Hästen tappar manen!!! Hjälp!

M

Maxmax

Min medryttarhäst tappar manen. Han är en eksemhäst och har tappat hela manen nästan. I början var han sårig och såg inte så kul ut. Sen har jag smörjt och smörjt med Nylanders och det har blivit bättre.
Vad tror ni det beror på att han tappar manen? Och vad tror ni att eksemet kan komma av?? I år är det rätt så lindrigt. Han har mest i manen och lite på huvudet.
Nåon som har någon idé??

Sv: Hästen tappar manen!!! Hjälp!

För det första så kliar han nog av sig manen, den ramlar inte av av sig själv...

Och det låter ju som ett solklart fall av knotteksem...

Köp ett täcke och fortsätt att smörja...

Hade en som kliade av både man och svans, exemtäcke och smorde med AVS 14 hjälpte

Ti_Ti

Han har inte kliat av sig manen. Han har ekemtäcke på sig hela tiden. Han tappar manen. När jag började borsta den så bara lossnade den. Kändes lite otäckt när allt bara lossnade så lätt. :crazy:

ancan skrev:
Och det låter ju som ett solklart fall av knotteksem...

Hur kan man veta att det just är knotteksem?? Han har nästan bara sår i manen och lite på huvudet.

Maxmax skrev:
Min medryttarhäst tappar manen. Han är en eksemhäst och har tappat hela manen nästan. I början var han sårig och såg inte så kul ut. Sen har jag smörjt och smörjt med Nylanders och det har blivit bättre.
Vad tror ni det beror på att han tappar manen? Och vad tror ni att eksemet kan komma av?? I år är det rätt så lindrigt. Han har mest i manen och lite på huvudet.
Nåon som har någon idé??

Jag hade problem med att min häst tappade man. Jag trodde solklart det var eksem och smorde och grejade.. men det visade sig vara brist på A-vitamin... :confused:
Men om det nu är eksem din häst har så rekomenderar jag skarpt AVS 14 den är kanonbra.. nylanders är inte dålig den heller... men blir lite äckligt av den...
Är ju tråkigt att behöva ha eksemtäcke om det bara är manen de tappar..

"knotteksem" är som ett "samlingsnamn"(en del säger soleksem...) på olika sorters allergier som uppkommer sommartid, och har liknande förlopp...

Om det nu är så att den verkligen tappar manen...?... Kan det vara så att halskragen sitter alldelles för hårt så att den skaver när han rör sig i hagen???

Annars är det nog läge att ringa veterinär så att det inte är någon slags sjukdom han fått...

Han hade samma symptom förra sommaren. Det beror inte på täcket. Men kanske A-vitamin brist. Kanske skulle ta och ge honom A-vitamin då? Det är bara ett problem. Ägaren vill inte hålla på och ge honom massa olika saker. Hon tycker det är för omständigt. Hon är inte intresserad av foder och så. hon vill helst att han bara äter gräs/hö.

Jag önskar dig lycka till och hoppas ni kommer på vad som fattas pållen...

Skriv gärna vidare om det, när ni kommit till en lösning...

Förresten om det är någon brist av någonting så borde han väl vara matt och tråkig i pälsen, ha svårt att släppa vinterpälsen mm???

Tinen skrev:
Jag hade problem med att min häst tappade man. Jag trodde solklart det var eksem och smorde och grejade.. men det visade sig vara brist på A-vitamin...

Hur fick du veta att det var A brist???

Maxmax skrev:
Han hade samma symptom förra sommaren. Det beror inte på täcket. Men kanske A-vitamin brist. Kanske skulle ta och ge honom A-vitamin då? Det är bara ett problem. Ägaren vill inte hålla på och ge honom massa olika saker. Hon tycker det är för omständigt. Hon är inte intresserad av foder och så. hon vill helst att han bara äter gräs/hö.

Jag har gett min eksemmärr ultrasan i vår ( A o D vitamin) då hon går med täcke och hon inte kan tillgodogöra sig solens strålar som en otäckad häst.....

Maxmax skrev:

Jag förstår problemet, men det är inte jättedyrt att köpa. :)
Har även hört att manavfall kan bero på selenförgiftning, men kan knappast tro att det är det hästen lider av ifall ägaren inte vill ge den tillskott.
Men A-vitamin var i alla fall problemet med min häst. Solklart. Jag fick spruta henne intramuskulärt. Två dagar senare tappade hon ingenting! och min häst har lång man så det var inte roligt att se den falla sönder... :confused:

Maxmax skrev:
Hur fick du veta att det var A brist???

Jag frågade min veterinär och han ringde vidare till en expert och det var det första han trodde.. Den kan bero på A- vitaminbrist sa han.. och så var det.. :idea:

Oki. Då kan det ju vara det som "min" häst har oxså då. Ska nog ta kontakt med vetrinären för att få veta om det är A-vitamin brist eller om det är eksem. Men han har ju utslag kring mulen oxså. Men jag ska höra vad vet. säger.

Maxmax skrev:
Nåon som har någon idé??

Mett varmblod hände det samma med när solen började titta fram :cry: blev sår när 70% av manen var borta... Jag avdvände ALOE morgon, middag o kväll...Det hjälpte!!! Testa iaf :idea: Aloe är ju till för brännskador o Eksem samt är som naturligt "cortison" på så sätt att det läker...

Jag har ju mejlat till dig förra gången du skrev här ang din medryttarhäst. Vilket medel som är bra om det nu är eksem.
Är du det så mejla mig tillbaka så berättar jag igen.

Senast ändrad:

martha skrev:
Jag har gett min eksemmärr ultrasan i vår ( A o D vitamin) då hon går med täcke och hon inte kan tillgodogöra sig solens strålar som en otäckad häst.....

Ultrasan??! vad är det? vart kan man få tag på ddet? ungefärligt pris?

:bow: för svar!

Ultrasan kan endast ges av veterinär..kostar några hundralappar...har inge pris i huvudet...

Min häst har lyckats kleta in hela manen, öronen och pannluggen samt dvs fläckar på halsen med kåda. Ett skydd för insekter tror jag men vad gör man? det ser för j...vligt ut. Pannluggen ser ut som en misslyckad kletig permanent. Finns det någon som har någ4ra bra tips. Har faktiskt aldrigt sett något liknande. Kådan kommer från en blödande gran i hagen. (Men det finns många fler granar.) Ska nu flytta hästarna till en kådfri hage. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar