Hästens behov - och mina

Sv: Hästens behov - och mina

Minelli skrev:
Utan tvekan hade jag valt stall nr 2. Vill inte ha mina hästar ute efter mörkrets inbrott och vill inte heller att de går med andra utan bara med varandra. Plus att träningsmöjligheterna är bland det viktigaste.

Varför vill du inte ha dina hästar ute i mörkret? Och varför ska de inte få ha några kompisar? :confused:

Jag förstår när du säger att det sociala också är viktigt, men framförallt tycker jag att stämningen i stallet är viktig! Mellan de personer som står uppstallade där alltså.

Jag har inte så mycket emot att rida ensam och vara i stallet ensam och pyssla med hästen, men däremot ledsnar jag fullständigt på att vara i stallet när stämningen är tråkig :mad: och det är den lite till och från i vårat stall. Varje gång det händer bestämmer jag mig för att flytta, men så helt plötsligt är det bra stämning igen och jag glömmer bort hur tråkigt och jobbigt det var :crazy: . Dessutom tycker jag att pållen har det riktigt bra här så jag får tänka mer på honom än mig själv :smirk:

Därför drömmer jag om mitt eget stall, där jag kan få göra precis som jag vill utan att anpassa mig till andra hela tiden!

Alazan skrev:
Varför vill du inte ha dina hästar ute i mörkret? Och varför ska de inte få ha några kompisar? :confused:
Skaderisken framför allt.

Att det inte är ute i mörkret beror på att den ena hästen inte går att fånga när det är mörkt. Misstänker att hon har dålig syn eller nåt. Släppa ut i mörker går bra men hon är omöjlig att fånga. Vågar inte komma nära trots att hon alltid är först framme när det är ljust.

Jag vill helst inte att mina går med andra för att jag inte vill att de ska skada sig i onödan. Den lustiga som inte kan vara ute i mörker är till på köpet en bitch och slår och skriker efter det flesta hästar.

Intressant fråga!

Jag skulle nog kunna säga att jag har hästen i ett typ 2 stall. Vi har två fina ridhus, oftast är något ledigt, 4 ridbanor och underbara skogsvägar. Dessutom är det ett stort stall med mycket trevliga människor och stora träningsmöjligheter, både från externa tränare och att folk hjälper varandra. Hagarna är väl inte speciellt stora (måste dock säga att av de vinterhagar jag sett på andra stall inte är sörre) och där delar två hästar på en hage. Antingen går de tillsammans eller halvdag ensam.

Jag vill absolut att min häst ska gå ute hela dagen, vilket han har gjort till för ett tag sen då hagkompisens ägare "fick för sig nåt". Så nu får han bara gå ute halvdag då folk inte är så haj på att släppa ihop nu under broddsäsong i de ganska små hagarna... För att kompensera lite för det försöker vi rida/köra/promenera mm då han står inne, han får lite extra mat och vi har nallat alla gammla julgranar och dekorerat hage och box med! Han verkar trots allt trivas ganska bra!

Visst skulle vi kunna leta efter nåt annat ställe men med den standarden vårt nuvarande stall har är det svårt att hitta nåt like som tillfredsställer hagönskemålen också. Jag trivs mycket bra på stallet och jag tror att hästen mår bättre av att kunna aktiveras och tränas varierat med en glad och engagerad ägare än att han ska stå i en hage hela dagen och sen kanske skrittas ut längs en 90-väg... Men under sommaren går han självklart på bete med sällskap några månader!

Minelli skrev:
Skaderisken framför allt.

Att det inte är ute i mörkret beror på att den ena hästen inte går att fånga när det är mörkt. Misstänker att hon har dålig syn eller nåt. Släppa ut i mörker går bra men hon är omöjlig att fånga. Vågar inte komma nära trots att hon alltid är först framme när det är ljust.

Jag vill helst inte att mina går med andra för att jag inte vill att de ska skada sig i onödan. Den lustiga som inte kan vara ute i mörker är till på köpet en bitch och slår och skriker efter det flesta hästar.

Okej, trist att det är så. Lär väl iof gå att träna så att hon lär sig att komma fast det är mörkt. Men om hon har dålig syn så måste det ju märkas när du rider också? Och det där med "bitch-beteendet" brukar ju gå bort efter ett tag när de har vant sig. :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar