upp lite i mörkret.

Tackar för pepp, rapport lär komma från hoppningen.
För något år sedan så hade jag faktiskt kommit ifrån det här att vara livrädd när jag hoppade och kunde glatt ;) hoppa 60 och 70 cm, sen var det stopp. Sen åkte jag av en av ridskolans ponnyer - han tvekade lite och jag la på spö och han hoppade av aaallldeles för tidigt och dök ner med huvudet efter hindret och jag stöp i backen. Efter det har jag verkligen backat av och eftersom jag slutade på ridskolan har det blivit riktigt dåligt med hoppningen.:grin:
Det är med skräckblandad förtjusning som jag hoppar, det är ju kul efteråt, när man är klar!:D
Dottern min (hon på 11 år) hon tävlar sin ponny på 90 cm nu, hua va läskigt.

Brimmis:
Jo, armen läker säkert bra på lilla dottern, hon använder vänster hand lite, tex när hon ska smöra smörgåsar osv. Det var ett brott högt uppe på överarmen så hon har mitella och kan ändå röra på fingrar osv. Det är återbesök på röntgen på torsdag.
Hon är väldigt lätt att muta med fika o sötsaker, så jag får väl muta upp henne på hästarna igen när armen är läkt.
Sitt upp och du får en bulle, trava och du får en Storstrut :angel: Det kan nog gå med lite lock och pock.:devil:

Håller tummarna för flickebarnet :). Men huvva att du törs hoppa :eek:. Sånt höll man ju på med när man var ung och förståndet inte var utvecklat ordentligt!! Ni som törs är ju huuur tuffa som helst ju :banana: helt klart värt en banana!

Blåser inte riktigt storm men iaf så pass så det snöar på tvären än och blådårarna ute i hagen stog mitt ute i ovädret med röven mot vinden nu när vi kom hem :eek:. Blir så förvånad över att dom inte ens tänker tanken på att gå in i ligghallen, men dom gör som dom vill :confused:.

I morron ska det iaf göras i ordning ett hönät inne i ligghallen så dom kan välja på att stå där eller ute och det gör jag nog mest för att döva mitt eget samvete. DOM skiter nog i det :grin:.

Jag längtar så till advent, det är väl mysigt när man får ta fram allt adventspynt och göra fint! Har oxå väääldigt mycket pynt till jul. Tomtar är min stora passion här i livet och jag köpte årets första tomte i dag och den är så fin så fin :love:. När det är dax att plocka undan julsakerna så är det minst 1 ny kartong varje år med tomtar.

Advent är bra! Tänd mys-pys ljus och släck taklampan och ingen ser dammråttorna på golvet :D

I sa fall har jag advent aret om.. Forsoker spara pa den dar elrakningen sa kor med ljus har. Och kokar pa vedspisen vintertid, skall jag elda for varme dar i alla fall kan jag ju koka likaval och spara.
Har en s.k. Toasteroven som ar en mindre ugn dar det inte ar mkt eftervarme. Sa man kan spara mkt pa att vara mysig...
Och det ar ju sant, man ser inte dammratterna, eller som i det har huset, dammbavers....

Tackar för pepp, rapport lär komma från hoppningen.
För något år sedan så hade jag faktiskt kommit ifrån det här att vara livrädd när jag hoppade och kunde glatt ;) hoppa 60 och 70 cm, sen var det stopp. Sen åkte jag av en av ridskolans ponnyer - han tvekade lite och jag la på spö och han hoppade av aaallldeles för tidigt och dök ner med huvudet efter hindret och jag stöp i backen. Efter det har jag verkligen backat av och eftersom jag slutade på ridskolan har det blivit riktigt dåligt med hoppningen.:grin:

I stort sett exakt min story. Fast "något år sedan" är drygt 10 för mig....
Som sagt - heja dej! :banana: Fler bananer kommer efteråt :)
Hoppas att jag går iland med ett litet skutt iaf.

KL

Hej å godmorgon... Nu så har även Tant Cizma snö utan för sitt fönster, det vräker inte ner men lite så där smålagom... Hoppas att tösen repar armen snabbt och kommer tbx till sadeln, verkar som om det är otur bland alla småflickor nu, först min sen din Yrrol.. Jaja, läran är väl så tänkt...

