HJÄLP!
Här har det varit
massor av svar och jag har blivit mörkrädd mer än en gång!
Jag har inte idats läsa alla svar du fått men för gudds skull, vad du än gör, ta inte till ett skarpt bett för att få problemet ur vägen!
Jag skulle råda dig att du tar hjälp av en utbildad ledarskapsinstruktör. Jag är Jaana fan och tycker hon är het underbart duktig, men det finns säkert fler som är lika duktiga som hon!
När man ska utreda ett problem måste man ställa sig frågor!
1) Vad är symptomet? (hur visar sig problemet?)
svar:
Hästen är bufflig. Som jag uppfattar det så har ni svårt att hålla den och den drar i väg med er.
2)Vad är problemet? (varför visas dessa problem?)
svar:
Ni saknar ledarskap. Hästen ser sig själv som ledare över er. Den är inte en elak ledare, den vill bara göra som den vill.
3)Vad är lösningen? (medecinen)
svar: Jag skulle rekommendera att ni började träna ledarskap. Om jag förstog någon här rätt så tyckte denne att det tog för lång tid att träna men den du kommer att få tiofaldigt lättare för dig om du tränar på lång sikt. Vad skulle hända om du tog hjälp av ett stigbett eller hingstkedja om hästen kommer lös eller du måste hantera den och inte har tillgång till hingstkedja eller stigbett???
Och den dag som hästen blir rädd för något när man är ute och rider, om man faller av, vad händer då?
Man ska alltid lösa problem på lång sikt om den möjligheten finns. Sedan kan det ju vara så att man
måste göra något just precis då och då kanske man måste gå en genväg för den gången, bara man är beredd att försöka lösa problemet på lång sikt nästa gång så är man på rätt väg.
Och ska man använda hingstkedja promt ska man
absolut inte sätta den
över nosen! Om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet kan den bryta nosryggen! Och man kan själv bryta nosryggen om man rycker till hårt i grimskaftet! Absolut inte över.
Kolla in på NNHA´s hemsida efter en tränare!
Det finns de som tror att ledarskap är att bryta ner häste psykist. De har troligen sett något som kallas horse breaking. Det är att bryta ner hästen spykist genom att visa den att den är helt värdelös och därefter bygga upp hästen. Detta är inget som jag eftersträvar! Och det är inte vad ledarskap (NH) går ut på. När jag tränar ledarskap på mina hästar eftersträvar jag harmoni och balans mellan oss. Hästen ska inte bli fråntagen ledarskapet, den ska inse att jag är en individ som har de allra bästa egenskaperna och kunskaperna som en ledare kan ha och därför villja ge mig ledarskapet! Precis samma sak gäller respekt. Jag kan sldrig tvinga ett djur att ge mig respekt, om jag försöker tvinga mig till det kommer jag att få respekt baserat på rädsla. Jag eftersträvar respekt baserat på tillit. Den dagen jag verkligen behöver ha mitt ledarskap visar det sig vad den respekt jag fått är baserat på.
EX: Om hästen ex.vis blir rädd för något och den är lös:
* Om hästens respekt till mig är baserad på rädsla kommer den att fly och försöka rädda sig själv.
* Om hästens respekt är baserad på tillit och den verkligen litar på mig kommer den att se efter hur jag reagerar och därefter reagera på samma sätt. Om jag flyr kommer hästen att fly med mig, om jag stannar kvar och är lugn, stannar hästen med mig.
Respekt kan vara så mycket. Ibland möts man av tron att respekt från hästen är något negativt, att det innebär att hästen är rädd för en.
Men respekt är vad man själv vill att det ska vara.
Inte är respekten du har för din allra bästa vän baserad på rädsla? Men respekten för ett storts stup som man står vid är baserad på rädsla.
Respekten jag känner över ett vackert landskap eller en vacker häst är inte baserad på rädsla utan på att jag inte vill förstöra det vackra landskapet, jag ser individen i hästen och respekterar den.
Men respekten för en vulkan som kan bryta ut om jag skulle kasta ner en sten i den, eller respekten för en tiger som ligger och sover gör att jag inte petar på tigern eller kastar ner stenen av rädslan av att väcka de två farorna.
Tänk på att många ord kan ha två betydelser! Det är bara en tolkningsfråga, ofta baserad på egna erfarenheter eller vad man fått inpräntat i sitt huvud.
*S* Nåja, nu blir det ett nog så långt inlägg!
Lika bra jag avslutar innan det blir hur långt som helst.