Hästen ska lära sig respektera!

"..då det visar att det finns folk som gladeligen tar till va fantyg som helst bara hästen lyssnar..."

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Du generaliserar duktigt! :smirk:

Nu förstår jag inte riktigt?
Det är ok om man heter Martha och pucklar på sina hästar,men fel om man heter _Tazty_ och använder
kedje-grinskaft? :rofl:

Håller med Tazty, du överdriver ganska rejält! Jag tycker absolut inte man ska klå upp sin häst eller vara elak mot den. Däremot tål (vissa) hästar ganska tuffa tag. Det är deras sätt att kommunicera. Jag föreslår att du sätter dig ned vid en hästhage och studerar hur de beteer sig mot varandra. I en hästhage råder ingen demokrati utan strikt hierarki, den som inte lyder tillrättavisas, ibland ganska bryskt.

Hästar mår inte bra av en ledare som inte kan sätta gränser. Det blir otydligt för hästen och den kommer att känna sig otrygg.

Den bästa ledaren behöver inte puckla på en annan häst. Den behöver bara titta på den så viker den undan. Det behöver inte betyda att de en gång haft ett stort slagsmål bara för det, endal hästar kliver in i hagen och sedan är de ledare, för de har sådan karisma. Precis som människor kan!

Jaf kan jämföra med min 20 åriga islandsvalack. Ibland kommer det in hästar till honom som man verkligen ser att han dyrkar. Han springer efter dom med en helt speciell blick och hållning och vart de går där går han, utan att den hästen behövt slåss med Höttur. Om en häst slåss med min islänning slåss han tillbaka. Det tolererar han inte.

Ledarskap behöver och ska inte tas med våld, det ska fås för att man förtjänar det.

Även den bäste ledaren slåss om den stöter på en jämnstark individ. Hästar som är nära i rang pucklar på varandra, men om rangskillnaden är stor kan det räcka med en blick.

Vi diskuterar ju hästar som börjar sätta sig upp mot och ifrågasätta den som håller på med den då är det tyvärr bara våld som gäller.

Två enkla tips som hjälpt mig mycket med min kuse är att genom två enkla övningar (och MASSOR av tålamod och total konsekvens) få honom att inse att det går INTE snabbare att komma ut om man rusar över matte/husse/vem-det-nu-kan-vara.

Min kära häst var hanterad lugnt och fint med kedja och träns - och det var inga som helst problem. Dock är det inte så jag vill att min häst skall ledas till och från hagen - så det var bara att börja öva när han insåg att han kunde slita sig eller dra med matte på promenad... :crazy:

Dels fick jag tuffa till mig (gullande blev förbjudet ett tag :crazy:) och inse att han trampade på mig och sket fullkomligt i matte som gosade, pussades och kramades - men inte hade ett kroppspråk som betydde vatten i hans värld.

När han började dra iväg var jag snabb som ögat och vände åt andra hållet (innan han riktigt hann förstå vad som skett var vi på väg åt andra hållet) - och så höll jag på. Tvära vändningar för att inte låta honom hinna bli stark på raka sträckor.

Ville han sedan inte stå still - okey, fine by me - då backar vi tillsammans (kunde inte kräva att han skulle backa och jag stå kvar - då reste han sig och stämplade mig med framhovarna - trevlig beteende för övrigt :crazy: :D). Sedan försöker vi stå still igen. Går inte det - så backar vi. Igen. Och igen. Och igen och igen...

Som sagt - TÅLAMOD.

Sedan använder jag ganska hårda tag också skall jag tillägga. Försöker han gå för mig så slänger jag ut en arm i luften - går han in i den - ja då får han skylla sig själv... :o

Nej, det är inte deras sätt att kommunicera. Smäller gör det som absolut sista utväg - om alls - och ju högre i rang hästen i fråga är desto mindre "våld" blir det.

Det mesta man får se när man iakttar en hage med många hästar är en otroligt obalanserad flock där ingen naturlig ledare - eller ens naturlig ranghögste - finns, där ingen vet riktigt vilken ordning som råder. Individer som i naturen gått åt motsatt håll tvingas ihop och stridigheter som normalt sett inte finns uppstår.

Min häst är extremt ranghög, och det är sällan jag har sett honom ta i en annan häst annat än när det är "busbråk". Jag är snäppet över honom, och behöver inget våld eller tvång jag heller.

Sätta gränser ska vi, men det gör vi med vår hjärna - inte med styrka. En normal människa har IQ runt 110, undrar om hästar har ens en tiondel av det, således har vi alla möjligheter i världen att jobba fram en vålds- och tvångfri relation med vår häst.

Och det jag verkligen inte kan förstå, är att det har bevisats bortom allt rimligt tvivel att man KAN få en harmonisk relation med sin häst, där kedjegrimskaft, oro för hur hästen ska bete sig osv - och att många ändå inte eftersträvar det? För mig är det helt obegripligt hur en människa kan vara nöjd med relationen till sin häst när det behövs våld, tvång och/eller smärta för att den vardagliga hanteringen ska funka.

Att hästar "tål" tuffa tag är ingen ursäkt. De flesta barn tar ingen större skada av en smäll då och då, men dels är det extremt onödigt, dels hjälper det sällan och risken att om tar skada är ändå rätt stor.

Du ska inte vara "jämnstark" med din häst, det kan du inte vara - oavsett storlek kan den mosa dig hur lätt som helst. Du ska vara smartare, kunnigare och mer förstående - då behöver du inte "slåss" och visa dig "starkare" - annat än mentalt.

Om en häst anfaller mig - DÅ smäller det. Men med lite list så kommer man förbi hästen i rangordningen utan att det ska behöva hända.

Dessutom... Det är sällan det är så att hästen sätter sig upp mot sin ägare, utan hästen visar bara det som är i given situation helt självklart - att hästen ÄR ranghögst och människan inte har nån rätt att bestämma. Detta beror på nåt så enkelt som att många inte vet hur en bra ranghögste/ledare beter sig, och således - varför skulle hästen lyssna då?

Vi har inte per automatik rätt att kräva respekt och förtroende av hästen, det är nåt vi måste förtjäna - och man får varken respekt eller förtroende av hästen om man använder våld, då man till att börja med inte ens är i en position då man har rätt att bestämma nåt.

Jag kan ta exemplet med en kompis som blev anfallen av en hingstunge i hagen. Han ville helt enkelt testa sina gränser. Hon hade ett grimskaft och drämde till honom för kung och fosterland och han gjorde aldrig om det igen. Hade hon inte gjort detta hade förmodligen hästen blivit väldigt farlig.

I många situationer löser naturligtvis inte våld någonting tex om hästen är rädd.

Att det är en sista utväg kan jag hålla med om, men smäller det gör det om det inte finns någon annan utväg. Hästar som är höga i rang slåss med andra som är höga i rang, de som är lägre i rang bryr de sig inte om. När flocken är väl etablerad slåss de inte längre, då vet alla vad som gäller. Kommer det en ny häst, blir det oro i flocken igen.

Visst kan ska man stäva efter att alltid vara den som är högst i rang, men om hästen börjar dra iväg med sin ägare hängandes i grimskaftet är ju gränsen passerad för länge sedan. Då har ju hästen kommandot över ryttaren i stället för tvärtom.

Jag kan också hålla med om att det är fel om man alltid måste hantera hästen i kedjegrimskaft. Men det är ett bra hjälpmedel att ta till om det inte missbrukas.

Nja... De hästar jag sett som är riktigt ranghöga, däribland min egen, slåss väldigt sällan. Ju högre i rang man kommer, desto mer subtilt blir det. Det är dumskallarna som slåss ;)

Om hästen drar iväg med sin människa så gör hästen bara det som i situationen är korrekt - den gör som den vill för den bestämmer. Då är det upp till människan att visa sig värdig att bestämma, men det gör man inte i enskilda situationer. Man löser inte ett sånt problem med "ledträning" eller kedjegrimskaft, man löser det med kunskap, attityd och "savvy" (ung. förståelse).

I min värld är kedjegrimskaft, stigbett och liknande tilltag fullständigt förbjudna. Varför? Jo, för att dom helt enkelt inte behövs. Tror man sig behöva såna så underskattar man sig själv oerhört mycket.

Ja, men det är faktiskt så. :o Kan också vara grimskaftet som jag kastar - han vet mycket väl hur han skall bete sig och att det gäller ALLA dagar. Trots att han är hungrig/ivrig/pigg/sur eller vad som helst annat.

Men så är jag ju en djurplågare som slår min häst också... :o :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar