Hästen ska lära sig respektera!

ABSLOUT det sämsta rådet hittills!HAr du sett vad som kan hända med stidbett om det hanteras felaktigt?Jag såg en stackars ponnyhingst på ultuna som tungan hade slamsats sönder på. Stigbett orsakar smärta för hästen när den går emot, vill du använda den metoden så fine, jag tänker inte plåga mina hästar i något så känsligt som munnen iallafall!!!

jag har själv haft en sådan häst, det är tålamod och åter tålamod som gäller, och var inte rädd för att använda kroppsspråket på ett kraftigt sätt för att befästa att här står jag och jag flyttar mig banne mig inte!Går hästen över mig så flyttar jag runt den, bara den rör på fötterna hela tiden och inte får en lugn stund, jag backar den ur spår med yviga pondusgester, försöker göra som ett ledarsto som säger var gränsen går. Du får inte vara rädd för att du tar i för mycket,tänk på hur hästar gör mot varandra. Är du för mesig kommer hästen fortsätta att skita i dig. Sedan är det konsekvens varje gång som gäller. Lättare sagt än gjort, men det får aldrig tillåtas det som igår var förbjudet, tillåta en dag men förbjudet en annan, då kommer du aldrig nån vart. GÖr gärna små rutiner som att hästen stannar och låter dig hälla maten i krubban och väntar på ett varsågod, såna detaljer ökar din pondus.

Sewn så gulllar du såklart med hästen igen när allt är lugnt. Glöm aldrig det =) jag anväder aldrig rösten själv, jag tycker inte det behövs, men alla gör olika...ingen behöver lyssna på mig, jag ville bara tipsa om vad som funkar för min del. Lycka till hur du än ställer dig till vad som sägs!

Det var jag som skrev att man skulle ryta till !!!! ;)

I detta fall tror jag INTE på lugna övningar el liknande.

och jo ja menar att ryta till både med kropp och röst
Ett rejält NEJ :devil: I en betonig som skall vara obehaglig för hästen.
Ja tror inte gull och dadd. Men det är bara va ja anser :smirk:

Jag anser att det är det lättaste sättet att visa att så gör man bara inte.

Jag tror också på att använda rösten. Min häst har lärt sig vad "nej" betyder, t ex så kan jag säga nej när vi går förbi en hösäck i stallgången och han reagerar (oftast :smirk:) med att låta bli att dyka i den. Fast det gäller att säga till i exakt rätt ögonblick, är man för långsam så är det kört och hästen står med hela huvudet i höt och skyndar sig att äta så mycket den hinner. :D

mvh Jessica

ja dom är ju klippskare än va man tror dom så rackarna :smirk: vad har du för häst ? *nyfiken*

Hästar är inte dumma, de lär sig snabbt att människan inte har en chans med vanlig grimma och grimskaft och därmed ryker också respekten för människan.

Håller inte alls med dig där. Jag har då ännu inte mött nån häst som inte går att hantera i grimma, och då har jag ändå tagit över sådana som släpats i stigbett blodiga i munnen, dras i hingstkedjor och annat skit. Det har inte tagit många minuter att få hästen att gå snällt bakom en, eller att vänta på varsågod när man släpper in den i boxen.

:devil:--- och nu får vi väl en liten uppräkning hur hemska alla bukehästar är ---
:devil:

och hemskare blir dom ju mer man kör med stigbett och kedjor, ända tills dom ger upp och slocknar mentalt, då har man en konventionellt hanterbar häst, vad man nu skall ha den till :angel:

Det var det dummaste jag hört. Jag är inte alls ute efter att hästen ska bli blodig i munnen eller knäckt på något sätt, men den måste lära sig vem som bestämmer. Jag har tex ett sto på 174 som är ruskigt stark och lite drumlig inte hemsk på något sätt, men hon är helt enkelt för stark för mig. Därför tvekar jag inte att använda mig av hingstkedja som extra förstärkning i vissa situationer.

Egentligen svarar jag inte på någon särskilds inlägg, men jag måste bara säga att under den här tråden har jag hört idiotiska kommentarer och "tips", ett efter ett annat. Hur folk som kallar sig hästmänniskor kan sitta och säga att "våld löser allt", för det är i princip det ni säger. På tråden om ridning säger ni hel tiden: "nej, betsla inte upp, du måste ta itu med orsaken till problemet". Samma människor sitter sedan här och säger: "funkar inte hingstkedja, ta något skarpare!"
Sedan såna idiotiska kommentarer som att "hästen ska lära sig respekt" och dyl, begriper jag mig inte heller på. Hästen är ett mycket utpräglat flockdjur, och dom vet mycket väl vad respekt betyder. Det är efter att ha läst allt det här som jag börjar förstå att det är människor som behöver lära sig respekt.

