Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?
Gör ett litet trådlyft då jag hittade det här på Google när jag sökte på lösa hundar.
Tycker det är helt sjukt att man får framföra en häst på vanlig väg utan utbildning o åldergräns. Borde vara nån slags teori o bevis att man kan hantera hästen. Annars får man hålla sig till hage, paddock el ridhus.
Vidare skulle en häst sparka i en parkerad bil kan jag i min vildaste fantasi inte förstå hur det inte är hästförarens fel, vilket det givetvis oftast inte blir? Är jämförbart i mina ögon med att om man med bil sladdar in i en parkerad bil så är det inte ens fel utan den man sladdat in i får stå för reparations kostnaden?
Likaså när man möter en häst på smal väg o stannar i dikeskanten för o släppa förbi den, har mer än en gång mött små tjejer på stora hästar som blir nervösa av tjejens osäkerhet, vore det min dotter skulle jag för hennes säkerhet inte låta henne rida så sådana situationer kan inträffa innan hon o djuret är säkra med varandra. Är störst risk att den som sitter på hästen skadas i min värld?
På större vägar är det helt oansvarigt att rida då tung yrkestrafik knappt skulle märka om de kolliderar med häst/ryttare.
Tycker det är på tiden att gammal lagstiftning uppgraderas så hästföraren behöver utbildning om den inte har körkort samt kan ställas till svars för olyckor om den inte har full kontroll på sig själv el sin häst. Vet man med sig att man har en orolig/nervös häst kanske man bör fundera var det lämpar sig att rida på den. En del säger ju här i tråden att fordonsföraren ska framföra sitt fordon så han har full koll samma sak borde med ännu större ansvar gälla hästföraren då han förutom sig själv ansvarar för ett djur.
Om de klassas som vilt när det gäller olyckor, borde ju isåfall allmänn jakt el licensjakt under vissa tidsperioder införas som på övrigt vilt
Kan ge ett strålande exempel som jag daglidags råkar ut för till på min färd till mitt arbete.
Möter en ryttare(som har körkort så hon borde veta bättre) med lös hund, verkar inte ha nån större kontroll på hunden så för att skydda hunden stannar hon hästen o vänder ut dess bakdel i mitten på vägen för att låsa o skydda hunden, i mina ögon helt oacceptabelt beteende. Vägen är en smalare enskild väg där två bilar endast kan mötas med svårighet. Tycker det om nått är vårdslöst? Bäst vore ju att motinera ett djur i taget, dessutom är ju den mesta ridningen en hobby inget som man använder som fortskaffningsmedel till jobbet precis? Finns ju en del som använder hästar i skogen el som levebröd på travbanor men i övrigt är det mesta rent nöje?Tänk hur det vore om vi tex mötte banracingbilar i trafiken som gick över alla normala trafikregler?
Är hästen dessutom lös anser jag helt o fullt att ansvaret ligger hos ansvarig skötare/ägare så är fallet med hund som redan nämnts för ca 10 sedan hände en dödsolycka i min närhet då en bilist väjde för en lös hund på riksväg o kolliderade med mötande bil slutade med en persons död men som tur var överlevde hundarna.
Gäller samma regler med ekipage med sulky, rockard vagn etc? el klassas det som fordon?
Väntar inga sympatier med mina åsikter men ville bara ventilera dem då övriga verkar vinklade åt ett håll.