Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?
Har länge hört att det ska alltid vara hästen som ska komma fram till sin människa i hagen, det visar tecken på att den ser oss som dess ledare. Man ska inte vika sig och gå fram till hästen, det visar tecken på att det är den som fört oss och inte tvärtom.
Men så läste jag idag en artikel i en hästtidning där det stod tvärtom! Människan
ska gå fram till hästen i hagen, av den anledningen att det är alltid ledaren som tar kontakten med de ranglåga i hagen. Dvs att det är aldrig hästen som får komma fram och ta kontakt, det visar att den leder människan. Det ska alltid vara tvärtom, människan ska tala om att nu kan vi gosa, nu ska vi gå in osv, på våra villkor.
Ursäktar ifall detta blev lite luddigt, men har någon nån erfarenhet/åsikt om vilket som funkar bäst? Jag har nog kört lite av båda hittills med min häst, men vad ska man göra egentligen? Skulle vara kul å höra vad andra tycker
(har inte läst alla inlägg).
Det är en felaktig tro att hästen inte får ta initiativ.
Så klart att hästen får komma fram till dig. Varför skulle den inte få det?
Det är ju ett tecken på att hästen vill umgås med dig.
Jag är inte bara ledaren, jag är vännen också. Och vänner kommer man till, och får komma fram till.
Att Bara vara ledare, men inte uppskattad eller sedd som vän, är inget att sträva efter för min del.
Precis som många tror att man inte får se hästen i ögonen...
Hästen får ta initiativ till att umgås, så länge den respekterar dig, på samma sätt som du respekterar den.
Sedan beror det ju på Hur hästen kommer in, kommer den aggresivt så nej, men det är en stor skillnad och den syns tydligt.
Försöker hästen knuffas och kommer burdust till dig så kan du alltid skicka iväg den för att sedan kalla in den på nytt.
Att knalla över någon är inte respektfullt.
Själva hade jag stora problem igår när jag skulle filma min unghingst, han vill så gärna vara nära mig och hälsa...
Självklart kan jag även skicka iväg honom men jag har alltid uppskattat att han är social (egen uppfödning) och det vill jag behålla. Han är inte burdus.
Det blev fina filmsnuttar när han kom till mig så fort jag var inne i hagen. Tyvär är kameran ny och jag har inte fattat hur jag får ut filmen från kameran.
Skräpsak.
Jag får ta ut bilder men inte videofilmer... User manual pratar om ett läge jag ska ställa om, som inte ens existerar i min kamera...*suck*
Kameran är från VIVIKAI (kinesisk) och user manual är översatt på lite udda engelska från kinesiska, så jag misstänker en miss i översättningen kanske.
Nå det blev lite OT.