Nej, det är inte deras sätt att kommunicera. Smäller gör det som absolut sista utväg - om alls - och ju högre i rang hästen i fråga är desto mindre "våld" blir det.
Det mesta man får se när man iakttar en hage med många hästar är en otroligt obalanserad flock där ingen naturlig ledare - eller ens naturlig ranghögste - finns, där ingen vet riktigt vilken ordning som råder. Individer som i naturen gått åt motsatt håll tvingas ihop och stridigheter som normalt sett inte finns uppstår.
Min häst är extremt ranghög, och det är sällan jag har sett honom ta i en annan häst annat än när det är "busbråk". Jag är snäppet över honom, och behöver inget våld eller tvång jag heller.
Sätta gränser ska vi, men det gör vi med vår hjärna - inte med styrka. En normal människa har IQ runt 110, undrar om hästar har ens en tiondel av det, således har vi alla möjligheter i världen att jobba fram en vålds- och tvångfri relation med vår häst.
Och det jag verkligen inte kan förstå, är att det har bevisats bortom allt rimligt tvivel att man KAN få en harmonisk relation med sin häst, där kedjegrimskaft, oro för hur hästen ska bete sig osv - och att många ändå inte eftersträvar det? För mig är det helt obegripligt hur en människa kan vara nöjd med relationen till sin häst när det behövs våld, tvång och/eller smärta för att den vardagliga hanteringen ska funka.
Att hästar "tål" tuffa tag är ingen ursäkt. De flesta barn tar ingen större skada av en smäll då och då, men dels är det extremt onödigt, dels hjälper det sällan och risken att om tar skada är ändå rätt stor.