Sv: Hästens behov - och mina
Intressant fråga!
Jag skulle nog kunna säga att jag har hästen i ett typ 2 stall. Vi har två fina ridhus, oftast är något ledigt, 4 ridbanor och underbara skogsvägar. Dessutom är det ett stort stall med mycket trevliga människor och stora träningsmöjligheter, både från externa tränare och att folk hjälper varandra. Hagarna är väl inte speciellt stora (måste dock säga att av de vinterhagar jag sett på andra stall inte är sörre) och där delar två hästar på en hage. Antingen går de tillsammans eller halvdag ensam.
Jag vill absolut att min häst ska gå ute hela dagen, vilket han har gjort till för ett tag sen då hagkompisens ägare "fick för sig nåt". Så nu får han bara gå ute halvdag då folk inte är så haj på att släppa ihop nu under broddsäsong i de ganska små hagarna... För att kompensera lite för det försöker vi rida/köra/promenera mm då han står inne, han får lite extra mat och vi har nallat alla gammla julgranar och dekorerat hage och box med! Han verkar trots allt trivas ganska bra!
Visst skulle vi kunna leta efter nåt annat ställe men med den standarden vårt nuvarande stall har är det svårt att hitta nåt like som tillfredsställer hagönskemålen också. Jag trivs mycket bra på stallet och jag tror att hästen mår bättre av att kunna aktiveras och tränas varierat med en glad och engagerad ägare än att han ska stå i en hage hela dagen och sen kanske skrittas ut längs en 90-väg... Men under sommaren går han självklart på bete med sällskap några månader!