Hästen slutar bjuda och tappar allt när jag rider utan spö..

Estivuz

Trådstartare
Min häst är så otroligt lurig. När jag rider med spö går han som en klocka, pinnar på jättebra och bjuder framåt. (jag behöver aldrig använda spöt, endast om jag vill få honom att sätta under sig lite bättre, då duttar jag med det på rumpan.
Till saken hör att min häst inte är särskilt pigg av sig i temperamentet. Han går gärna och latar sig lite.
Vid hoppning kan det bli fart i honom, men i dressyren är han ganska seg. Kan tillägga att han får 15 kg ensilage om dagen, 3 liter racing prix + ½ liter Racing protein,och 1 liter betfor.
Bjudningen har dock blivit mycket bättre på senare tiden, men tyvärr är vi tillbaka på ruta 1 när jag tar bort spöt.
Känns som han inte riktigt har respekt för skänkeln. Gav honom en rejäl ponnyspark igår för att han skulle lyssna. Då går han framåt ett par steg och sen går han över till sitta sakta lunk igen. :mad: :D

Detta vållar stora problem för mig vid dressyrtävlingar, han går som en klocka på framridningen och det känns som vi ska vinna hela skiten :devil: .. Sen släpper jag spöt, går in på banan och han blir som en gammal trött ridskolehäst...
Detta är himla tråkigt.

Problemet är att när ja rider med spöt (som jag alltså endast bara håller i och inte direkt använder) så känns det som han bjuder ärligt fram till bettet och trampar på med bakkärran.
Men när det blir sådär som det blir när jag släpper spöt så känns det nästan som lite "falsk bjudning".

Oj, nu blev det väldigt långt, men jag hoppas ni förstår mitt problem.. Vad gör man?

Senast ändrad:
Sv: Hästen slutar bjuda och tappar allt när jag rider utan spö..

Jag tycker du gör rätt att ge honom de där ponnysparkarna :D
Viktigt att lära hästen att lägga sig där man ger inpulser till utan att självdö.

Jag skulle gå in för att lära och rida mer efter *sparkmodellen*....
dvs att du som stående på en gammal hedlig spark kunna ge den fart och sen kunna vila för att sen korrigera farten igen.

Om du nu får ta till grövre hjälper till att sätta din häst i det tänket så gör det. Var noga bara att du verkligen ALLTID en tid framöver rider så för att överföra den ärliga bjudningen hos hästen....ibland sitter det långt inne och då får man öva läääänge :crazy:

Tillägg...börja med att förstärka tillsammans med spöt tills hjälpen sitter....sen kommer nog pållen att gå på mer reflektion när du tar ut skänkeln en bit ut från vanliga läget.

Det finns inget värre än det problem du har....när man nu kommit till att hästen väntar i eftergiften och har styrkan att ligga kvar i samlingen så kan detta problem dyka upp.

Senast ändrad:

jag tänkte säga som dressyrmajen använd skänkeln gåt han ine fram ge en ordentlig "ponnyspark" sen rider du mjukt tappar han bjudningen en till sen mjukt.
Bara att traggla till det funkar till slut kommer han gå framåt, desto hårdare du är mot dig själv och honom ju mer får ni igen,var konsekvent vet du att det funkar med spöt skulle jag lägga bort det eftersom du inte kan ha det när du tävlar.

Jag upplever det som han inte tappar bjudningen så länge du har spöt isåfall komemr du aldrig komma åt honom när du har spöt.

lättar benet från sidan och en ordentlig spark. så tänker jag som små barn som precis har börjat rida ungefär.

Det ska vara bekvämt och lätt att rida detta är ett sätt att få hästen känslig för skänkeln färre ordentliga skänklar tills de vet vad som kommer hända då kommer man bara behöva tänka och mukt nudda vid sidan.

Tja det här är ju en av baksidorna som kommer med att använda graman och spö då... Det blev inte fantastiskt av att använda gramanen utan hästen hittar andra utvägar helt enkelt och denna med att sluta bjuda är ju bara en av dom.

Du behöver börja om från början helt enkelt med att lära hästen gå fram till bettet bakifrån och fram till handen , inte tvärtom som då tex är en av gramanens baksidor fastän det kanske inte känns så just då.
Så det är släpp tygeln och när du använder skänkeln skall hästen gå fram direkt inte 5 steg senare, det är viktigt att släppa tygeln så hästen inte bromsas samtidigt av handen när du ber den gå fram för skänkeln för då blir det dubbla budskap. När hästen lärt sig att skänkeln betyder framåt nu på direkten kan du börja koppla ihop den till munnen igen.

Måste hålla med här, eftersom jag vet av egen bitter erfarenhet.

Estivuz_
På min lata valack trodde jag att det var enda sättet på som jag lärt mej förr, vilket gjorde att jag drev och höll och behövde spö i handen för att få hästen att arbeta.:crazy: Jag tyckte det var mycket trist att man inte fick ha det på tävling. Känner igen precis det du skriver. Och tyckte hästen var lat.

Sen fick jag lära mej att rida på ett annat sätt att släppa hästen fram till handen vilket ledde till en mer engagerad häst, bättre form, bättre trav och att det fungerade lika bra att rida utan spö.

Det tråkiga för min häst var att den första tränaren jag hade när kjag köpt hästen var inne rätt med grunderna och också hjälpte mej att utveckla hans trav, men pga flytt bytte jag tränare och tappade det där och satt och red fel i rätt många år tyvärr.

Så lyd fios råd. Det är ridningen som är orsak till att hästen inte är framme och arbetar för egen maskin iställlet för att stå emot.

hoppas ni förstår mitt problem.. Vad gör man?

Det här kunde jag ha skrivit för ett par år sen, tror jag tom gjorde en tråd om det.
Min häst har gått på spöavvänjning nu och han fungerar faktiskt bättre utan nu.
Jag la även undan sporrarna och har dom väldigt sällan nu för tiden.
Men vi vinner inga tävlingar för det :angel: det satt liksom inte i spöet :o

Hmmm...harklar mig :rofl:

Jag var på väg att nämna gramanen men lät bli :angel: vilken tur att du kunde nyansera upp och vara så pass ärlig som du är !

Flash- du är pedagogisk :love: aldrig funderat på att utbilda dig till bokstavstränare :idea:

Hmmm...harklar mig :rofl:

Jag var på väg att nämna gramanen men lät bli :angel: vilken tur att du kunde nyansera upp och vara så pass ärlig som du är !

Flash- du är pedagogisk :love: aldrig funderat på att utbilda dig till bokstavstränare :idea:

Tack:D DM , du är så snäll. Ja jag har många tragiska exempel (för hästarna:o ) att dela med mej av:crazy: Bokstavstränare, ja, du menar att träna bokstäver då:rofl: De kan också behöva tränas:idea:

På den hästen skulle jag inte rida med spö överhuvudtaget utan träna upp känsligheten utan istället.

Ta ett pass som bara handlar om framåtbjudning, skänkla, lyssnar han inte så ger du en ordentlig skänkel, bättre en ordentlig gång än massa småhack.
När han går fram, släpper du helt trycket från skänkeln .Travar på ett tag i friskt temp, ngn långsida eller så, saktar han självmant så ordentlig skänkel igen och direkt eftergift när han går fram för den.
Ner i skritt och börja om igen, mkt beröm när han går fram, du ska visa att framåtbjudning BARA är positivt. Hellre lite för fort än att du bromsar i onödan. Var tydlig

Man ska ju egentligen inte behöva sitta och småskänkla och driva framåt hela tiden för att få framåtbjudning, dels är det väldigt jobbigt för både ryttare och häst och sen försvinner ju belöningen för hästen om den aldrig kan känna att du är nöjd.

När jag började bli tydligare med skänkeln på min ponny blev det en enorm skillnad, och snart kan man vara lika känslig i skänklarna som man brukar, dvs bara trycka lite lätt och hålla om, bara man inte kommer tillbaka till det där småhackandet. (som jag iof inte läst att du har problem med, men det är ofta så på hästar som är lite lata)

Sådana problem tycker jag oftast sitter i huvudet, för jag har haft problem med det på mina hästar jag har tävlat. Dom utnyttjar min nervositet lite kan man säga, inte som någon medveten djävulskap men ja du förstår hur jag menar.
Träna på att rida utan spö och tävla mer, med erfarenhet kommer lugnet/säkerheten i sig själv och till slut kan man rida bra på banan. Det är iaf så som jag upplevt det på mina pållar.

Tja det här är ju en av baksidorna som kommer med att använda graman och spö då... Det blev inte fantastiskt av att använda gramanen utan hästen hittar andra utvägar helt enkelt och denna med att sluta bjuda är ju bara en av dom.

Du behöver börja om från början helt enkelt med att lära hästen gå fram till bettet bakifrån och fram till handen , inte tvärtom som då tex är en av gramanens baksidor fastän det kanske inte känns så just då.
Så det är släpp tygeln och när du använder skänkeln skall hästen gå fram direkt inte 5 steg senare, det är viktigt att släppa tygeln så hästen inte bromsas samtidigt av handen när du ber den gå fram för skänkeln för då blir det dubbla budskap. När hästen lärt sig att skänkeln betyder framåt nu på direkten kan du börja koppla ihop den till munnen igen.

Jag är ingen gramananvändare. har ridit min häst med graman max 5 gånger under de 3 år jag haft honom. det är inte någon graman som orsakat detta, han har alltid varit sådan. Han bjuder precis lika bra/dåligt med graman som utan.

Problemet är att han inte har någon respekt för skänkeln. rider oftast utan sporrar, men han lyssnar inte direkt mer på en ponnyspark med sporrar eller en med utan...

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt vad man ska göra jag har själv problemet men jag tror nog mitt problem är precis de som breccia_ berättade - jag blir nervös å då utnyttjar ponnyn de helt.

Spänningen sitter i handen, är du van att hålla något när du rider och plötsligt tar bort det kniper du med handen (omedvetet?). Använder du inte spö kan du nog lika gärna hålla en penna och få samma resultat

Spänningen sitter i handen, är du van att hålla något när du rider och plötsligt tar bort det kniper du med handen (omedvetet?). Använder du inte spö kan du nog lika gärna hålla en penna och få samma resultat

hehe, skall faktiskt prova detta ;)

Har tyvärr inget bra tips.. Men har samma problem med min fjording kille i dressyren. Det räcker med att hålla i ett spö så kommer framåtbjudningen, medans han traskar fram som en säck potatis när jag inte har spö. Vid hoppning där imot går det undan vare sej jag har spö eller ej.
Men när du tränar hästen utan spö får du väl försöka "få fart" på den på andra sätt. Rejsa lite för att pigga upp hästen, funkar på min iaf:d

Har tyvärr inget bra tips.. Men har samma problem med min fjording kille i dressyren. Det räcker med att hålla i ett spö så kommer framåtbjudningen, medans han traskar fram som en säck potatis när jag inte har spö. Vid hoppning där imot går det undan vare sej jag har spö eller ej.
Men när du tränar hästen utan spö får du väl försöka "få fart" på den på andra sätt. Rejsa lite för att pigga upp hästen, funkar på min iaf:d

Läs tidigare svar i tråden, det finns andra sätt att rida på:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka