Hästen ska lära sig respektera!

Många inlägg, orkar inte läsa igenom *lat* :D

Jag använder ett kedjegrimskaft som jag sätter under hakan på hästen. Använder det på tävling, träning på annan ort eller om jag skall ut och gå. Till och från hagen leder jag i grimma. Jag vet att det är det dummaste man kan göra. men jag gör så och det går alldeles utmärkt. Min häst har respekt för mig, hon vet vad som gäller. Nu kan hon stå lös när jag spolar benen och går hon så säger jag bara: "Nej, stå stilla" o hon stannar. Hon är en mycket känslig häst med sina 500 kg, även hon kan bli stark en dag, peppar peppar......

Det viktigast av allt när du lär din häst att berömma honom när han gör rätt, viktigt med mkt beröm, då lär han sig och vet vad han skall göra.

Lycka till!

Kram Favina :bump:

Lägg ner attityden.
Tro mig jag har träffat Tassen och Malte , underbara varelser ;)

Själv kommer jag antagligen aldrig komma till den dagen då jag kan hantera alla hästar oavsett situationer

Nej men försök ta till dig vad folk skriver så kanske du också tar ett steg fram, det är otroligt lärorikt att lyssna vad Tassen har att säga .

Det är inte jag som påstår att alla andra gör fel utom just jag.

Man ska vara lite ödmjuk i sin uppfattning om hur duktig man egentligen är.

Dessutom så hjäler inte heller detta tjejen vars häst springer omkull folk.

Vet man allt, då kanske man kan ge åtminstonde _ett_ konkret tips om vad hon ska göra. Hittils har jag bara sett konkreta tips från "den lite tuffare" sidan av den här disskussionen.

Ni andra säger i största allmänhet att man ska vara mjukare och mera förstående. Jo, hon är säkert jättemjuk när hon ligger på backen!

Jag är varken "mjuk" eller "förstående" om en häst mejar ner mig.
Och ändå har jag kolugna hästar, och har inte problem med hästar många andra anser vara problemhästar.

Det konkreta tipset har redan getts - lär dig hantera hästen på ett sätt hästen tycker är bra och som gör att den vill lyssna. Absolut bästa sättet är att ta ut en tränare som får visa människan hur denne ska göra, och i samma veva ha övriga hästägare i stallet i närheten så dom också får lära sig.

Jag är högst ödmjuk om hur duktig jag är, jag TAR inte ens i en häst som jag inte vet att jag skulle klara av, och det finns ett antal av den sorten (lärt mig den hårda vägen). Däremot så har jag total benkoll på min egen häst (lärt mig den hårda vägen) och alla hästar jag träffat hittills - med tillhörande ägare - visar exakt samma sak: det är extremt, extremt, extremt sällan hästen som är problemet, utan det är väldigt ofta ägarens beteende som är roten till det onda.

Någon bad om ett konkret tips för tjejens problem, från "oss" som handlar lite mjukare...

Att ge tips över nätet/telefon eller brev på något som en person inte har hållt på med är i stort sett omöjligt.

Skulle en dressyrtränare kunna ge en dressyrlektion till en nybörjare via telefon?

Man kan inte ge en lektion i ledarskap över nätet heller, åtminstånde jag vill se ekipaget och själv läsa av dom om jag ska hjälpa dom! Även om ägaren tror att hon ser allt så har hon (eller han) troligast missat hälften av det hästen "sagt". Speciellt om man inte är van att läsa av en hästs kroppsspråk på det sätt som man gör inom ledarskap. Därmed inte sagt att alla som inte håller på med ledarskap är dumma och inte fattar något om hästar. Men en del i att lära sig ledarskap är att lära sig hur en häst fungerar i en flock, och hur de gör upp rang och "pratar" med kroppsspråket. (Och tänker ni nu, men jag kan läsa av en häst precis som en häst läser av en annan, grattis, då är du på väg in mot ledarskap)

Visst kan man ge tips över nätet till någon som håller på med ledarskap, men det kan lika gärna bara vara slöseri med tid att sitta och skriva ner hur man ska göra, eftersom den man skriver till kanske inte alls är så duktig som den skriver. (Jag refererar inte till någon speciell).

Men visst är det roligt att diskutera saker över nätet, man lär sig en massa nytt och man får bolla olika synpunkter såsom jag och Tassetass ofta gör. Vi kan även ha olika tolkningar av en och samma sak, men i slutändan så menar vi oftast likadant, även om vi använder olika ord. (se tidigare inlägg ex.vis)

Tassetass är inte alls särskillt besservisserlik. Jag har visserligen inte sett henne träna eller hantera någon häst, men hon har stor kunskap och hon har fått gå den hårda vägen för att få den kunskapen. Jag vet att hennes häst var ridskolans skräck, inte särskillt lätthanterad och det var bara hon och ridläraren i stortsett som inte var rädd för den (och detta har jag hört från någon som Tassen inte enns vet vem det är!). (blev du nyfiken nu Tasse? :D)

Och jag kan säga som så, att jag kan hantera alla hästar, utan några kedjor, stigbett eller andra sorters bett. Ge mig bara lite tid och en rundcorall så skulle det gå... MEN det innebär inte att jag skulle vilja göra det, inte ens jag är så dum! Men i praktiken så skulle även den mest besvärliga häst bli hanterbar efter träning. Hanterbar av mig men kanske inte av andra.
Det är inte skryt att säga så, jag skulle kunna hjälpa och visa andra att hantera alla sorters hästar till att bli hanterbara. Det kräver bara kunskap om hur en häst tänker, hur hästens flock är uppbygd och hur hästar ser på människor.

Men det finns ett undantag. Hästar med problemstörningar baserade på något som inte människan åstadkommit, hästar som är psykist fel, de kan jag inte säga att jag skulle kunna träna bort, för jag har aldrig hanterat en sådan häst så jag vet hur den fungerar.

Men jag ser det inte som skryt att någon säger att de kan hantera alla sorters hästar med ledarskap (NH). Det är ju trotts allt väldigt många som tar hjälp av NH när de kommer i kontakt med en problemhäst! Och ofta så hamnar problemhästar hos NH tränare och kommer hem som en annan häst.

Och ja, jag vet, det finns de som kommer tillbaka helt galna och förstörda, men då har de hamnat hos en tränare som inte var särskillt bra.

M.v.h Madeleine. :)

En liten tanke:

Varför ska man inte behöva ha kedja eller stigbett på hästen?

Varför ska man träna hästen till att kunna hanteras i bara grimma om man kan använda kedja eller stigbett?

Av samma anledning som man inte har två nosgrimmor, eller två spön när man rider, för att man inte behöver det.
Av samma anledning som man inte har två sadelgjordar, eller ett täcke som täcker benen på en häst. Av samma anledning som inte alla exemfria hästar går med exemtäcken, det är onödigt.

Varför använda sånt som inte behövs om man inte måste?

Jag kan visst förstå att folk inte vill lägga ner tid och pengar på att träna sig och sin häst i ledarskap, alla har inte råd, alla har inte pengar. Men man kan gärna göra ett försök! Och på lång sikt vinner man på det. :)

Men vad gör man om man har 100 hästar då...en enda häst är ju en fis i rymden...Jag anser att jag jobbar efter hästars filosofi, och att jag låter som vara hästar i den mån det går, jag är rak på sak och tolererar inga dumheter...och dom fattar utan för den skull varken vara rädda eller tappa respekt....ÄR dom dumma, så VET dom det och tål att tillrättavisas....det finns hästar som har så dåligt självförtroende (ofta hingstar) att jag tolererar istort sett ALLT från dom...TILLS dom blir FÖR övermodiga...i det skedet tål dom också en tillrättavisning utan att falla tillbaka på gammalt beteende...sen beroende på vad det är för individ så behandlar jag dom därefter...Att det finns nåt som övht heter NH förrvärrar ofta egentligen....man borde lägga ner resurserna på människorna runt omkring djuren istället

Det är ju det NHträning egentligen är.
Att man tränar sig själv och inte hästen. Men hästen lär sig samtidigt att samma regler gäller på människan som på ledaren i hagen.

Men om jag inte minns fel så hade du hästar som du tog emot? Och dessa hästar kom inte till dig för att ledarskapstränas, och då är det inte det du ska lägga ner din tid på. Du ska träna hästarna i det de är hos dig för att tränas , det är vad du får betalt för att göra. Jag tränar inte privathästarna i stallen jag jobbar i. Med undantag för säkerheten i att leda en häst.

Om någon skickar en häst i träning hos mig som ska ledarskapstränas, ridas in el. liknande så tränar jag dom. Även om de ska ridas in så är det alltid en fördel att ha en ledarskapsgrund för mig då mitt arbete blir säkrare, och hästarna förstår bättre och snabbare och grunden blir stabilare. Men det är mitt sätt att träna en häst och rida in en häst.

Min hingst hade superdåligt självförtroende när jag köpte honom. Han blev rädd för allt, han trodde jämt att jag skulle slå honom om jag gjorde en hastig rörelse (troligast slagen av någon ägare före dom som jag köpte honom av) mm.
Men ledarskapsövningarna har gjort honom till en helt ny häst. Han är som förbytt, till det posiriva, han har vuxit oerhört sen i sommras.

Jag säger inte att man måste träna ledarskap för att få en häst perfekt, men jag själv ser det som en del av grunden som många missar. Om man gav hästen den gunden innan man red in den skulle man få en helt annan häst.

Men som sagt, du har hundra hästar, hur många av dom äger du? Och hur tränar du dom? Skulle du ha viljan och lusten att utveckla ditt sammarbete med en av dom?

Jamen det är ju det jag säger! Ledarhästen i hagen drar sig ju knappast för att puckla på den som inte rättar in sig i ledet. Därför måste vi människor i vissa lägen göra samma sak.

Vad ger det? Det ger en häst som vet att "Om jag gör det här, så gör det ONT". Kedjegrimskaft och och stigbett funkar enligt tryck, och hårt, snabbt tryck (som skapas t.ex. när hästen försöker slita sig) skapar smärta. Så enkelt är det. Och jag tycker att det är förbannat korkat att använda smärta för att få hästen att göra som man vill.

Varför inte istället visa hästen att du är en vettig individ att umgås med, visa dig så värdig att respektera att hästen håller sig i skinnet även när den känner för att göra nåt bus - och att den framförallt känner respekt och förtroende nog för dig att VILJA lyssna på dig, att VILJA samarbeta med dig.

Jag blir fruktansvärt arg, och in i maggropen ledsen, när jag läser kommentarer av den stilen du just skrev, då det visar att det finns folk som gladeligen tar till va fantyg som helst bara hästen lyssnar... :mad: Jag är inte av tron att "ändamålsenlig" ridning/hantering är bra ridning/hantering, då det finns så enormt råa och elaka metoder som trots allt "funkar".

Jag tror på hantering och ridning som är baserade på kommunikation, respekt, förtroende, vänskap, BUS, glädje och kärlek. INTE våld, tvång, smärta och rädsla.

Jag har inte hundra hästar på en o samma gång, däremot har jag under det sista 8,5 åren haft runt 450 olika hästar...Jag driver ett konvalecent stall för travare och det är ju ganska hög omsättning på hästarna periodvis...

Jag vet inte hur jag ska förklara utan att verka som en "besserwisser", men hästar bråkar sällan med mig...OM dom bråkar så inser dom ändå att det är lönlöst...jag kan spänna ögonen i en häst och den vet direkt att det lönar inte att bråka...jag kan även ta till nävarna eller rösten om det skulle behövas....Hästar är inte så dumma att dom tror att jag förevigt är farlig för att dom fått på moppo när dom varit "dumma"...de värsta hästarna är unghingstarna, oftast mina egna uppfödningar(0-2 år) dom testar o lever rövare ibalnd så man får ta till ganska hårda tag för att inte bli överrumplad, och man ser i hagen vad tuffa dom är mot varandra, men jag vet att det är ett led i deras utveckling, det svåra är att låta dom hållas på för MIG rätt nivå...och vi kastrerar ju inte gärna och inte så tidigt heller

men när man får hästar som har t ex dåligt självförtroende, så försöker jag allt för att få dom glada igen, jag kan berömma dom för att dom har ett vacker framsteg t ex, och hästar beter sig precis som hundar vid överdrivet beröm, jag försöker att ge dom det dom tappat på vägen nånstans....Ofta blir dessa hästar väldigt övermodiga efter en tid och kan t om vara gränsen till farliga...dom vet inte hur dom skall förvalta deras "nya" liv...i det skedet måste man kunna säga ifrån...och dom fattar direkt, utan att gå tillbaka till basic...att säga ifrån är olika från häst till häst, och svårt att förklara, det bara blir.....
Jag skall INTE ledarskapsträna eller psykträna hästarna som kommer hit, jag ska få dom friska, och en glad häst blir friskare fortare än en som är ledsen...Mitt mål är att få hästarna glada o friska, sen följer resten bara med...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar