Jag sa inte att du var ute efter det, jag sa att jag hade tagit över hästar som var dragna blodiga i munnen.
En stor häst är inte starkare i hjärnan än en liten häst, ofta är det tvärtom. Stor och dum, liten och smart. Det är hästens hjärna du skall hantera, inte hästens muskler. Hästen hanterar själv sina muskler bäst med sin egen hjärna, och det är där du skall vara stark. Mentalt stark, inte fysiskt stark. Har ingen betydelse om du är liten och hästen är stor, din tankekraft är alltid många gånger större än hästens.
Hästen skall inte alls lära sig vem som bestämmer, den skall inse att det är du som är smartast, och som därmed får tillåtelse av hästen att leda den. Återigen, tillåtelsen får man genom hästens tankar, från hästens hjärna, inte av att hästens muskelkraft övervinns.
Man kan inte sätta kedjor på hjärnan på ett djur. Däremot kan man ta till starka mekaniska hjälpmedel som gör så ont att hästen ger upp till slut. En sån häst är inte kul att ha, men många hästar är på det sättet. Även om du inte tar i hårt så märker hästen att det inte är du som har det mentala övertaget. Den fogar sig för stunden men blir hopplös i andra situationer, och det blir värre och värre. Det är mycket bättre att försöka gå in i en god spiral där det blir bättre och bättre samarbete.
Hästen med alla mekaniska hjälpmedel på sig har "lärt" sig vem som bestämmer, men bara så länge som alla hjälpmedel sitter där.