Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Eftersom man i detta land har laglig rätt att släppa sina hästar "på skogen" så kan inte en bilist som kör på en lös häst kräva ersättning av hästägaren då det anses som bilistens fel att han inte kunde stanna.

Denna lag är gammal sedan den tid då man på sommaren släppte sina hästar på bete utan att stängsla in dem.

Sorry, bilägarens far i ditt exempel borde läsa på lagtexten lite bättre. Bara för att man är jurist har man inte alltid full koll på vad som gäller olika djurslag.

På förekommen anledning:cry:

Hur regleras hästens skador? Hästen klarade sig bra men behövde en del omplåstring av jour-vet. Är det som en vanlig skada eller kan hästägaren få ersättning för självrisk från bilägaren?

/T

Strikt ansvar

Tiggertjejen skrev:
De sa att om hunden kom lös och blev påkörd och det kom skador på bilen så täckte våran hemförsäkring detta.
För bl a hundar och kärnkraftverk råder strikt ansvar, dvs ägaren är alltid ansvarig oberoende av vem som har vållat en olycka.

Parkerad bil

Utan att känna till reglerna i detta fall vill jag bara påpeka att man måste skilja mellan egna skador och skador som vållas någon annan. Den som har parkerat sin bil torde inte vara ansvarig för skador på hästen, men det betyder inte att hästens ägare eller ryttare automatiskt skulle vara ansvariga för eventuella skador på bilen.

wigdul skrev:
En gång när jag var ute och red mötte vi en bil. Bilägarens stannade hoppade ut ur bilen och sa: nu har jag parkerat så händer det något är det ni ryttare som är ansvariga (bilägarens far är jurist, och hos oss har det varit mycket diskusioner om hästar på vägen). Har även hört att det finns en gammal lag som säger att om bilen är parkerad och ingen sitter i den (givetvis skall bilen stå riktigt parkerad) så är bilägaren inte ansvarig.
haha, så om det kommer en annan bil (ex 18-åring med nytt körkort och skrotbil som han rejsar runt med) och brakar in i den parkerade bilen så är det hästarnas fel?

jag fattar vad som menades.. men ibland uttrycks det konstigt eller hur?

Och om det är en smal väg och bilägaren parkerar á la arsle för att h*n inte ska vara ansvarig när hästarna klämmer sig förbi.. ja då ÄR det bilägarens fel för att h*n gjort en parkering á la arsle mitt på en smal mötesväg..

Senast ändrad av en moderator:

Så här är det:
Hästar klassas som vilda djur, oavsett om du rider, kör, leder den eller om den är lös.

Så när det gäller skador med fordon inblandat är hästägare/hästhållare i normala fall inte betalningsskyldig, utan bilens vagnskadeförsäkring täcker detta.

När det gäller andra skaer inblandat ex. hästen förstör någons trädgård vid rymning el. dylikt kan din hemförsäkring gå in och täcka detta.

Har man varit oaktsam i sin hästhantering kan det som någon skrev ovan gå till rättegång (mycket ovanligt dock), men det gäller egentligen i alla försäkringsfrågor eftersom man alltid har möjlighet att överklaga beslut som fattas.

Tänk bara på att när det gäller försäkringar osv är det bolagets skadereglerare som har det sista ordet så man kan aldrig säga vad som gäller i varje enskilt fall, och är 2 parter oense får man ta frågan vidare. Domstol alltså.

Tänk också på att alla försäkringsbolag inte har samma villkor, innehåll i försäkringen osv så oavsett vilken typ av skada det handlar om är det skaderegleraren som fattar beslut.

Hoppas detta inte blev för luddigt, men det är tyvärr inte svart eller vitt som gäller alltid.

Tez1 skrev:
På förekommen anledning:cry:

Hur regleras hästens skador? Hästen klarade sig bra men behövde en del omplåstring av jour-vet. Är det som en vanlig skada eller kan hästägaren få ersättning för självrisk från bilägaren?

/T

JAG känner till reglerna.... :cry: :cry: :cry: Min häst avlivades på plats så var glad över att det gick så pass väl.

Lös häst gäller INTE strikt ägaransvar för. Vid olycka jämställs det med viltolycka men i de fallen finns det ju ingen ägare inblandad.

Den summa av veterinärkostnaderna som inte täcks av hästens veterinärförsäkring får man yrka ersättning för hos bilägarens försäkringsbolag. (Självrisk, jourtillägg eller vad det nu kan vara) Förutsatt att det inte kan bevisas att hästägaren uppträtt vårdslöst. :crazy:

Ett litet förtydligande (eller kanske snarare mer komplicerat!)

För betesdjur gäller strikt ansvar, men bara för markskador. Alltså, om den lösa hästen tagit sig ur hagen och massakrerat havreåker, mototsodling, perennrabatt och/eller golfgreen är ägaren (eller, i vissa fall den som äger/ansvarar för beteshagen) ansvarig utan att ha varit vårdslös.

Ett nästan tvärsäkert sätt att anses ha varit vårdslös i Sverige är att vara full. Kommer hästarna lös för att den som tar in dem är dyngrak har bilföraren god möjlighet att få ersättning för skador på bilen.

Eftersom tråden handlar om Bilolyckor är det med sån inriktning jag svarat baserat på mina egna erfarenheter och vad försäkringsbolagen berättat för mig de senaste veckorna.

Carolus skrev:
Det är bilägaren som får stå som skyldig, vad hästen än gör vad bilägaren än gör........ oavsett om bilen är parkerad eller ej.........
Det var ett par kor som kom lösa, sprang in i en trägård,i trädgården stod en bil som förstördes, men ägarn som bodde där fick stå för det själv...har läst det i tidningen ATL ( om olika försäkringsfrågor).....men hade det hänt mig hade jag blivit skogstokig....Ha ha:smirk:

Bilägaren har endast trafikförsäkring i det här fallet.
Han anser att det är synd om honom då hans bil är trasig (på verkstad) samt att han måste hyra bil för att ta sig fram.
Han yrkar på skadestånd mot mig då och att min ansvarsdel i hemförsäkringen ska täcka det. Hur stor är sannolikheten att han får rätt? (Det räcker med hästens självrisk att betala för min del som studerande:( )
Mitt hemförsäkringsbolag sa bara att jag ska fylla i en rapport och skicka in till dem bifogat bilförarens version och skadeståndsanspråk.

/T

Det är inte ditt problem att han bara hade en trafikförsäkring! Om du inte varit vårdslös i din hantering av hästen vid olyckstillfället så är du helt utan skuld och han har inget att hämta. :devil:

Hans trafikförsäkring täcker skador på andras egendom och kroppslig skada, men inte något när det gäller hans egen bil. Gör som bolaget sa och skicka in en skadeanmälan med både din egen och hans version. Var noggrann med detaljerna, klockslag och omständigheterna och be även någon du känner att läsa igenom din skrivelse innan du skickar in den. Kräv ersättning på allt förbrukningsmaterial som du har kvar kvitton på, självrisk, ev. transportkostnader, egen bil mm. Om han är vållande till olyckan ska du ha full ersättning för allt! Kolla på nätet om du hittar någon lagtext som är lämplig att skicka med. ;)

Luta dig sen tillbaka och tjafsa inte mer med honom, det är försäkringsbolagens sak att reda ut skuldfrågan och reglera ersättningen. Som sagt, har du inte varit vårdslös så är det inget att oro sig för. Hoppas pållen blir bra igen. :)

Jag har läst hela tråden nu och håller med dem som skrivcer att du INTE behöver ta nåt ansvar. Det är till exempel bilförarens ansvar att framföra sin bil på ett sådant sätt att denne kan undvika "ALLA eventuella uppkommande hinder" vilka de än må vara. (Enligt lag)
Min kompis har till och med åkt dit på det när en person som ville ta livet av sig hoppade ut på vägbanan mitt framför hennes bil.

// M

Tack för alla svar.
Jo själv är jag lite chockad, uppjagad och orolig över hästen så kommer bilisten sen och är "jobbig". Klart man undrar hur det ligger till eg.

/T
P.S Vet. tror att hästen kommer bli helt återstålld iaf. D.S

Nu ska jag fylla i lite försäkringspapper och tänkte hänvisa till lagparagrafer som jag fick tips om men jag hittar dem inte:(

Finns det någon som vet var jag kan söka om just strikt ägaransvar och lösa hästar mm.

Tacksam för svar /T

Det beror på vad ni skrivit i kontraktet tror jag. I alla mina fodervärdskontrakt har jag skrivit att skada på fodervärden eller 3:e part ansvarar ej ägaren för, vilket gör fodervärden ansvarig.

Gör ett litet trådlyft då jag hittade det här på Google när jag sökte på lösa hundar.

Tycker det är helt sjukt att man får framföra en häst på vanlig väg utan utbildning o åldergräns. Borde vara nån slags teori o bevis att man kan hantera hästen. Annars får man hålla sig till hage, paddock el ridhus.

Vidare skulle en häst sparka i en parkerad bil kan jag i min vildaste fantasi inte förstå hur det inte är hästförarens fel, vilket det givetvis oftast inte blir? Är jämförbart i mina ögon med att om man med bil sladdar in i en parkerad bil så är det inte ens fel utan den man sladdat in i får stå för reparations kostnaden?

Likaså när man möter en häst på smal väg o stannar i dikeskanten för o släppa förbi den, har mer än en gång mött små tjejer på stora hästar som blir nervösa av tjejens osäkerhet, vore det min dotter skulle jag för hennes säkerhet inte låta henne rida så sådana situationer kan inträffa innan hon o djuret är säkra med varandra. Är störst risk att den som sitter på hästen skadas i min värld?

På större vägar är det helt oansvarigt att rida då tung yrkestrafik knappt skulle märka om de kolliderar med häst/ryttare.

Tycker det är på tiden att gammal lagstiftning uppgraderas så hästföraren behöver utbildning om den inte har körkort samt kan ställas till svars för olyckor om den inte har full kontroll på sig själv el sin häst. Vet man med sig att man har en orolig/nervös häst kanske man bör fundera var det lämpar sig att rida på den. En del säger ju här i tråden att fordonsföraren ska framföra sitt fordon så han har full koll samma sak borde med ännu större ansvar gälla hästföraren då han förutom sig själv ansvarar för ett djur.

Om de klassas som vilt när det gäller olyckor, borde ju isåfall allmänn jakt el licensjakt under vissa tidsperioder införas som på övrigt vilt :D

Kan ge ett strålande exempel som jag daglidags råkar ut för till på min färd till mitt arbete.

Möter en ryttare(som har körkort så hon borde veta bättre) med lös hund, verkar inte ha nån större kontroll på hunden så för att skydda hunden stannar hon hästen o vänder ut dess bakdel i mitten på vägen för att låsa o skydda hunden, i mina ögon helt oacceptabelt beteende. Vägen är en smalare enskild väg där två bilar endast kan mötas med svårighet. Tycker det om nått är vårdslöst? Bäst vore ju att motinera ett djur i taget, dessutom är ju den mesta ridningen en hobby inget som man använder som fortskaffningsmedel till jobbet precis? Finns ju en del som använder hästar i skogen el som levebröd på travbanor men i övrigt är det mesta rent nöje?Tänk hur det vore om vi tex mötte banracingbilar i trafiken som gick över alla normala trafikregler?

Är hästen dessutom lös anser jag helt o fullt att ansvaret ligger hos ansvarig skötare/ägare så är fallet med hund som redan nämnts för ca 10 sedan hände en dödsolycka i min närhet då en bilist väjde för en lös hund på riksväg o kolliderade med mötande bil slutade med en persons död men som tur var överlevde hundarna.

Gäller samma regler med ekipage med sulky, rockard vagn etc? el klassas det som fordon?

Väntar inga sympatier med mina åsikter men ville bara ventilera dem då övriga verkar vinklade åt ett håll.

Fast jag själv är ryttare som vistas i trafiken en del så kan jag förstå ditt resonemang.
Dock tillhör jag dem som alltid leder hästen när jag befinner mig på en större väg. Detta är för allas säkerhet.
Jag vet att min häst kan skygga för ett kexchokladpapper och att hon kan svänga ut i vägen helt omotiverat.
Tyvärr så stöter jag också på massor av ekipage som har mer eller mindre kontroll på sina djur i trafken.

Att ha en hund lös itrafiksituationer är helt tokigt tycker jag, både för hundens säkerhet samt för bilförarens väl och ve.

Jag står och väger lite i frågan vem som skall vara ersättningsskyldig när en olycka med häst sker (i trafiken).
Har en häst kommit lös ur sin hage och det kan påvisas att staketen är undermåliga så tycker jag att hästägaren skall ställas till svars.
Samma om en häst kommer lös när man rider i trafiken.
Hade lagen sagt så så kanske fler tagit det säkra före det osäkra och lett sin häst i trafiken.

Det finns egentligen massor mer att säga i ämnet men detta är tankarna som slog mig just nu.

Välkommen till Buke förresten! :)

Förstår att du inte vet någonting om hästar. Att tro att utbildning av ryttare ger dem förmåga att hantera en häst som blivit skrämd av trafik som kör som idioter visar på det. Alla hästar kan bli skrämda av oväntade situationer.
Däremot håller jag med om att man inte ska ge sig ut i trafiken på en häst som inte är normalt trafiksäker.

Ett steg vore att ändra lagstiftningen så att hästar inte klassas som fordon och man fick rida på vänster sida av vägen istället för höger då hästar generellt blir mindre skrämda av det som kommer mot dem framifrån istället för bakifrån.

Är själv både bilist och hästägare. När jag möter hästar när jag kör ser jag till att hålla så långt ut åt andra hållet som möjligt, köra långsamt och gasa jämt så att det inte skapas ljud som hästen kan bli rädd för. När jag rider och det kommer bilar ser jag till att flytta undan hästen så långt som möjligt från vägen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 198
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 110
Senast: Kiwifrukt
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 357
Senast: Mezcal
·
R
Ekonomi & Juridik Igår skulle min man och jag testrida en bekants islandshästar för att ev hjälpa henne motionsrida dessa. Vi gav oss ut på en lugn... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
11 133
Senast: CeciliaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025