Hästen vräkte i sig råttgift!

kopparberg

Trådstartare
Någon som varit med om det?
Stallkompisens häst lyckades någon gång under eftermiddagen igår ta sig in i sadelkammaren och där leta fram och käka upp en rejäl portion råttgift!
Jag hittade hästen i sadelkammaren när jag skulle kvällsfodra. I vanliga fall går hästarna ute tills sen eftermiddag/kväll, men pga julafton så hade de fått gå in tidigare. Gissar att hästen haft tråkigt och på så vis lyckats ta sig in i sadelkammaren.

Det jäkliga var att jag i röran i sadelkammaren igår kväll trodde hästen bara spritt ut råttgiftet över golvet bland allt som han dragit ner som också låg på golvet. Det var först idag på dagen när jag började röja i sadelkammaren jag upptäckte hästen fullkomligt slickat rent varenda gnutta råttgift!

Hästen har varit som vanligt hela tiden, eventuellt att han druckit lite mer vatten än han brukar.

Ägaren ringde veterinären, de hade aldrig hört talas om att en häst ätit råttgift! Och jag kan säga att jag inte heller trodde en HÄST skulle äta något sådant! :crazy:
Ägaren fick ringa Strömsholm, de hade inte heller hört talas om en häst som ätit råttgift, men de ansåg mängden så liten att hästen "bara" behöver övervakas ett tag.

Någon som varit med om något sådant? Jag är helt både förstummad och chockad faktiskt! Det är en glupsk häst, men råttgift?! Han står ju för 17 på halm om han är hungrig liksom! :crazy: :crazy:

Sv: Hästen vräkte i sig råttgift!

Googla symptom på när hund fått i sig råttgift. Det handlar om att råttgiftet skapar inre blödingar och vi kanske kan tro att det blir snarlika resultat på häst? Men jag har ingen aning om vilka doser det handlar om.

Just dessa inre blödningar var något jag blev orolig för, man hör ju att det är bland annat det som tar död på mössen!
Men Strömsholmsveterinärerna ansåg inte mängden så stor, de jämförde visst med hur rovdjur blir när de ätit möss med gift i.

Jag minns hur det var när min gammelpålle blev ormbiten, då var det visst någon giftpåverkan på levern (eller var det njurarna) man skulle kolla med blodprov. Men tydligen var inte fallet så med råttgift.

Det blir nog fler än en koll på pållen under natten!

Möjligtvis sött kanske? Eftersom mössen glatt äter det menar jag.

Vi som varit så jättenoga med att inte någon katt fått gå in i sadelkammaren, inte ens i stallet. Men ingen kunde ju tänka sig att en HÄST skulle käka råttgift! :crazy:

Ja det förstår jag! Jag skulle kolla slemhinnorna regelbundet, om de var bleka. Hur stor mängd gissar ni att pålle satt i sig?

Att hästen varit extra törstig är ett säkert tecken att den är påverkad. Just denna törst är det som driver ut mössen/råttorna att dö på andra ställen än i väggar och under golv. De blir törstiga och går ut för att söka vatten och dör på vägen.

Råttorna i stallet blev törstiga, slöa och aggressiva innan döden inträffade. Märkligt att inte veterinärerna tyckte det var allvarligare än så.

Håller med dig att det låter märkligt att dom inte tycker det är nåt allvarligare!

TS: Varit med om hund som ätit råttgift. Upptäcktes tack vare att han var valp och tappade en mjölktand. Började ju blöda efter tanden och det slutade inte så ägaren körde han till vet som kunde konstatera att han ätit råttgift. Vet att det var en väldigt lång period det var osäkert om han skulle klara sig. Behandlingen var vitaminer i flera månader. Kommer inte ihåg om det var K-vitamin han fick.... Skulle nog ringa nåt av dom andra stora sjukhusen och höra vad dom tror, går ju alltid ringa även om det är för långt att åka dit.

Möjligtvis sött kanske? Eftersom mössen glatt äter det menar jag.

Vi som varit så jättenoga med att inte någon katt fått gå in i sadelkammaren, inte ens i stallet. Men ingen kunde ju tänka sig att en HÄST skulle käka råttgift! :crazy:

Råttgift är spannmålsbaserat så smakar helt enkelt gott för de som tycker om spannmål, vilket många djursorter gör.

Japp, har haft en inhyrd häst som kom över råttgift. Tog honom på bar gärning, då åt han med god aptit, ville inte lämna sitt nya godis, så de tycker tydligen det är välsmakande!
Han hade ätit ca en halv burk Tomcat, gul burk med gröna "block" i.
Ringde giftmedelscentralen och berättade, de trodde inte det var någon fara, för stort djur för mängden gift. Hästen var en nsv på 550 kg.
Rekommendation var att hålla koll. Inget hände, hästen är välmående än dag.

Pratade med hästägaren idag, veterinären hade sagt till att kolla slemhinnorna. Han åt ca 1 dl. Veterinären hade också sagt att han kunde ha pyttesmå inre blödningar men att det inte var någon fara. Man skulle kolla allmäntillståndet och slemhinnorna.
Pålle tyckte det var enormt onödigt att kolla slemhinnorna igår när han åt sitt kvällshö! :D

Jag fick också lära mig att mössen ska söka vatten och gå ur byggnaderna och inte dö i väggarna och sådant.
Blir de aggressiva också? Mot varandra eller mot allt?

K-vitamin ska bla även framkalla kräkning, därför var det inte aktuellt att ge en häst det.
Sjukhus är kontaktat, som jag skrev så är det Strömsholms djursjukhus direktiv som ägaren följer.

Aha! Det förklarar varför hästen åt det då!
Men som sagt så hade varken distriktsveterinär eller djursjukhus hört talas om häst som ätit råttgift! Men har man en glupsk pålle så har man! :crazy:

Djursjukhuset sa i allafall att det varit mycket värre om hästen (pga att han är så glupsk) hade kommit åt obegränsat med kraftfoder.

Hästen var en nsv på 550 kg.

Fniss, det här är också en nordis! Matglada rackare! :D

Skönt allafall att någon mer varit med om det och hästen inte fick några men! Ska slå en signal till "nordisråttans" ägare och tala om det!

Jag fick också lära mig att mössen ska söka vatten och gå ur byggnaderna och inte dö i väggarna och sådant.
Blir de aggressiva också? Mot varandra eller mot allt?
Det finns olika typer av råttgift, men det vi har iakttagit är att råttorna blir slöa och ganska omedvetna om vad som händer runt dom. I o m att dom bär sig konstigt och främmande åt, så har katterna inte velat bry sig om dom.

LIA

Himla tur att hästen inte sämre än törstig..! :)

Men kan inte låta bli att fundera hur tusan kusen kunde komma in i sadelkammaren? :eek:
Samt det där med råttgiftet, varför ha sådant när det finns både hästar och katten som kan komma åt det?

Vi har enbart en smart häst i stallet (om man får säga så.. haha) som kan ta sig ut men då är inte boxdörren helt stängd och han är hungrig.
Vårat råttgift är i små avlånga lådor i vilka råttorna kryper in, smaskar i sig av någon kubliknande sak, kryper ut och dör sedan. Det är med andra ord bara mössen som kommer åt giftet.
Katten har dock minskat på råttantalet ganska rejält på hela gården. :bow:

hur vågar ni ens ha råttgift i stallet?? :crazy:

vet flera katter och hundar som dött en grusom död pga råttgift. det borde inte få finnas. skaffa tuffa katter eller råtthundar istället.

hoppas hästen klarar sig, jag skulle begärt omfattande blodprov om det vore min häst. även om hästar är stora är dom även väldigt känsliga, jmf med tex ormgift.

Har alltid funnits råttgift i stallet tillsammans med katter och hundar.
Katten (och forna katter med) har aldrig visat tendenser till att varit förgiftade.
Jag har ingen större koll på hur det påverkar djuren så jag ska väl egentligen inte säga någonting.. Men i och med att vi har så pass små möss (inte större än 6-7 cm de jag sett i alla fall) kan det inte krävas speciellt mycket gift för att de ska slockna. Tror också att det gift vi har dödar ganska snabbt och katten hinner inte ens ta dessa alt. mössen är så pass groggy, sega och allmänt konstiga att katten tittar endast på dessa, lekar lite och går sedan därifrån.
Kan passa på att nämna att vi har Anti*imex ute hos oss och det är deras dosor med gift som är utspridda över gården.

Den uppfattning jag fått är att mössen blir som sagt i ett annat tillstånd och beteer sig underligt som då får katten att ignorera dessa. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Temperaturen här hos oss har nu fått tokspel! Igår hade vi -18 grader, och idag har vi haft +5 hela dagen! På eftermiddagen började det...
Svar
2
· Visningar
2 617
Senast: Pepson2
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar