Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?
Det är en felaktig tro att bara för att hästen sänker sitt huvud så visar den underkastelse.
Det finns inte bara av och på. Att sänka huvudet kan betyda en hel del saker. Hästen sänker även sitt huvud när den står och sover, detta betyder väll inte att den känner underkastelse när den sover?
Hästen sänker även huvudet när den är avslappnad, när den tänker, när den busar, när den vallar andra hästar osv.
Dra inte allt över en kam.
Jag missuppfattar dig nog, men för mig låter det som om dina hästar kommer fram likt hundar som undrar om de ska få skäll, alltså sänkta huvuden o underkastelse.
Själv vill jag vara en helt OK kompis för mina hästar o skiter i om de ser mig som ledare eller ej. Alla hästar jag har/haft har i de allra flesta fall genom åren glatt kommit fram till mig, rangordningen saknar betydelse för vem som kommer fram först.
*KL*
Jag tycker att det borde finnas en inramad gyllene regel som skulle hänga i alla stall: "Alla hästar är unika individer. Ingen häst är den andra lik. Det finns ingen mall som passar till alla hästar. Respektera och älska hästen. Bemöt hästen på det sätt du själv vill bli bemött".
Det är en felaktig tro att bara för att hästen sänker sitt huvud så visar den underkastelse.
Det finns inte bara av och på. Att sänka huvudet kan betyda en hel del saker. Hästen sänker även sitt huvud när den står och sover, detta betyder väll inte att den känner underkastelse när den sover?
Hästen sänker även huvudet när den är avslappnad, när den tänker, när den busar, när den vallar andra hästar osv.
Dra inte allt över en kam.