Om allt går enligt planen tar jag mig ut en sväng idag men eftersom jag fortfarande käkar penicillin är inte orken på det fulla....

Kram till alla så länge...

PS..

Bananer till er alla som törs hoppa:banana::banana: Själv hade jag nog klivit av i farten hellre än tagit ett dödshopp:eek:

Och har snoar det for fullt, fina sma flingor dansar ner, jag har faktiskt plogat upp fran stallet till huset och runt framdorren. Lars fran herrgarn (som skoter min plogning, jag bor pa f.d rottneros herrgard skogsvaktarstalle) kommer inte och plogar men det gor inget.. Vi sa att det kommer ju att smalta i alla fall sa varfor bry sig..
Fortfarande sugen att rida, men ar radd att bege mig av sjalv.. OK det ar inte ridningen det ar fel pa, just att jag ar har ensam, Valdemar ar stark och jag ar radd att gora mig illa om han buffar pa mig och jag ramlar.. risken ar att jag inte kommer upp. Dock Petra kommer inte idag sa har stall att gora, span att lagga in och annat smatt och gott.. Tex hitta tacken modell sno till alla. De sma far anvanda Zibbers 125 och slapa pa extra helt enkelt..
Det ar inte sa kallt, det ar skont.. vintern ar harlig, ibland..

Eeehhh.... hej på er alla tanter och gubbar.

Jag är helt ny på detta med att vara en del i en tråd så det kanske tar ett tag innan jag blir haj på det. Men har läst lite på era dialoger och tycker det verkar hel kul. Så jag hänger gärna på....

Jag är 47 och har ingen egen häst utan rider andras hästar i tid och otid. Ja .. eller jag har faktiskt precis köpt en lite pålle som jag har tagit en bild på men den förstår jag inte hur jag ska få in i detta meddelande ... så får se om jag kan visa den senare . ...

Hejsan svejsan Marias Stalltjänst! Välkommen till oss! Det är bara att skriva på här - berätta om vad du gör eller om det är något du vill ha synpunkter om - eller råd - eller pepp. Skryt är också bra - då får man bananer! Ibland kan ett inlägg "försvinna" under en pågående diskussion (alltså, du får ingen direkt respons). Känn dig inte ignorerad! Det är bara att komma igen. Och igen.

Berätta mer om din häst! :) Jag har också just köpt en (gå tillbaka ett par sidor så hittar du honom, med bild - Ha Ha). Fast egentligen är jag också tvungen att rida andras hästar.

Varmt välkommen hit Marias Stalltjänst!
Du har just trillat in i den bästaste tråden av alla :D och här kan man som sagt skriva om allt och lite till om man vill, utan att man får skit för det.

Nu ska jag utfodra min personlige snöskottare innan vi ska gå ut och fixa lite i ligghallen.

God afton...nu j*drar är det vinter:idea:...Flunsan är på väg att ge sig och jag kan nog snart ge mig ut igen på mina raringar. Dom går omkring och har lite semester i fleecefodrade täcken.

Är tillbaka till studier från den här veckan...och nu har vi också träning i självskydd. Jepp, plötsligt gör man av med kalorier genom att brottas med kollegorna...he he he, det är sk*tkul:D

...och självklart önskar jag alla nya välkomna :)

Välkommen Maria :D till den bästa tråden som Brimmis sa;)

Yrrol och Cizma Verkar som om era döttrar följer varandra, men de unga brukar läka ganska fort, så förhoppningsvis blir det ok snart. Vi lite äldre kanske får det lite mer besvärligt -> Brimmis. Och Brimmis hoppas det går bra när du skall tillbaka, så att det inte behövs mer åtgärder

Gubbtjyv Ja, du min son brås på mig, vilket han talar om tydligt varje gång jag försöker tala om att något är farligt, inte lämpligt osv....:p

Kat Jag letar nytt boende och var och tittade på en stuga ute i skogen, som jag blev förälskad i, men för långt från stallet och ingen plats på gården, men det fanns vedspis:idea:

Till alla som inte är riktigt sams med hoppningen jag tycker ni är jättebra som jobbar på det trots att det tar emot:bow::bow: Har man en riktigt snäll häst så kan man hålla i manen och blunda, då får man in känslan:) Och det är en läcker känsla, nu gillar jag ju hoppning så jag är kanske lite partisk:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka