Stallägaren har en häst med klaustrofobi.
Som fick panik och gjorde som du skriver din häst gjorde. Hon mejade alltså ner det som stod i vägen och flydde.
Kompisen har haft den hästen (det är en aktiv galoppör) hos en tränare som är känd för att få ordning på problemhästar.
Hur hästen var att lasta och köra i transport kan du ju bara tänka dig...
Innan den hästen varit hos problemhästtränaren så har jag varit med och lastat denna häst för ett år sedan.
Det tog fem minuter att få in hästen när vi gjorde som jag gör när jag lastar hästar. Ingen stress, inget spö.
I vanliga fall är det tal om TIMMAR för att få in hästen.
Men hästens cellskräck genom dörrar var fortfarande kvar när hon fick hem henne till stallet nu i höstas.
Jag har aldrig gjort eller lärt mig några NH-lekar, och heller ej behövt använda kedja eller stigbett på denna häst.
Och jag har ändå ALDRIG blivit påsprungen av henne (vilket jag INTE skulle acceptera), eller ens haft problem att ta in/ut henne.
Hon tassar lugnt med på slakt grimskaft.
Mkt beror på attityden hos den som hanterar en sk problemhäst. Förutsätt att det ska bli problem, och det blir det.
Krångla till det hela, och det blir krångligt.
Men dock anser jag att OM man har en häst som mejar ner folk, av en eller annan anledning, så hanterar man den SJÄLV!
Man utsätter inte andra för risken att bli skadade om hästen uppför sig så farligt med dem.
Och man begär inte heller att andra ska lära sig en massa specialtrick för att kunna hantera en häst.
Antingen lär man själv sin häst att bara helt enkelt kunna hanteras på ett enkelt vis, eller också hanterar man sin häst själv.