Men... rätta mig nu om jag har fel.. men är inte ALLA hästar ruskit starka? jag vet att min väger många gånger om min vikt, och skulle hur lätt som helst kunna både springa i väg med mig, och springa över mig, ja göra istort sett vad som helst mot mig - kraft mässigt sett... Din väger kanske något hundra kilo till, lite större lite kraftigare.. MEN du är väl fortfarande i precis samma sits som jag? Kraft mässigt har jag precis lika lite att säga till om med min häst som du har med din. eller ?

Storleken har för hästar ingen betydelse, i rang förhållanden... varför ska det ha det för oss ? I sånna fall måste de ju vara i VÅRA hjärnor som det sitter, eftersom det faktist INTE sitter i hästarnas.

Tycker inte att du ska använda hästen storlek eller styrka som en ursäkt.. kanske uppfattat totalt fel, men tyckte det lät så.. för när det kommer till ren råstyrka så vinner alla hästar, alltid över människan. ( kanske med undantag för någon mini shettis eller falabella :smirk: )

Jag sa inte att du var ute efter det, jag sa att jag hade tagit över hästar som var dragna blodiga i munnen.

En stor häst är inte starkare i hjärnan än en liten häst, ofta är det tvärtom. Stor och dum, liten och smart. Det är hästens hjärna du skall hantera, inte hästens muskler. Hästen hanterar själv sina muskler bäst med sin egen hjärna, och det är där du skall vara stark. Mentalt stark, inte fysiskt stark. Har ingen betydelse om du är liten och hästen är stor, din tankekraft är alltid många gånger större än hästens.

Hästen skall inte alls lära sig vem som bestämmer, den skall inse att det är du som är smartast, och som därmed får tillåtelse av hästen att leda den. Återigen, tillåtelsen får man genom hästens tankar, från hästens hjärna, inte av att hästens muskelkraft övervinns.

Man kan inte sätta kedjor på hjärnan på ett djur. Däremot kan man ta till starka mekaniska hjälpmedel som gör så ont att hästen ger upp till slut. En sån häst är inte kul att ha, men många hästar är på det sättet. Även om du inte tar i hårt så märker hästen att det inte är du som har det mentala övertaget. Den fogar sig för stunden men blir hopplös i andra situationer, och det blir värre och värre. Det är mycket bättre att försöka gå in i en god spiral där det blir bättre och bättre samarbete.

Hästen med alla mekaniska hjälpmedel på sig har "lärt" sig vem som bestämmer, men bara så länge som alla hjälpmedel sitter där.

Oj ,det låter som om det behövs ledarskapsövningar.Finns massor att söka på bucke. :bow:

När hästen drar iväg ut,så ta in honom direkt och tala om att det var fel.
Två tre ggr brukar räcka,och beröm när han fattat att han inte behöver kasta sig ut ur stallet,utan får gå ut, när han tar det lugn.
Använd ett grimskaft som är längre än hästen så du kan låta honom,ut genom dörren utan att du riskerar att bli klämd i dörröppningen,och utan att tappa honom.

Ett sådant ryta till. :D

Jo ryta på det sättet funkar ju så länge man inte skriker.

Nej här tror inte jag heller att man får ut så mycekt av just övningarna. Grunden måste läggas först genom den dagliga kontakten. Hat själv varit där med mitt sto i början, vilket inte var kul.

Nej "gull och dadd" får det blir när det är ordning och reda. :devil:

Har du själv någon åsikt om hur du hade löst problemet ?

Hade du kanske fjäskat med hästen och sagt "snälla gör inte så " ??

är nyfiken på hur du hade löst det hela :)

Jag kan ju berätta om min inackodering, kanske gjorde jag helt fel men det funkade väldigt bra iallafall...
Han hade så otroligt bråttom ut i hagen på mornarna att han "laddade" sista metrerna för att sedan dra iväg i full fart med grimskaft och ledsagare hängandes i en vante efteråt... En dag lyckades han halka och gå omkull i leran alldeles vid grinden, skadade sig inte, men min mamma som hade tagit ut honom blev livrädd och trodde att hästen skulle bryta ryggen eller nåt, hon blev riktigt chockad. Dagen efter det tog jag ut honom, då tog jag grimskaftet under käken (stället för över nosryggen) och ledde honom så. Han gick snällt, tills sista biten då han försöte dra iväg. Då drog jag till i grimskaftet och "röt till", hästen stannade då och kollade på mig förvånat.. Sen berömde jag honom när han stod helt stilla och fast jag tog av grimma stod han stilla tills jag släppte honom helt.
Efter det har han gått jättesnällt med mig, men dessvärre bråkar han fortfarande med min mamma och hans ägare, kommer knocka dom nån dag om det inte blir bättre.

Jag har en nordsvensk travare, så jag är ganska härdad vad gäller testande hästar.
:D
mvh Jessica

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar