hästen vill inte jobba !

H

hallonmumrik

jag rider ett halvblod ca 4 dagar i veckan, det är den endå motionen hästen får. Hästen är 10 år och frisk. Nu till problemet jag har ridit hästen i några månader, när jag började var hon hemskt stel och oriden gick knappt att böja halsen nu är hon mkt bättre men hon vill fortfarande inte släppa och börja jobba med rygg och bakben. Jag börjar bli lite smått frustrerad. Rider mkt sidvärtsrörelser och liknande för att mjuka upp henne men får ingen respons. Hon har en sadel som passar, tänderna blev nyligen kollade samt att hon blev undersökt av veterinär för ett tag sen. Har nån nå tips på hur jag ska gå till väga för att få henne att börja jobba bakifrån?

Sv: hästen vill inte jobba !

jag rider ett halvblod ca 4 dagar i veckan, det är den endå motionen hästen får. Hästen är 10 år och frisk. Nu till problemet jag har ridit hästen i några månader, när jag började var hon hemskt stel och oriden gick knappt att böja halsen nu är hon mkt bättre men hon vill fortfarande inte släppa och börja jobba med rygg och bakben. Jag börjar bli lite smått frustrerad. Rider mkt sidvärtsrörelser och liknande för att mjuka upp henne men får ingen respons. Hon har en sadel som passar, tänderna blev nyligen kollade samt att hon blev undersökt av veterinär för ett tag sen. Har nån nå tips på hur jag ska gå till väga för att få henne att börja jobba bakifrån?

Rid frammåt, rid ut, gör övergångar och sidvärtesövningar utanför ridbanan. Ha kul, och visa att du tycker att det är roligt. Beröm och har du ingen duktig och engagerande instruktör så rekommenderar jag att skaffa en och kräv hemläxa. :)
Dessutom, det är ett sto så hon behöver troligen dyrkas lite, så fram med champagne, choklad och rosor, eller åtminstånde beröm henne så att hon tror att hon är värd minst en miljon. Visa även från marken att du tycker att hon är en skatt. Jag älskar ston, märks det? :love:
/U

Och de gånger ni är på ridbanan (mellan galopper och äventyr så hon inte märker att det är dressyr) så rekommenderar jag cavaletti, gärna flera olika kombinationer som passar alla gångarter, rid från punkt till punktt kanske med koner eller hinderstöd som stationer och där kan du ha olika uppdrag varge gång, dte kan handla om övergångar, bakdelsvändningar, sidvärtes, men att det hela tiden händer något och igen så är det viktigt att du har kul, visar det och berömmer det allra minsta hon gör rätt.
/U

Hur hade du tänkt att få hästen gymnastiserad genom att rida rakt fram i skogen:confused:

Hallonmumrik: Har du inga egna ideer kvar läs bo tibblins ridlära. Den har mycket bra övningar och hur du ska utföra dem.:idea:

Hur hade du tänkt att få hästen gymnastiserad genom att rida rakt fram i skogen:confused:

Hallonmumrik: Har du inga egna ideer kvar läs bo tibblins ridlära. Den har mycket bra övningar och hur du ska utföra dem.:idea:

Absolut! Man kan göra både öppnor, slutor, skänkelvikning, övergångar etc i skogen. Behöver hästen lyfta lite på benen för att ta sig över grenar så är det också lösgörande.
/U

:eek: Jag hoppas jag missförstår detta nu men för mig lät det som att du tror att man bara kan jobba hästen på bana...säg vad man kan göra på en bana som inte kan göras ute? ;)
Att gå över stock och sten i skogen är kanon t.ex.!:)

Om du kan tömköra, eller vet någon som kan, så kan det hjälpa. Man ser bättre hur hästen rör sig från marken.

Har du någon tränare som kan hjälpa dig, eller någon kompis som kan titta? Är du säker på att hon inte jobbar, rörelsemönster skiljer ju en hel del mellan hästar.

hon kan ha låsningar i hela ryggen och bakdelen, sånt ser inte en veterinär. låt en equiterapeut eller kiropraktor kolla på hästen.

Dessutom, det är ett sto så hon behöver troligen dyrkas lite, så fram med champagne, choklad och rosor, eller åtminstånde beröm henne så att hon tror att hon är värd minst en miljon. Visa även från marken att du tycker att hon är en skatt. Jag älskar ston, märks det?
/U
:rofl::rofl: Nu förstår jag varför min häst och jag trivs så bra tillsammans..Jag fullkomligt dyrkar ju marken hon går på och i mina ögon är hon förmodligen en av guds mest fullkomliga skapelser..:angel::D

Till TS
Jag brukar tänka att, om det inte är något fel på hästen, så är den en perfekt spegelbild av vår egen ridning.
För det första: Se till att skaffa en bra tränare som hjälper dig regelbundet, helst en dag veckan.
Satsa på att rida henne så rund som du bara kan. Börja i skritt och jobba henne låg och rund tills du känner att hon spänner av och börjar komma upp med ryggen. Så fort hon gör rätt gullar du lite o berömmer. (Precis som pasteija säger så älskar ston beröm.:D)
När hon spänner av i skritt fortsätter du i trav. Hon ska vara lika avspänd och rund i traven som i skritten. Går det så fortsätter du jobbet i galopp.

Red en valack idag för första gången som vanligtvis är körhäst. Han tyckte att det var en fin idé att börja passet förfärligt spänd och med huvudet rakt upp...:angel:
Honom jobbade jag som jag beskrev ovan och han blev jättefin! Dessutom blev han nog lite skär om kinderna och lycklig över allt beröm han fick av mig...jag som är van att gullidutta med mitt sto..:angel::D

Ja jag dyrkar också marken mitt sto går på, även "den lilla räliga" blir lite lagom dyrkad faktiskt, men jag gissar att det märks i mina inlägg.. ;)
Givetvis blir även valacker glada för beröm :). Allt blir ju mycket roligare om alla är glada och tycker att det det är trevligt att jobba ihop. (och så blev det fred på jorden och alla levde lyckliga i alla sina dagar..)

/U

Jag tycker som ovanstådende. Gör saker som hästen tycker är kul också;).
Jag brukar lägga upp träningen vecka för vecka. Ibland blir det en vecka med mycket träning, medans nästa vecka kanske blir race i skogen. Man får inte glömma att ryttaren inte är den enda som behöver kul;).
Även om man rider ute i skogen kan man ju jobba. Jag brukar köra skänkelvikningar över vägen, galoppfattningar, galoppombyten, framdelsvändningar m.m. Det är himla kul, jag gillar bättre att träna ute i skogen, eller i ngn glänta, fält. Då är min häst glad och jobbar på mkt mkt bättre:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 430
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 288
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar