Hästen ska lära sig respektera!

Ja. Men det tycker faktiskt jag också - i slutändan. Men jag har inte nått dit än - alla dagar.

På många andra hästar räcker det dessutom (roade mig med att leka med STOR svart Frieserunghäst idag - och det gick superbra)... men inte på min egen. :crazy: :(

Försöker han gå för mig så slänger jag ut en arm i luften - går han in i den - ja då får han skylla sig själv...

Det skrev jag en tråd om en gång, jag blev av vissa utsedd till världens hästmisshandlare nr 1.. :crazy:

En övning för att få bort ett sånt här "enkelt felbeteende" behöver inte alls ta speciellt lång tid. På grannens travhingst som hade gjort sådär hela livet tog d ca 30 min å då var han TRÖGFATTAD!

Tror du helt ärligt att du har en chans mot en HÄST hur många kedjor å bett du än utrustar den med! Väx upp och börja se lösningarna, inte omvägar (eller som du ser dom... genvägar)!! *trött som fan på kedjor*

Jag kan lova, STOPP är d inte bara för att du hänger i en kedja! Ge hästen en chans att vara bussig så ska du se att den tar den, bara du visar vad alternativet är och alternativet bör ALDRIG vara smärta :mad:!!!!!

När man börjar ta till muskler för att hantera hästar är man ute på mycket hal is, hästen hä nämligen alltid den starkare av er två!
SÖK ANDRA VÄGAR!

En dag träffar du en häst som inte respekterar kedjan och då skulle varit jävligt tacksam om du lärt dej hantera "lätta" hästar utan kedja innan, annars får du seriösa problem när du träffar den som inte gör det.
Du har inte en suck av en chans med kedja heller så varför ens börja, du gör det juh bara svårare för dej själv!

Min häst sprang över mej när jag fick honom, idag leder jag honom med bara ett grimskaft runt halsen och ibland även i skägget eller pannluggen. D är klart VILL han sticka så gör han det, men det gör han inte, han är trygg hos mej och vill vara hos mej. Skulle jag dra en kedja runt truten på honom skulle han bli otrygg med mej och inte vilja vara hos mej (han skulle tappa respekt och förtroende för mej), då sticker han för trots sina 320 kg så ÄR han starkare än mej, både viljestarkare och MYCKET mer fysiskt stark. Min häst skulle du aldrig klara av i kedja, däremot om du öppnar dina ögon, lyssnar på hästen och respekterar honom så kanske han låter dej leda honom i skägget ;)!

Varför krångla till det?

Du säger det juh själv, hon är för stark för dej, så varför ens försöka bemästra med våld oc styrka?
Vill hon vara hos dej för att du är en BRA ledare som FÖRTJÄNAR hennes RESPEKT och UPPMÄRKSAMHET så behöver du ingen jävla kedja!!!
Jag lider med din häst, ge den en bra ledare NU, det förtjänar den!!!!

Martha:"jag kan även ta till nävarna eller rösten om det skulle behövas...."

:angel:

Äsch, jag är van. Dessutom beror min hästs dåliga hållbarhet på att jag haft honom täckad. Herregud! smärtan i ryggen går över på bara några dagar. :crazy: Och ALLA vet väl att skört skelett beror på att hästen haft täcke??? :eek:

/Uppgiven och TRÖTT sara

Att min skadade sig en natt i boxen beror på att han inte gått på lösdrift som unghäst och att jag har klemat bort honom... :angel:

Ja, men herregud! Det förstår du väl? :p :crazy:

Helt ärligt så är jag så TRÖTT på fundementalistiska hästmänniskor att jag snart får ett utbrott - att kunna förklara ALLA skador till att hästen inte hade fått dem om de ej varit täckade, eller fått gå barfota (bara dåliga hästägare skor sina hästar, nästan att klassa som djurplågeri), jag blir så trött... :smirk:

Hästar har otrolig respekt för oss människor. Hade de inte haft de, så skulle vi inte ens komma i närheten av dem, än mindre få dem att göra saker för oss. Givetvis kan du inte ha en häst som kör över dig, men du kan heller inte ta för givet att han ska kunna allt det som du förväntar dig av honom. Har du någon gång tagit tid till att bara träna honom att stå still, eller att inte gå på dig?
Niklas

Suck vad trött jag blir! En kedja är inte mer våld än att använda en sk. repgrimma som alla NH-are är så förtjusta i. En repgrimma verkar dessutom på nacken på hästen där centrala nervsystemet sitter. Jag kan också lova er att även Westerntränare tar till våld om det behövs. Det finns ju tom westerntränare som blivit polisanmälda för djurplågeri då de lagt ned hästar, något som vi som håller på med traditionell hästhållning aldrig skulle göra.

Så jag tycker du kan lägga ned snacket om att jag inte är någon bra ledare för min häst :mad:

Vem har sagt att NH = Western och att Western = Nedläggning?
Jag tycker man varken ska behöva använda repgrimma eller hingstkedja om syftet är kontroll. Kontroll har du genom ditt kroppsspråk och genom de regler du fastlägger, inte genom verktyg... Måste man göra det så är det något som saknas, oavsett om det är traditionellt eller inte.

Det räcker inte ( som jag skrev tidigare i tråden ) att träna någon gång i bland på ridbanan.

Träningen skall följa dig och hästen jämt. Vart ni än är och vad ni göt så kan du trän din häst atts tå still.

Det är upprepningar/träning och konsikventa handlingar som lönar sig i längden INTE hingskedja

Jag är ingen NHare och jag uppriktigt skiter i western och hur westerntränare är. Jag är en vanlig ryttare som under mina år med häst har skaffat mej lite bonnförnuft när jag hanterat "svåra" hästar.
Man HAR inte en chans mot en häst på d fysiska planet, man måste använda HJÄRNAN för att hantera dessa bjässar och en som använder hjärnan använder inte kedja!

Jag har varken kedja eller repgrimma, jag har grimmskaft och ibland även en vanlig grimma och jag har hittills ALDRIG under alla mina år med häst träffat en häst som man inte kan träna att kunna gå å hantera i enbart grimma i ALLA situationer.

Gör dej själv och din häst en tjänst: ge hästen en bra ledare som den respekterar, se det som en julklapp till dej och hästen!

Och ärligt: Är man ledare över sin häst om man inte klarar av att hantera den utan kedja? Säg det?

Hoppas att du skojar! :mad: Det enda sättet att kunna hantera hästar säkert är att bygga upp en bra relation med dom! MAn måste respektera varandra och fungera som ett team (flock)..Att använda en hingskedja löser väl inget problem?! :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar