Hästen ska lära sig respektera!

Blir lite irriterad på alla som skriver att hästen måste lära sig att respektera oss människor..viss ska den det, men det är framför att vi människor som måste lära oss mer om hästar för att kunna förstå deras beteende och varför dom gör på vissa sätt och respektera det!

Om vi inte förstår och respekterar hästen så kan vi heller aldrig bejära att hästen ska respektera oss, för det kan den inte då, och dom så kallade problemen går heller inte att lösa!

GOD JUL! :)

Genom att ryta får man ingen respect! Det är bara "hungriga och aggresiva rovdjur" som ryter! Det ända som händer är att hästen får ännu mindre respect eller i värst fall blir rädd och drar iväg ännumer, om den överhuvudtaget fattar vad du sysslar med!

Respect förtjänar man om man umgås med sin häst på hästars vis!

Det e ju för F*n inte människor vi umgås med! Hästar fattar inte svenska eller nått annat språk! Det enda det ger är möjligen rädsla för dig! En rädd häst är en farlig häst!

NH inriktar sig faktist mäst på att förändra människans sinsätt på hästen och att öka kunskap och förståelsen för djuret!

Nu har jag inte läst igenom alla svar så jag svarar med min mening.

Var stenhård på ett snällt sätt!Gör hästen en sak du inte vill,t.ex. går framåt när ni skulle stå stilla-backa tillbaka på en gång.Tar den ett ynka steg så ska den back tillbaka det.Både vid ridning och handering.Använd kroppsspråk.Flyttar den inte sig för dig om du ber den göra det får du säga till håsten skarpare,tills den gör som du vill-då slutar du.Gör den rätt på en gång beröm hästen.

Var konsekvent!Låt ALDRIG hästen göra en sak du inte vill att den ska göra.Leder du den och den bara går och "drar" eller annat-segdra inte i grimman/vad det nu är utan ta tag och bestäm var den ska gå.Och där ska den ALLTID gå.T.ex.

Har du låtit hästen göra en sak en gång vet hästen att det går att göra så fler gånger,därför är det viktigt att vara konsekvent.Var hård och visa vad du vill,och gör inget om hästen inte gjort nåt.Beröm när den gör rätt och rätta till den om den gör fel.Använd inte kraft-det är alltid hästen som vinner för den är så mycket starkare än människan!

En häst vill ha en lugn,självsäker,konsekvent och målmedveten ledare.T.ex. i flocken blir det så att den flamsige hästen åker ner i ranglistan.Lika är det för människan-"flamsar" man åker man ner i rang och hästen tar över.

Får man hästen att göra det man vill behöver man aldrig bråka.Ta det lugnt och ber du en sak gör hästen det-tack!lugnt och stilla,eller hur?

Hoppas det blir bättre mellan er!Lycka till :)

Jag har lite åsikter om det du och wild "påstår"

En flamsig ledare behöver INTE gå ner i rang, jag är nog flamsigast i världen , men har aldrig problem med sk ledarskap...vad syftar du det på?? flamsighet ger låg rang alltså??? Hästar är hästar och vi är människor, att vara naturlig tillsammans med sin häst måste ju vara grundprioritet ETT...att spela nåt man inte är ..det är oärlighet och det köper inte vissa hästar alls...världen är full av mähän till hästar och dom går med på istort sett allt, men sen finns dom andra...dom som har egna åsikter, rangklättrare...och dom behöver inte alls försöka "ta över" dig som människa eftersom vi inte är samma art....OM man inte provocerar fram ett sånt beteende..

Till Wild.....har du aldrig hört en häst "ryta" eller skrika??har du aldrig sett hästar puckla på varandra??? tror du verkligen att hästar är stillsamma snälla djur?? Isåfall har du mycket att lära än....en sak är väl att skrika o slå sin häst, en annan är att ryta till vid tillfällen då det behövs, en tredje är att tro att man som människa kan lösa allt med dalt, eller ledarskap som en del vill kalla det...de flesta hästar går med på att hanteras hursomhelst, då dom är snälla o fogliga, men lek ledarskap med en hormonstinn 1½-2 årshingst som testar sina gränser och har ett minne lika kort som en senildement.....risken är överhängande att den hästen tar överhanden över dig, och det ganska så snabbt kan jag säga....
Det är lätt att tala om hur man ska göra om man har en "snäll" häst som svara på ALLT...men den dagen du klarar en hel hög med hästar som verkligen har olika attitydsproblem, då först kan man kalla sig NHare..tycker jag...allt annat verkar mest som dravel faktiskt.

Wild och Martha:
:bow:
Era två definitioner ihopmixade verkar vettigast ur min synvinkel.

Allt ÄR inte svart eller vitt. Våld eller Icke-våld. NH eller Icke-NH. Man agerar som situationen kräver, förstå hästen i första hand men självförsvar hör hemma i hästhagen likväl.

Vad jag menar med "flamsig" är typ "Äh gör så då om du vill","nej men sluuuuta(lite mesigt sagt och inte gör något åt det)",ungefär som att inte veta vad man själv vill menade jag.Då tar ju hästen över för den vet nog garanterat vad den vill!Var nog fel ord jag valde,skulle tagit ett annat ord än flamsig :smirk:

DEt är absolut inte meningen att man ska spela en roll i närheten av sin häst, för det genomskådar dom direkt. En bra ledare är en ledare med självförtroende och kunskap om det den gör, en som förstår att ett sätt inte alltid är det rätta och vågar och vill ta till sig nya kunskaper och ser till hästens behov och anpassar sig till det! Att vara sprallig/flamsig har väl inte med saken att göra, och om det e ok med hästen så är det ju inget fel på beteendet...

Och att skrika och ryta utan att visa ett "tillhörande" kroppsspråk som visar vad man vill är ingen ba metod!

Det är svårt att få fram sina åsikter och metoder genom att skriva utan att trötta ut folk, oh jag är inget proffs men jag jobbar stenhårt för att lära mig mer och mer. Tyvärr har jag lite lätt för att brusa upp när det gäller olika enligt mig dåliga sätt att hantera hästar på, och sen är jag inte den bäste på att formulera mig heller..

Missförstånd kan därför lätt uppkomma!

Oj det lät ju som om jag använder hästarna som maskiner i mitt inlägg ovan :eek: :crazy:
Självklart ska det finnas kärlek till hästen också.En vänskap som byggs upp där både häst och människa är nöjd och glad och trivs,då förstår man varandra ännu bättre :)
Därför måste man ha stor förståelse för hästarna!

Sv: Hästen ska lära sig respektera!

Hingstkedja? Det hjälper inte i längden, man måste ta itu med problemet. Att göra hästen illa kan verka vara en bra idé och för många hjälper det självklart, men det är egentligen synd om hästen.
Följ dom andrasråd och använd dig av olika övningar.
Kolla hur hästarna i hagen fungerar med varandra.
Om en häst i lägre rang försöker springa förbi en i högra rang (vilket du ska vara) slår den andre hästen med huvudet.
Gör likadant, markera tydligtpå hästens egna språk. Den blir inte upprörd över det, när den märker att ni båda snackar "häst".

Lycka till!

Sv: Hästen ska lära sig respektera!

Du har fått många svar och åsikter på din fråga och mycket klokt har sagts. Jag kan bara tillföra min egen åsikt. Jag har inga som helst meriter som backar upp den, jag har bara hanterat olika hästar inklusive mina egna under ett antal år. De åren har gett mig något jag brukar kalla för magkänsla. Med det menar jag känslan jag har när jag vet vad jag förväntar mig av hästen, jag är helt lugn i övertygelsen om att det kommer förlöpa precis som jag har tänkt mig och jag visar med mina rörelser, kroppsplacering och rösten vad jag förväntar mig av hästen. Det har B]alltid[/B] fungerat. När magen blir orolig, magkänslan är borta, då går det åt :devil: . Det lite lustiga är att jag har aldrig haft svårigheter med så kallade "problemhästar" när jag själv inte har klassat dem som problem. Till exempel när ingen talat om för mig att hästen betraktas som svår. Jag tror att det jag kallar för magkänsla är en kombination av lugn,självförtroende och ett kroppsspråk som stämmer med de känslorna. Hästar är otroligt duktiga på att läsa av den minsta rörelse i vårt kroppsspråk vilket är helt logiskt då de är lika duktiga på att läsa av andra hästars rörelser, till exempel ett bakaåtvikt öra.
Det svåra med hästar som bara manglar över tycker jag är två saker. Det ena är att blir man rädd så talar kroppsspråket om det och man är ganska "körd" i hästens ögon, det andra är att få hästens uppmärksamhet. Jag tror att det största problemet av dessa två är det första. Det måste kännas rätt i "magen". Det kanske kan vara ide att fånga hästens uppmärksamhet redan i boxen vid utttag. Försök få uppmärksamheten från början, aktivera hela tiden, flytta honom och stanna och känn att du har initiativet. Låt honom aldrig släppa uppmärksamheten från dig och håll honom sysselsatt och backa aldrig för honom. Jag kan också utan vidare erkänna att jag har använt både knytnävar, armbågar, rösten och kroppsvikten för att få hästar att förstå vad jag menar. Och jag skäms inte ett dugg! Jag har däremot aldrig tagit till spön och andra hjälpmedel men det är nog för att det alltid har gått att lösa utan.
Lycka till och "stå på dig, annars gör någon annan det".

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar