Hästens närmiljö

H

HAHA

Vet inte om tråden är på rätta stället, men hoppas på svar ändå :)

Det är så att jag gör ett projektarbete om hästens närmiljö och skulle behöva ha svar på några frågor utav olika hästmänniskor. Alltså olika tankar kring detta. vore hemskt bra om du ville bidra med det du tycker och tänker och varför.

Här är frågorna:
1. Kan du ge några exempel i hästens närmiljö som är viktiga för hästens trivsel och säkerhet?

2. Kan du ge några viktiga exempel på annat förutom ventilation som kan behövas för att hålla en bra stalluft?

3. Vad tror du hästen har för krav på sin närmiljö utifrån det naturliga beteende?

tacksam för svar!

Sv: Hästens närmiljö

Ett snabbt ogenomtänkt svar...

Här är frågorna:
1. Kan du ge några exempel i hästens närmiljö som är viktiga för hästens trivsel och säkerhet?

Tillgång till bra hagar med rejält sängsel - hagar behövs för trivsel, och SÄKRA hagar är viktigt så att inte hästen kommer lös.
Ljust stall - viktigt för hästens trivsel.
Sällskap - säger sig själv
Ordning och reda i stallet och rent på stallgång - minmerar risken för skador (så som att fastna på krokar, i grimmor mm..)
Halkfri stallgång, gärna spångång.

2. Kan du ge några viktiga exempel på annat förutom ventilation som kan behövas för att hålla en bra stalluft?

Att bädden hålls fräsch.
Att inte sopa stallgången när hästarna är inne, allra helst anlägga en spångång.
Att inte borsta leriga hästar innomhus.
Tänk på val av strö.

3. Vad tror du hästen har för krav på sin närmiljö utifrån det naturliga beteende?

Tillgång till sällskap, och daglig utevistelse - helst i rejäla hagar.
Tillgång till mat flera gånger om dagen - allra minst tre ggr helst fler!!!
Möjlighet att äta grovfoder "från marken" - dvs inte i krubba eller hönät, för att undvika felaktig slitning av tänder.

Detta var vad jag kom att tänka på rent spontant.. hoppas att jag inte missförstod frågan. :)

Sv: Hästens närmiljö

1) För hästens trivsel: Hästkompisar, utevistelse, regelbundna fodergivor alt. fri tillgång till grovfoder, möjlighet att röra på sig.
För hästens säkerhet: Ordentliga staket och grindar, stallmiljö som är utformad så att hästarna inte kan skada sig eller fastna, kedjor eller liknande framför dörröppningar så att hästar som kommer lösa i stallet inte också kommer ut, alltid stängda dörrar till foderkammare.

2) Vettiga mockningsrutiner, ev. kalk för att binda ammoniak i permanentbäddar, foder och strö av god hygienisk kvalitet (=mindre damm).

3) Möjlighet till "flockbeteende", dvs gå ute varje dag med andra hästar i samma hage. Möjlighet att äta och/eller leta efter mat stora delar av dygnet. Möjlighet att röra på sig, dvs både kunna "strosa omkring" och kunna ta en rejäl galopp. Sedan givetvis tillgång till foder av lämplig sort och i lämplig mängd, samt tillgång till vatten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka