hästen vill inte va själv i hagen,

K

k-berg

Jag skulle så gärna vilja ha några råd och tips på hur jag ska lösa det här problemet. Har inte befunnit mig i någon liknande situation förut så jag vet inte hur jag ska handskas med det.

Jag har lånat in en häst som sällskap till min egna, eftersom jag inte tycker att hästar ska gå ensamma.
Lånehästen är 14 år och inte inriden, han har inte blivit särskilt hanterad överhuvudtaget dom senaste åren så som jag har fått förklarat för mig. Han har heller aldrig gått med andra hästar..han har alltså stått själv sen han va 1 år(!!!)

Så.. Jag hämtade den här hästen för ca 2½månad sen och för ett par veckor sedan tog jag ut min egna häst för en ridtur.
"Lånehästen" fick då mer eller mindre panik, frustade och rullade med ögonen och tryckte sig mot staketet i hagen så det gick sönder.

Jag har lösdriftstall och ingen box att ställa in honom i,håller på och bygger stall men det är inte klart förrän om flera månader, och jag vill ju kunna motionera min egna häst under tiden..

Någon som har något råd om hur jag ska få honom att stanna kvar i hagen?
*hoppas*
 
Sv: hästen vill inte va själv i hagen,

Jag har en valack på 22 år som vi lånar som sällskapshäst. Denne har under en period i sitt liv varit ensamhäst men den blev smärre galen så har under de senaste åren haft sällskap. Nu är han helt nerkärad i vårt sto. Vi kan rida iväg med henne när han är i hagen men itne när han står inne för då försöker han klättra över boxdörren.
Vi har haft NH-tränare ute p.g.a. att vi har problem med hanteringen av honom eftersom han itne kan skilja sig från vår pålla. Dem kunde inte hjälpa oss att lösa det stora problemet men har ändå gett oss en hel del i hanteringen av honom. Dem rekomenderade oss att ha hästarna i skilda hagar. Först med bara staket emellan men så dom måste gå ifrån varandra sen längre och längre bort till de ej kan se varandra längre. Det funderade inte för oss eftersom det resulterade i matvägrande och näst intill deprimerade hästar.
Vi har nu fått en inakordering och hoppas det kommer att lösa problemet, även om det än då l'nge efter ett par veckor verkar som för mycket att hoppas på.

Kanske inte kom med så mycket tips men det där med hagarna kanske är värt att prova. Så kan du kanske öppna upp så de kan gå tillsammans på nätterna så båda har tillgång till ligghallen.

Hästarna blir väll så oerhört beroende av andra hästar efter livet som ensamhäst. Antagligen extra mycket om de bara har en kompis.
 
Sv: hästen vill inte va själv i hagen,

Jag har för mig att min gamla B-ponny var sån, efter att gått själv i flera år, när jag tog hem en större ponny till mig. Han vande sig så småning om, jag brukade alltid utfodra honnom med hans kraftfoder när jag red i väg så det blev nåt possitivt med att den andra ponnyn gick. Sen på senare år har vi upptäck det fina med att ha 3 eller 4 hästar. Då är det alltid 2 eller 3 i hagen och de blir mindre beroende av varandra som individer. Men dettta är ju inte en möjlighet för alla tyvärr.
 
Sv: hästen vill inte va själv i hagen,

Tack så mycket för tipsen!

Tyvärr så har jag ju inte fler hästar, och hagarna ligger inte i anslutning till varandra, annars var det en mycket god idé!

Nu har jag gjort så att jag har börjat ta ut den andra hästen precis utanför hagen ett litet tag och tanken är väl att jag liksom ska "avancera", dvs ta honom längre och längre bort och vänja hästen som inte vill vara själv vid detta långsamt.
Vet inte om det kommer gå, men jag får pröva så tillsvidare!
 
Sv: hästen vill inte va själv i hagen,

Det tråkiga är bara att varje dag som går så här känns det som att min häst liksom försummas, han behöver ju motion och själv längtar jag verkligen efter att få rida..
Men, men.. man får väl ha tålamod!
 
Sv: hästen vill inte va själv i hagen,

Kan inte den andra få följa med som handhäst? Två flugor på smällen!! ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 374
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp