Hästen slutar bjuda och tappar allt när jag rider utan spö..

Sv: Hästen slutar bjuda och tappar allt när jag rider utan spö..

Spänningen sitter i handen, är du van att hålla något när du rider och plötsligt tar bort det kniper du med handen (omedvetet?). Använder du inte spö kan du nog lika gärna hålla en penna och få samma resultat

Får man ha penna i handen på tävling:smirk: ? Det var väl bara på tävling hon inte hade spö?

Men till ts: Det går fort att lära sej att inte ha det också. Jag tycker det är lättare att rida utan spö, faktiskt. Jag brukar ha det liggande i ridhuset så jag lätt når det om jag tycker det behövs i någon del.

Jag är också jättenyfiken på om det funkade med pennan : D

Har ni rpovat med att "gunga" med i stegen?? Hade en jätte seg ponny; han var jättefin i form och pinnade på bra på framridningen men när jag släppte spöt blev han som en snigel.

Det kan finnas oändligt med detaljer som din häst reagerar (eller inte reagerar!) på. T.ex
- Handen blir mer stilla med spö pga förbindelsen mellan hand/lår
- Du känner dig (psykiskt) underlägsen din häst om du inte har spö, med spö vet du att du har något extra att "ta till" om/när hästen stannar. Hur får man hästen att gå framåt utan spö..? Extra långa tyglar och leka western. Vråla, ponnyspark ect. Ridning behöver inte vara klassiskt och vackert varje gång ;)
- Ett kort spö gör samma nytta som långt. Jag rider hellre med kort då jag ofta petar på bogar, långt känns mest i vägen :D

Determination, framåtanda att vänja om dig som ryttare att sitta med bara tyglar i handen! Att hålla i en penna kommer kännas ovant, garanterat! Blir luftigare och sladdrigare.

Ridning sitter i ryggmärgen... Ryggmärgen lär man genom repetition. Nöt in skiten så sitter det :idea:

är hästen känslig för skänkeln när du rider med spö? om den inte är det skulle jag (istället för att dunka med skänkeln) drämma till med spöet. min ponny var lat när jag köpte honom i somras men min tränare red honom å drämde till han när han inte lyssnade på skänklarna å nu är han t.o.m. känslig för skänklarna oftast.

Hur får man hästen att gå framåt utan spö..? Extra långa tyglar och leka western. Vråla, ponnyspark ect. Ridning behöver inte vara klassiskt och vackert varje gång ;)
-

Himmel, är vi på dressyrforumet fortfarande, :crazy: :crazy:

Vråla:confused: Menar du allvar? Läs i tråden ovan så kanske du hittar andra sätt du också.:crazy:

Varför skulle jag inte mena allvar? En enstaka gång/livstid skadar inte hästen, att hämta knep från olika disipliner är ofta lösningen.

Vad är skillnaden mellan en smackning och ett mer högljutt tillrop? Tja, hästen hajjar till för det första, beroende på vad man säger, ger det ryttaren en knuff också :D

Jag är så trött på alla ekorrar med både spö och sporrar som inte får hästen att röra på sig. Fast de i själva verket lärt hästen att vara så heeeelt själva. Utbildning är inte det samma som tävling ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka