Hästen sprider ut höt i hela boxen..

Inka-90

Trådstartare
Hur gör ni för att förhindra att hästen sprider ut höt i hela boxen?
jag har provat med hönät och då äter han mindre..
Höhäckar tycker jag inte riktigt om, jag vill helst att de ska få tå och äta från backen fast de inte ska kunna sprida ut allt..
Några tips?
Jag bygger gärna själv men hehöver tips.

Sv: Hästen sprider ut höt i hela boxen..

Det går inte, han måste ha fri tillgång, han är väldigt svårfödd, så han står aldrig utan mat.
och även om jag minskar så sprider han ut det och det han står på äter han inte.

Jag vet att Immer här på forumet köpt en form av hökrubba som är som en tratt man sätter i en hörna på boxen som går ner till golvet. PMa henne eller sök efter den.

Alldeles riktigt!
Jag har HayBars i alla fyra inneboxarna. De kostade en del, men sparar mycket hö och många svordomar vid mockningen :D

Jag vill att min lilla ska äta så mycket hö som möjligt men hon leker också gärna med höet, sprider ut det och så. Jag brukar ge några kilo på golvet (typ 3-6) och sen lika mycket i en höpåse på väggen, Hööks har en orange påse som är toppen! :)

När jag började med detta och kollade på morgonen så var allt på "golvet" borta och nästan hela säcken :)

sågade ur en vanlig blå fodertunna o fäste i väggen. lägger höet i den så får de ändå normal äthöjd och höet sprids inte runt, billigt o bra

Så här har jag löst det då jag inte ville lägga höet direkt på torven och det funkar perfekt för en väldigt billig peng.

Väldigt smart.
jag har snickarat lite idag.
jag tog en lastpall och spikade fast i hörnet. ska se hur det fungerar, så ska ja snickra nya finare sen.

Eller sätt in en vattenbalja i plast, typ sådan där svart 80 liters som man kan ha i hagen, och en ram som den sitter i (alternativ spännband). Placeras i ett hörn.

Immer, vad kostade de styck och var köpte du? En av mina fölungar har kommit på att bästa stället att kissa på är mammas hö, så jag misstänker att jag måste hitta någon lösning till vintern...

Hur gör ni för att förhindra att hästen sprider ut höt i hela boxen?
jag har provat med hönät och då äter han mindre..
Höhäckar tycker jag inte riktigt om, jag vill helst att de ska få tå och äta från backen fast de inte ska kunna sprida ut allt..
Några tips?
Jag bygger gärna själv men hehöver tips.

Jag har en stor murartunna (sådan som de flesta har vatten i svart) som jag borrat lite hål uppe på så att jag kan hänga upp den i ena hörnet inne i boxen i gallret. En sådan skillnad på spånet efter det. Och renare med, då man inte har en häst som står och river i spånet och letar höstrån.

Har hästen installad just nu och kan inte spika fast öglor i boxväggen. Annars hade jag bundit fast den på marken med som du säger.

Hälsning Maja

Mitt sto gjorde likadant hade hö i hela boxen då kom min svärmor på den geniala iden att använda en av de stora vattentunnorna (svart ca 50cm hög och ca 40cm i radie finns att köpa på lantmännen bl.a) att ha hö i, då får ju hästen fortfarande äta från golvhjöd men kunde inte lika lätt sprida ut det... funkade yperligt på min häst, ibland välte hon dock omkull tunnan men utspridningen var ändå i mycket mindre grad än tidigare.

Lycka till!!!

Såg precis att inlägget över mitt nämnde samma tunna, men jag låter min stå på golvet för att undvika onaturlig "äteshöjd".. :D

Eller sätt in en vattenbalja i plast, typ sådan där svart 80 liters som man kan ha i hagen, och en ram som den sitter i (alternativ spännband). Placeras i ett hörn.

Åh, vad jag känner mig dum! Vi har ju egengjorda ramar till vattenhinkarna men jag har inte kommit på ideén till en höbalja :o Tack! :idea:

jag har min häst på spån å hon sprider ut höet i hela boxen å eftersom jag e pedant när de gäller spån boxar så tar de timmar för mej å mocka en box då. så jag har lagt hennes hö i en tunna som kan va ca 1 meter djup kanske. där står hon i normal ställning å äter utan att sprida ut något. jag gillar inte heller hönät eller häckar. dom ska äta med huvet neråt.

Jag har tidigare gjort såhär:

https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=1e266d6f-1aa9-41a8-bdff-885cbb1e2a3d

Numera har fbl en sådan här:
http://www.jeffersequine.com/ssc/product.asp?CID=1&pf_id=0030885

Ponnyn har en hembyggd automat för att inte få i sig så fort. Innan hade han höhäcken som syns i länken, men jag hade klätt in den i plywood så han inte skulle få in sina små hovar, då han kan krafsa och sparka en del. Han har också haft en helt vanlig fyrkantig balja, 60 liters, som jag fäste i boxväggen.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar