Hästen rädd om sin nacke, vad gör man?

Sv: Hästen rädd om sin nacke, vad gör man?

Ska lägga till: en häst som gärna vill gå ur trailern kan mycket väl vara rädd för att bli instängd (så beter sig min tex). Då gäller det att backa ut dem innan de själva tar initativet. Upprepa flera gånger. Till slut brukar de välja att stå kvar tills de blir ombedda att gå ut.

Det är även bra att lära dem att stanna halva vägen på rampen och gå in igen, innan man går av. Det tränar bort "lusten" att kasta sig ut.

Du kan inte vara säker på att din häst inte har fått någon skada i nacken. Det kan de ha fast de inte ömmar eller visar att de har ont.
Om du vet någon duktig, obs duktig och långutbildad, skulle jag ta ut en sådan. Ex kotförskjutning.
Håller helt med dig!
Det är inte alls ovanligt att nacken skadas när de kastar sig bakåt.
Nacken är mkt känslig.
Att då träna hästen gå fram för tryck om tex nerver är i kläm kan va mkt smärtsamt för hästen .
Mkt små rörelser med grimskaftet kan påverka en redan mkt smärtsam nacke.

OBS! För att en häst ska va träningsbar ska den va smärtfri.

Är hästen skadad i nacken (där mkt nerver finns som kan komma i kläm) kan hästen balanssinne också påverkas!
Att då köra hästen i transport kan utlösa fruktansvärd panik för hästen.
Jag vet då jag själv haft en nackskadad häst.

Trådskaparen:kolla nacken!
Samt träna hästen långsamt tillbaks till självförtoende för transporten.
Samt att ägaren rannsakar sitt eget beteende och tänker efter före i fortsättningen ,för fler misstag får man inte göra med en häst som tappat förtroendet.:crazy:
Jag kan slå vad om att denna häst har ont.Nerver i kläm gör vansinnigt ont,inte alls säkert att ägaren själv kan känna och se symtomen,hästen kan mkt väl ha vansinnigt ont.

*kl*

Till TS - Usch vad tråkigt. Hade en b-ponny som var lite känslig i nacken sen råkade jag en gång binda fast honom för hårt i transporten (satte fast honom i ett sånt där fast transportgrimskaft, vi brukade knyta med ett vanligt på honom) och han fick panik när han satt fast (luckan var stängd o så, men han var ju så liten att han inte nådde ända bak när han satt så hårt fast så det spelade ingen roll eg) iaf, han drog sönder grimman o gick över bommen. Efter detta fick man alltid hålla koll på honom när han var uppbunden i stallet o så så att han inte började dra bakåt o känna trycket i nacken för då fick han panik.

Har eg inga tips till dig eftersom vi inte lyckades få honom helt bra igen, ville väl mest bara skriva att jag känner igen det och tycker det är tråkigt att en sån olycka hände med din häst:(

Förresten, en liten olovandes trådkapning. Hur gick det sedan när du provade ut en sadel? Fick du någon som passade?

Du har nog inte riktigt förstått att hästen reagerar insinktivt mot tryck och vid en sån här händelse uppstår ett väldigt tryck och det är inte bara att sitta med den där typen av "lekar" för att få hästen att bli av med:crazy: Det är en reaktion mot kraftigt tryck som kommer på en mikrosekund och det har vissa hästar mkt mer av än andra, dvs motstånd mot, och då får man hantera dem efter det, särskilt om ngt dramatiskt hänt.
Visst kan man få hästen att kliva fram om den spänner fast, när den har förtroende men då måste man stå bredvid hästen när det händer, eller känna varandra så väl att den lyssnar när man säger ngt lugnande. Men i en sånt läge som ts beskriver hänger det ihop med hela lastningssituationen och det blir starkt och går fort och då ska man helt enkelt inte låta det finnas möjlighet genom att som flera sagt aldrig binda upp om luckan är öppen.

Jodå :smirk: det har jag visst förstått.
Men om du läser TS inlägg så var det problem med att hästen nu går emot ALLT tryck efter incidenten. Och det problemet kan man lösa som jag beskrev.
Men den dagen hästen vill loss och får panik kommer den såklart att reagera instinktivt precis som tidigare. Det är en annan typ av träning man får ägna sig åt då.

Tror det dummaste man som hästägare kan göra i liknande situationer är att utgå ifrån att häste har obehagskänslor från händelsen. Jag utgår ALLTID från med mina hästar att de inte är rädda/osäkra i nya situationer eller om det hänt ngt som de skulle kunnat få obehagskänslor av. Min hästar är från att ha varit nerviga importer, nu ett gäng filbukar. Och jag är då ingen NH speciallist, utan utgår bara allitd ifrån att ingenting är ett problem och då blir det sällan heller det.

Visst händer det saker som tex i somras, mitt ena sto fick en infektion i ena ögat och en av stalltjejerna medicinerade henne under min semester, när jag kom tillbaka fick jag inte röra vid hennes huvud. Det tog väl kanske 2-3 min, sen gick det bra igen (jag vara bara envis). Dagen efter upprepades det, jag fick inte ta på hennes huvud och efter några minuter stod jag med handen över hennes öga. Sen har det aldrig funnits något problem. Tänk om jag då istället hade börjat med massa tillitsövningar och hej & hå... Då hade vi kanske varit i hamn lagom till jul, nu tog det två dagar á 6 min istället.

Därför att jag tyckte du hade en ganska tråkig inställning där du hävdar att hästen bara är dum och envis. Nu har du ju dessutom spätt på problemen då den hängt sig i grimman när den kastat sig bakåt - självklart har den blivit rädd då.
Sara-Ida har gett dig bra råd. Som sagt har du ju tyvärr dubbla problem nu ioch med att hon hängde sig dessutom och blev rädd om huvudet/nacken i samband med trailern.
Jag har aldrig kallat min häst dum?! :confused:

Tvärtom sa jag att hon var smart och att hennes reaktioner är naturliga och vettiga?

Du kan inte vara säker på att din häst inte har fått någon skada i nacken. Det kan de ha fast de inte ömmar eller visar att de har ont.
Om du vet någon duktig, obs duktig och långutbildad, skulle jag ta ut en sådan. Ex kotförskjutning.
Jag tror faktiskt inte det är någon fara. Hade en massör ute några dagar efter detta som gick igenom hela hästen, och hon märkte inget speciellt vid nacken. Kiropraktor eller vet skulle iofs ha större chans att hitta något där, men jag tror inte att trycket var så hårt att det skadat ryggraden.

Och för övrigt - japp, vi hittade en sadel som är helt perfekt. Amerigo Classic, den borde komma inom två veckor. :) Så i övrigt var resan lyckad, haha.

Kan meddela alla att efter lite övning så har det försvunnit helt, jag märker ingen skygghet eller motvillighet längre. Gudskelov. :)

Ska träna lite lastning i veckan, vi får se hur hon reagerar då.

Kör lite nh-övningar så att hon frå tillbaka tilliten för sånt kan jus itta i i evigheter de tär ju olika till en häst och an annan häst..JAg skulle göra vänskaps leken och göra tryckövningar och så skulle jag låta det ta tid..berömm när hon inte blir rädd:)

Kan meddela alla att efter lite övning så har det försvunnit helt, jag märker ingen skygghet eller motvillighet längre. Gudskelov. :)

Ska träna lite lastning i veckan, vi får se hur hon reagerar då.

Skönt! :) Jag kan verkligen tipsa om att ta saker steg för steg, kräv inte för mycket åt gången. Hästar har (enligt studier) lättare för att besegra rädslor vid successiv tillvänjning. Om hon dessutom har ogillat trailern tidigare har ni allt att vinna på att göra det grundligt den här gången. Ge dig inte förrän hon går på direkt för lätt tryck och backar ut på kommando!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 404
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 143
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17