Hästen ska lära sig respektera!

:) :bow:

Tråden i övrigt

Mycket skall man höra innan öronen ramlar av .

Betsla förguds skulle inte upp, finns inga genvägar.( har man läst flera gånger på buke )
Men det finns tydligen ingen gräns för hur man skall behandla hästar från marken. :crazy:

Respekt tar man inte, man får respekt när man är värd den.

Och respekt får man inte genom att behandla hästen som vissa föreslagit.

Jag har inte varit guds bästa barn inom hästhantering,
men är mer än villig att lära mig hanteringen som gör att hästen litar på sin ägare av kärlek och respekterar sin ägare för att det är en trygg person.

Finns inga genvägar i hästhanteringen.

En klok och sympatisk hästmänniska sa till mig för någon dag sedan.

Det räcker inte att träna på marken med sin häst 15 minuter om dagen i paddocken, för att få sin häst att respektera sin ägare.
Övningarna skall man baka in i sin hela hästhantering,
hela tiden vartje minut och sekund som man hanterar hästen .

Denna människa sa även något som jag tog fäste på.

Denna hysteri över att vara en ledare över flocken.

Varför skall allting kretsa kring det, varför inte jobba tillsamman i en ömsint relation
där hästen vet att du är högre i rang än den men kanske inte nödvändigtvis ledare för en flock.

Legat vaken mycket och tänkt på just det

HJÄLP! :o

Här har det varit massor av svar och jag har blivit mörkrädd mer än en gång!

Jag har inte idats läsa alla svar du fått men för gudds skull, vad du än gör, ta inte till ett skarpt bett för att få problemet ur vägen!

Jag skulle råda dig att du tar hjälp av en utbildad ledarskapsinstruktör. Jag är Jaana fan och tycker hon är het underbart duktig, men det finns säkert fler som är lika duktiga som hon!

När man ska utreda ett problem måste man ställa sig frågor!

1) Vad är symptomet? (hur visar sig problemet?)
svar:
Hästen är bufflig. Som jag uppfattar det så har ni svårt att hålla den och den drar i väg med er.

2)Vad är problemet? (varför visas dessa problem?)
svar:
Ni saknar ledarskap. Hästen ser sig själv som ledare över er. Den är inte en elak ledare, den vill bara göra som den vill.

3)Vad är lösningen? (medecinen)
svar: Jag skulle rekommendera att ni började träna ledarskap. Om jag förstog någon här rätt så tyckte denne att det tog för lång tid att träna men den du kommer att få tiofaldigt lättare för dig om du tränar på lång sikt. Vad skulle hända om du tog hjälp av ett stigbett eller hingstkedja om hästen kommer lös eller du måste hantera den och inte har tillgång till hingstkedja eller stigbett???

Och den dag som hästen blir rädd för något när man är ute och rider, om man faller av, vad händer då?

Man ska alltid lösa problem på lång sikt om den möjligheten finns. Sedan kan det ju vara så att man måste göra något just precis då och då kanske man måste gå en genväg för den gången, bara man är beredd att försöka lösa problemet på lång sikt nästa gång så är man på rätt väg.

Och ska man använda hingstkedja promt ska man absolut inte sätta den över nosen! Om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet kan den bryta nosryggen! Och man kan själv bryta nosryggen om man rycker till hårt i grimskaftet! Absolut inte över.

Kolla in på NNHA´s hemsida efter en tränare!

Det finns de som tror att ledarskap är att bryta ner häste psykist. De har troligen sett något som kallas horse breaking. Det är att bryta ner hästen spykist genom att visa den att den är helt värdelös och därefter bygga upp hästen. Detta är inget som jag eftersträvar! Och det är inte vad ledarskap (NH) går ut på. När jag tränar ledarskap på mina hästar eftersträvar jag harmoni och balans mellan oss. Hästen ska inte bli fråntagen ledarskapet, den ska inse att jag är en individ som har de allra bästa egenskaperna och kunskaperna som en ledare kan ha och därför villja ge mig ledarskapet! Precis samma sak gäller respekt. Jag kan sldrig tvinga ett djur att ge mig respekt, om jag försöker tvinga mig till det kommer jag att få respekt baserat på rädsla. Jag eftersträvar respekt baserat på tillit. Den dagen jag verkligen behöver ha mitt ledarskap visar det sig vad den respekt jag fått är baserat på.
EX: Om hästen ex.vis blir rädd för något och den är lös:

* Om hästens respekt till mig är baserad på rädsla kommer den att fly och försöka rädda sig själv.
* Om hästens respekt är baserad på tillit och den verkligen litar på mig kommer den att se efter hur jag reagerar och därefter reagera på samma sätt. Om jag flyr kommer hästen att fly med mig, om jag stannar kvar och är lugn, stannar hästen med mig.

Respekt kan vara så mycket. Ibland möts man av tron att respekt från hästen är något negativt, att det innebär att hästen är rädd för en.
Men respekt är vad man själv vill att det ska vara.

Inte är respekten du har för din allra bästa vän baserad på rädsla? Men respekten för ett storts stup som man står vid är baserad på rädsla.
Respekten jag känner över ett vackert landskap eller en vacker häst är inte baserad på rädsla utan på att jag inte vill förstöra det vackra landskapet, jag ser individen i hästen och respekterar den.
Men respekten för en vulkan som kan bryta ut om jag skulle kasta ner en sten i den, eller respekten för en tiger som ligger och sover gör att jag inte petar på tigern eller kastar ner stenen av rädslan av att väcka de två farorna.

Tänk på att många ord kan ha två betydelser! Det är bara en tolkningsfråga, ofta baserad på egna erfarenheter eller vad man fått inpräntat i sitt huvud.

*S* Nåja, nu blir det ett nog så långt inlägg! :D

Lika bra jag avslutar innan det blir hur långt som helst.

Varför ledare över sin häst?

"Denna hysteri över att vara en ledare över flocken.

Varför skall allting kretsa kring det, varför inte jobba tillsamman i en ömsint relation
där hästen vet att du är högre i rang än den men kanske inte nödvändigtvis ledare för en flock."

Ja, självklart behöver du inte vara flockens ledare, om du har en flock med en massa hästar och bara en är din.

Men när du kommer till din häst, oavsett var ni än är (i hagen med de andra, på ridturen, ensam eller med andra) så blir du och hästen en flock.

Du vill vara över hästen i rang för det är då ni fungerar bäst ihop (jag antar att du är inläst på ledarskap?)
Och när du och hästen är tillsammmans och du är högre i rang och du och hästen blir en flock, då blir den som är högst i rang ledaren!

Om man ser hur det ser ut i vilt tillstånd:

Man kan på filmer se en hästflock på hundra hästar. Det ser enormt ut, det ser harmoniskt ut, det ser bra ut...

Men inte är denna flock en enda flock! Det är troligast närmare tio flockar som samlats på en plats av någon anledning, oftast är mat eller vatten den anledningen.

Det skulle vara väldigt opraktiskt att vara en så stor flock, maten skulle inte räcka lika bra, det skulle ta längre tid att färdas och det skulle vara mer att vakta över.

Hästar är flockdjur bla. därför att det innebär att chansen för att bli uppäten minskar.
Om man är två individer är chansen att man blir frukost för ett rovdjur 50% Om man är 4 är chansen 25% osv. Ju fler individer det finns i en flock, ju mindre är chansen att just "du" blir uppäten.

Men alla dessa små flockar som finns på denna plats har en ledare. Och dessa ledare i sin tur har en rangordning bland varandra. Hästarna kan snabbt avgöra om det är någon ide att diskutera rangen eller inte. Detta avgörs beroende på hur starka individerna är. Inte bara fysiskt utan även psykist.

Och om flock A har den ledare som är högst i rang av alla ledarna, och därefter kommer flock B´s ledare, då får flock A gå och dricka först, därefter flock ´B osv.

Så, du blir indirekt ledare om du är högre i rang än hästen.

Men detta ledarskap ska baseras på tillit, harmoni, vänskap och förtroende.

Och det är väll det vi alla eftersträvar, förhoppningsvis, med sin häst!?

Hoppas jag hjälpt dig att få sova i natt?! ;)

Jag kan inte rekommendera "ryta i" på det sätt du menar, heller.

I mitt stall finns en häst som man måste "ryta i" åt och de andra i stallet gör på ditt sätt använder rösten så mkt som möjligt. Det värsta är att då flyger min HÄST i taket i boxen och står LÄNGST in i boxen och skakar. Försöker jag gå in och prata med henne, kastar hon sig åt sidan. Jag brukar få vänta en halvtimme, efter att det har blivit lugnt i stallet, sätta mig på huk utanför boxen med boxdörren öppen och VÄNTA på att hon ska våga komma fram. Och då är det som sagt inte HENNE man "rytit" åt.

Så mitt svar på problemet är INTE hingstkedja och inte att "ryta i" med rösten. Mitt svar är att konsekvent "säga ifrån" på ett "bestämt/flockledarmässigt" sätt med kroppspråket och ha tålamod. Jag är INTE NH-människa utan använder min egen sunda Natural Horsemanship, som jag utvecklat under mina drygt 30 år med olika sorts hästar.

Under mina hästår, har jag använt röst, hingstkedja, spö, kroppspråk, olika sorts inspänninstyglar, longering, tömkörning, med mera, med mera och testat allt med skiftande resultat. Problemet för mig, var att många av sköthästarna, ridskolehästarna och övriga hästar jag kom i kontakt med, hanterades olika av de andra skötarna och även ägaren. Nu när jag har egen häst som jag "vuxit ihop" med under två år, känner jag att jag börjar hitta ett "hästspråk" som funkar, även på "stallgrannens häst" utan att skrämma slag på övriga stallinneboende.

Svaret på många hästproblem, är alltså tålamod och konsekvens, och då SAMMA tålamod och konekvens från ALLA som på något vis hanterar hästen.

Mvh

IH

Jag kan bara hålla med dig i att alla hästar är starkare än människan.

Som tur är baseras ledarskap på intelligens!

På utbildningen jag var på hade vi en shettis. Den var visserligen stor för att vara shettis, nästan russ storlek, men den var OTROLIGT stark. När den fick för sig att dra iväg hade man inte mycket att sätta emot, ju mindre häst, ju starkare är den eftersom tyngdpunkten var närmare backen, nästan som en sportbil med låg tyngdpunkt. De har otroligt bra väggrepp tack vare detta. Likadant med en shettis om de har lust!

Här gällde bara intelligens, inte för att hästen var dum precis men vi var smartare för vi kunde tänka logiskt och tillsammans utbyta tankar och ideer.

Re: Varför ledare över sin häst?

Det du skriver är så riktigt.

Men som du skriver att ledarskap skall baseras på tillit, harmoni, vänskap och förtroende
tycker jag kommer i skymundan för ägarens jakt på att bli ledare.

Hästhanteringen har för många ändrats,
man skall hela tiden prägla på att hästen skall visa respekt m.m men när skall vi visa hästen respekt.

förstår du mitt resonemang :confused:

Måste bara säga att jag reagerar på överskriften; "Hästen ska lära sig respektera".
Personligen tycker jag att det låter ytterst fantasilöst att tänka och uttrycka sig på det sättet. :confused:
Varför är det så säkert att bristen ligger i hästens beteende? :cool:
Jag skulle istället vilja byta ut överskriften till
"Hur kan vi lära oss att hantera vår häst".

Instämmer med andra som har skrivit att våld, höga röster och kedjor inte är en lösning på problemet.

ja är den som inte behöver använda min röst särskilt ofta, med tanke på att när ja väl har rytit NEJ en gång, så brukar hästen ta åt sig det med de samma, och på så sätt behöver ja använda mina " Ryt" väldigt sällan.

personligen så avskyr ja gap och skrik, det är nåt uttav det värsta jag vet.

Respekt måste gå åt två håll, liksom kommunikation. Man kan inte kräva att hästen ska respektera en om man inte har respekt för hästen som individ.

Jag vet inte exakt hur du menar att man jagar ledarskap dock? Du får gärna förklara närmare!

Åh det är svårt att förklara i skrift :crazy:

Synd att du inte kan vara med på buketräffen :)

Åh låt mig se ...

man jagar ledarskap dock
Inte häst och ägare utan hästägare i mellan.

Det är så uppstorat och alla skall lägga sina glada näsa i blöt för att få hästen att respektera
Lyder inte hästen ja då blir det rama skri och 1000 olika tips.

Förstår du nu utan att jag behöver gå in på det djupare ?
:)

Nej, högst i rang innebär inte ledare. Para ihop två idioter till hästar så blir en ranghögst - men inte för att den är särskilt smart eller trevlig att umgås med, utan för att den är minst ointelligent av de två. Inte är den nåt ledarmaterial bara för att den råkat hamna med en som är snäppet dummare.

