Nu har jag inte läst igenom alla svar så jag svarar med min mening.
Var stenhård på ett snällt sätt!Gör hästen en sak du inte vill,t.ex. går framåt när ni skulle stå stilla-backa tillbaka på en gång.Tar den ett ynka steg så ska den back tillbaka det.Både vid ridning och handering.Använd kroppsspråk.Flyttar den inte sig för dig om du ber den göra det får du säga till håsten skarpare,tills den gör som du vill-då slutar du.Gör den rätt på en gång beröm hästen.
Var konsekvent!Låt ALDRIG hästen göra en sak du inte vill att den ska göra.Leder du den och den bara går och "drar" eller annat-segdra inte i grimman/vad det nu är utan ta tag och bestäm var den ska gå.Och där ska den ALLTID gå.T.ex.
Har du låtit hästen göra en sak en gång vet hästen att det går att göra så fler gånger,därför är det viktigt att vara konsekvent.Var hård och visa vad du vill,och gör inget om hästen inte gjort nåt.Beröm när den gör rätt och rätta till den om den gör fel.Använd inte kraft-det är alltid hästen som vinner för den är så mycket starkare än människan!
En häst vill ha en lugn,självsäker,konsekvent och målmedveten ledare.T.ex. i flocken blir det så att den flamsige hästen åker ner i ranglistan.Lika är det för människan-"flamsar" man åker man ner i rang och hästen tar över.
Får man hästen att göra det man vill behöver man aldrig bråka.Ta det lugnt och ber du en sak gör hästen det-tack!lugnt och stilla,eller hur?
Hoppas det blir bättre mellan er!Lycka till