Hästen vräkte i sig råttgift!

Sv: Hästen vräkte i sig råttgift!

Hämtat från agria (hund): Modernare råttgift innehåller olika varianter av warfarin. Superwarfarin är snabbverkande och det brukar ta 1-3 dagar innan en hund reagerar på giftet.
Råttgift innehåller ofta ett ämne som heter cumarin, vilket försämrar blodets förmåga att koagulera. De råttor som äter giftet dör av inre förblödning.
Om en förgiftad hund ska klara sig fodras två saker:

Motgift, det vill säga K-vitamin, i cirka tre veckor.
Absolut vila – det vill säga burvila.

K-vitaminen gör så att blodet kan koagulera- det är inte k-vitaminet som orsakar kräkningar.

Jag hade absolut övervakat noga, gärna tagit blodprov! Det kan ta upp till 3dagar innan hund reagerar och hästar ha ännu längre tarmar!
Det räcker med ett blåmärke för att en blödning ska uppstå!

Vi hade också ut råttgift i stallet en gång per år, dock utom hästarnas räckhåll. Det var aldrig några problem med varken hästar, grisar, hundar eller katter. Råttor hittade vi däremot! Myspys :)

Aldrig hört faktiskt!
Det kan väl inte varit gott:crazy:

Om inte råttgift var gott så skulle ju inte råttorna äta det. Därför måste man alltid vara noga med att hålla den väl låst från husdjur - snarast då tänker man väl att hundar eller katter skall kunna rota runt där de inte borde vara, men hästar!

Hade en gång en ENORM råtta i mitt stall. Hittade den en dag plirande på mig sittandes i höet (som en hund) innan den masade sig iväg. Jag fick min man att köpa en fångstbur då jag inte kunde med att ge den det råttgift han också köpt. Jag ville fånga den levande och ja, vad jag sedan tänkte, det vet jag ej. Nåväl råttan hittade råttgiftet på hyllan, välte ned det och festade. På våren hittade jag den ihoptorkad i lite bråte i den gamla oanvända stalldelen.

Hälsning Maja

Behandlingen var vitaminer i flera månader. Kommer inte ihåg om det var K-vitamin han fick....
Anledning till att man ger K-vitamin när någon ätit råttgift med Warfarin är att de enkelt förklarat slåss om samma plats i koagulationssystemet.

Vi som äter råttgift varje dag i medicinskt syfte (jag äter Waran altså) bör begränsa vårt intag av de olika K-vitaminerna efterson det annars påverkar medicinens verkningsgrad.

TS har ni inte märkt något på hästen ännu så kan du ta det lugnt men ge den lite extra vitaminer under den närmsta veckan. :cool:

Himla tur att hästen inte sämre än törstig..!
:eek:
Djursjukhuset sa i allafall att det varit mycket värre om hästen (pga att han är så glupsk) hade kommit åt obegränsat med kraftfoder.
Som jag ser det kan det här vara illa nog och faran är inte över än... Olika djurarter kan vara väldigt olika känsliga för vissa gifter. Å ena sidan är det givetvis en mängd / storleksfråga, så att den mängd råttgift som dödar en mus kanske inte synbart påverkar en stor hund. Å andra sidan, även om lika stora djur av olika arter, säg tex en hund på 50 kg versus en häst på 50 kg, äter samma mängd av samma giftiga ämne, så kan de reagera rätt olika (läs: överleva eller inte).

hur vågar ni ens ha råttgift i stallet??
:crazy:
Just dessa inre blödningar var något jag blev orolig för, man hör ju att det är bland annat det som tar död på mössen! Men Strömsholmsveterinärerna ansåg inte mängden så stor, de jämförde visst med hur rovdjur blir när de ätit möss med gift i.
Det är inte för inte som noggranna kontroller KAN behövas på individer som får medicinsk behandling med warfarin-baserade ämnen (dvs som är kemiskt besläktat med råttgift)... Försök att, ännu mer än vanligt, undvika att din okräsna häst slår sig i onödan de närmaste veckorna.... Hoppas det går bra i slutändan :(

Ja ingen trodde ju hästen skulle lyckas ta sig in i sadelkammaren! Och dessutom inte glatt käka upp råttgiftet! :crazy:
Katten har ju som många andra katter så här års, gått i ide, han räcker inte till för att hålla mössen på plats. Så att katten skulle komma så långt in som sadelkammaren, och sedan ända till råttgiftet, den chansen var mindre än mikroskopisk då vi ju noggrant också stänger stalldörren pga att råttgift är utlagt.

Så vi trodde ju giftet var säkert där det var låååångt inne i sadelkammaren! Men nu ska det ännu längre in och i en ännu mer sluten "betesburk"!

Enligt tex Anticimex så dör inte hundar och katter (eller andra rovdjur heller) av råttgiftet. Katten på gården är ensamkatt, går inte att ha fler katter.
Och hund, näää, det vore väl taskigt att ha en jycke som bara fick vara i sadelkammaren och jaga råttor, för vem vill ha en hund att ta hand om! :crazy: Även om jag inte är någon hundmänniska så tycker jag det är väl magstarkt att ha en hund som får leva instängd i sadelkammaren och inte ha något sällskap!

Så vi hade inget val än att ha gift, fällor funkade inte! Mössen åt sönder för hundratals kronor per månad till slut! Att skaffa helt ny garderob till hästarna varje år, det har vi inte ekonomi till tyvärr!

Ja ingen trodde ju hästen skulle lyckas ta sig in i sadelkammaren! Och dessutom inte glatt käka upp råttgiftet! :crazy:
Katten har ju som många andra katter så här års, gått i ide, han räcker inte till för att hålla mössen på plats. Så att katten skulle komma så långt in som sadelkammaren, och sedan ända till råttgiftet, den chansen var mindre än mikroskopisk då vi ju noggrant också stänger stalldörren pga att råttgift är utlagt.

Så vi trodde ju giftet var säkert där det var låååångt inne i sadelkammaren! Men nu ska det ännu längre in och i en ännu mer sluten "betesburk"!

Vår katt är helt tvärtom (men det kan bero på att hon troligtvis är knäpp i huvudet :rofl: ) och går upp hur mycket som helst i vikt under vintern. Det är inte pälsen som lurar utan hon festar på råttor dagarna i ända, för hon äter mindre mat under vintern jämfört emot sommaren då hon knappt får någonting. Hon har energi som en idiot under vintern och far kring i stallet som om hon hade senap under svansen. :devil::rofl:

Men fortfarande, varför ha råttgift öht 'löst' så att andra djur, vad det nu än kan vara, kan få fatt på det?
Nu är ni en erfarenhet rikare!
Varför inte ringa ut Anticimex så de kommer och håller mössen i shack? Det tillsammans med vår underbara katt har gjort att vi inte sett en enda levande mus på hur länge som helst! :love:

Varför ska det vara annorlunda att en häst vräker i sig råttgift i motsat mot en hund eller katt ? Jag var hundvakt åt syrrans Golden och var i en bagarstuga till fd sambons mormor. Hon hade ställt ut många skålar med råttgift. Denna hund bara vräkte sig över skålarna och åt. Gift smakar gott...annars skulle ingen äta. Hunden fick en spruta och överlevde, med råge.

Nej jag ringde nån som var kunnig på området då vi hittade vår gamla katt blödandes och vi inte visste vad som orsakat det, men dels är dagens råttgift designade för att bara ta död på råttor och de råttgifter vi använde, röda kartonger, de innehåller inget warfarin och det gör inte så många råttgifter längre pga risken för andra djur.
En katt som tex äter en råtta kan inte dö av det, inte heller om man lägger det på ett tefat som vi gjorde, fast vi la tefaten inne i väggen och stängde så.

En häst väger betydligt mer än en hund, även om man jämför en newfoundland med en shettis. Här handlar det om hästar på 5-600 kg, det blir inte så stor dos per kilo då.

Olika djurslag är olika känsliga för olika ämnen dessutom. (Vilken mening:o). Hur det är i det här fallet vet jag inte.

Du måste ha missat att läsa hela mitt originalinlägg, vi kunde inte i vår vildaste fantasi tro att en häst skulle lyckas ta sig från boxen in i sadelkammaren! Dörren är liksom låst in till sadelkammaren. Men i och för sig har vi inte provat att slå in den låsta dörren, vi förutsatte att det inte gick att forcera den låsta dörren!
Ungefär som om hästen tog sig in i hallen i huset och åt något dumt, jag skulle inte tro att det heller skulle kunna hända, men vem vet, man kanske ska räkna med att få hästen i hallen också! ;)

Där vi bor finns en konkurrent till Anticimex. Lika bra fast billigare.

Veterinärerna hade aldrig hört talas om att en häst ätit råttgift. Vilket jag tolkar som att hästar generellt inte äter just råttgift. Precis som de inte äter kött, fisk mm.

Det har aldrig från Anticimex eller på ett råttgiftspaket varnats för att hästar ska äta råttgift, de har ju inte samma kost som rovdjur, de brukar ju därför inte äta samma saker som hundar och katter.

Så säger "proffsen", dvs Anticimex och liknande firmor också. Alltså att katter ska inte dö eller bli allvarligt sjuka av råttgift. På sin höjd "magsjuka".

Nejnej, det var inte riktigt så jag menade heller.
Det är klart att man inte räknar med att en häst ska ta sig någonstans, och allra minst in i sadelkammaren med dörr.
Jag tänkte mer på , varför ha löst råttgift. Jag uppfattade det som att det låg rakt upp och ner och inte i någon form av låda/fälla.
Även om det finns dörr på sadelkammaren så är det ju inte en garanti till att dörren alltid är stängd. Och även om det inte varnas på paketet så kan ju även en hund få för sig att mumsa..

Anledningen till att jag .. tjatar är mest för att jag aldrig ens haft en tanke på att ha 'löst' råttgift. Vet inga runt här som har det heller. :)

De kan äta det mest märkliga. Vår slickade i sig falu rödfärg en gång. Mannen var ute och målade stolparna i hagen med spannen i handen. Nyfiken som ponnyn var ville hon titta vad som fanns i den. Han sträckte fram den och "det är bara färg". men vad gör hon - jo, kör ner halva huvudet och börjar slicka i sig.
Giftcentralen fick sig nog ett gott skratt när är halvt hysterisk pappa ringer och är övertygad om att han tagit död på dotterns ponny! Men enligt dem så var inte falu rödfärg giftigt. Det som kan hända är en överdos av järn (färgen är baserade på det) men för att det skulle bli farligt för en häst behövdes det åtskilliga liter färg.
Men det är klart - råttgift är betydligt farligare än järn som trots allt är ett ämne som finns i kroppen naturligt.

Fast Falu Rödfärg är det tydligen många som tycker är gott, så att de äter just det är långt ifrån ovanligt.

KL Hur giftigt råttgift är i enstaka doser är helt beroende på vilket preparat det är fråga om.
När det gäller de preparat man kan köpa själv är de oftast ganska ogiftiga för husdjur i engångsdos, men det skiljer mycket i giftighet mellan olika djurslag.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 916
Senast: Lhas
·
Hästvård Temperaturen här hos oss har nu fått tokspel! Igår hade vi -18 grader, och idag har vi haft +5 hela dagen! På eftermiddagen började det...
Svar
2
· Visningar
2 622
Senast: Pepson2
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 951
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 317
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hönstråden II