Få människor är ledarmaterial, i alla fall utifrån vad jag sett och lärt mig. Men samtidigt är det få hästar som måste ha en regelrätt LEDARE för att fungera bra, då även de mest extremt ranghöga ledarhästarna brukar vara väldigt kloka individer som ändå går att arbeta med.

Två ord för att jaga ledarskap: Join up ;) Skämtåsido...

Vad jag tror Calazirya menar är att folk tänker alldeles för lite på att utveckla relationen med hästen här och nu, att ta den för vad den är och njuta av det som är, och för mycket på att hästen ska lyda, allt ska vara perfekt, millimeterprecision när man leder hästen och GUD NÅDE om hästen skulle röra sig en centimeter när man bett den stå still.

Det är för mycket allvar och för lite lek och kärlek. De allra bästa resultaten brukar man få när man leker, busar och skrattar sig igenom saker och ting, istället för att traggla och halvt bråka.
För min del får det hellre ta två veckor att lära hästen en sak så länge vi har kul under tiden, än två timmars bråk. Men i dagsläget så verkar många ta NH på "för stort allvar", så man glömmer allt det roliga med hästarna. Allt handlar bara om lydnad och ledarskap.

Givetvis faller det tillbaka mycket på det du skriver, att kommunikationen och respekten blir lite enkelriktad. Du vet att jag gillar ditt sätt att tänka, Sammet ;)

Egentligen är det en ganska fånig sak att haka upp sig på, just vad man kallar det - ledare eller ranghögst. Men jag irriterar mig ändå, eftersom jag hör så många som säger att dom jobbat hårt för att bli ledare över sina hästar, då det är tveksamt om dom ens är ranghögst - vilket jag brukar påpeka ;) Men jag påpekar det inte för att jävlas, utan för att när folk tror dom är ledare så stagnerar ofta försöken att förbättra relationen med hästen = relationen blir ofta sämre och folk fattar inte vad som gick snett; dom var ju ledare över hästen!

Hoppas jag har hyfsat rätt, annars har jag babblat i onödan ;)

Ryt och skrik = klassiskt "rovdjursbeteende" och således nånting hästen instinktivt inte respekterar. Den kan "lyssna" för att den blir rädd, men inte fasen har det nåt med respekt att göra.

Ryta är slöseri med energi, energi man kan lägga på vettig relationsträning.

:bow:

Har hittills aldrig stött på nåt problem där hästen egentligen varit problemet. Det faller alltid tillbaka på ägarens beteende. Rubriken borde snarare vara "Hur ska jag bete mig för att hästen ska anse mig värdig att respekteras?"

Oj jag orkar inte läsa igenom allt men jag antar att det är "det vanliga".

Hade hand om en ponny med liknande tendenser under början av hösten. Hon bara DROG i givna situationer. Gillar inte kedjor men jag hade inte en chans så jag knäppte grimskaftet (inte kedja) från "höga sidoringen" på höger sida, genom den längre, över näsan och ut genom den vanliga på vänster sida. Och när hon drog så var det bara att hålla emot, det som händer (iaf de gånger jag testat det) är att hon bara snurrar runt mig på en cirkel, kommer alltså ingenvart.

När hon väl står still, massor av beröm om när vi fortsätter gå så gör vi det på slak lina. Tror det tog två dagar sen slutade hon försöka och då knäppte jag grimskaftet som vanligt.

Det löste in- och utsläpp men sen fanns det massor annat att jobba med men som jag inte hann slutföra.

Nåh, så skulle jag iaf göra vad gäller just in- och utsläpp och sen får man jobba på relationen med hjälp av ngn duktig människa, ngn som är bra på markhantering.

Ahh Tack Tassen du förklarade alldeles riktigt om hur jag tycker om ledare :D

Undrar vem som fått in mig på denna tankebana :angel:

Jag förutsätter alltid att ALL utrustning som används på hästen hanteras som den ska! Alltså på rätt sätt!

Har man inte kunskap, lär man sig istället för att experimentera själv! Eller frågar ngn som kan om den kan hjälpa till!

Det mesta i utrustningsväg kan skada hästen mer eller mindre om det används eller tillpassas fel fel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar