Hästens form...

Sv: Hästens form...

Halvt KL

Jag är helt med på din linje. Allt sitter ihop. Och som ryttare ska man kunna lägga hästen där man vill, alla kroppsdelar. Givetvis måste ryttaren själv kunna känna om hästen kan arbeta korrekt i den fomen. Man kan som du säger inte på en häst som är för oskolad/svag/stel lägga den i lika många lägen som man kan på en stark, smidig och skolad häst. Men som ryttare ska man kunna känna var hästen arbetar.

Jag tror absolut att många hästar så småning om söker sig framåt nedåt utan guidning. Men det tar så lång tid av harvande runt i hälsovådlig form att jag väljer en metod som ger snabbare resultat och sparar frambenen.

Jag börjar lära in att följa tygeln från marken i träns. Då kan jag själv flytta min hand upp och ned utan att behöva inverka bakåt någonting. Med graman etc så inverkar man alltid bakåt och riskerar få en felaktig form där hästen inte tänker framåt med halsen. För de måste ju släppa ut halsen ur manken för att kunna arbeta optimalt med rygg, mage och bakdel.
Har de inte släppt ut halsen kommer bakdelen/rygg/buk aldrig heller kunna bli optimala.
Däremot kan man inte dra ihop en häst i någon form. Då kommer spänningar och halsen släpps inte ut. Och man måste rida resten av hästens kropp. Man kan inte bara fokusera på halsen. Allt hänger ihop.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 915
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
869
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 480
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar