Någon bad om ett konkret tips för tjejens problem, från "oss" som handlar lite mjukare...
Att ge tips över nätet/telefon eller brev på något som en person inte har hållt på med är i stort sett omöjligt.
Skulle en dressyrtränare kunna ge en dressyrlektion till en nybörjare via telefon?
Man kan inte ge en lektion i ledarskap över nätet heller, åtminstånde jag vill se ekipaget och själv läsa av dom om jag ska hjälpa dom! Även om ägaren tror att hon ser allt så har hon (eller han) troligast missat hälften av det hästen "sagt". Speciellt om man inte är van att läsa av en hästs kroppsspråk på det sätt som man gör inom ledarskap. Därmed inte sagt att alla som inte håller på med ledarskap är dumma och inte fattar något om hästar. Men en del i att lära sig ledarskap är att lära sig hur en häst fungerar i en flock, och hur de gör upp rang och "pratar" med kroppsspråket. (Och tänker ni nu, men jag kan läsa av en häst precis som en häst läser av en annan, grattis, då är du på väg in mot ledarskap)
Visst kan man ge tips över nätet till någon som håller på med ledarskap, men det kan lika gärna bara vara slöseri med tid att sitta och skriva ner hur man ska göra, eftersom den man skriver till kanske inte alls är så duktig som den skriver. (Jag refererar inte till någon speciell).
Men visst är det roligt att diskutera saker över nätet, man lär sig en massa nytt och man får bolla olika synpunkter såsom jag och Tassetass ofta gör. Vi kan även ha olika tolkningar av en och samma sak, men i slutändan så menar vi oftast likadant, även om vi använder olika ord. (se tidigare inlägg ex.vis)
Tassetass är inte alls särskillt besservisserlik. Jag har visserligen inte sett henne träna eller hantera någon häst, men hon har stor kunskap och hon har fått gå den hårda vägen för att få den kunskapen. Jag vet att hennes häst var ridskolans skräck, inte särskillt lätthanterad och det var bara hon och ridläraren i stortsett som inte var rädd för den (och detta har jag hört från någon som Tassen inte enns vet vem det är!). (blev du nyfiken nu Tasse?
)
Och jag kan säga som så, att jag kan hantera alla hästar, utan några kedjor, stigbett eller andra sorters bett. Ge mig bara lite tid och en rundcorall så skulle det gå...
MEN det innebär inte att jag skulle vilja göra det, inte ens jag är så dum! Men i praktiken så skulle även den mest besvärliga häst bli hanterbar efter träning. Hanterbar av mig men kanske inte av andra.
Det är inte skryt att säga så, jag skulle kunna hjälpa och visa andra att hantera alla sorters hästar till att bli hanterbara. Det kräver bara kunskap om hur en häst tänker, hur hästens flock är uppbygd och hur hästar ser på människor.
Men det finns ett undantag. Hästar med problemstörningar baserade på något som inte människan åstadkommit, hästar som är psykist fel, de kan jag inte säga att jag skulle kunna träna bort, för jag har aldrig hanterat en sådan häst så jag vet hur den fungerar.
Men jag ser det inte som skryt att någon säger att de kan hantera alla sorters hästar med ledarskap (NH). Det är ju trotts allt väldigt många som tar hjälp av NH när de kommer i kontakt med en problemhäst! Och ofta så hamnar problemhästar hos NH tränare och kommer hem som en annan häst.
Och ja, jag vet, det finns de som kommer tillbaka helt galna och förstörda, men då har de hamnat hos en tränare som inte var särskillt bra.
M.v.h Madeleine.