Hästen på yttertygeln

Sv: Hästen på yttertygeln

Jätteintressant! Detta ska jag fundera över när jag rider i kväll. Några andra tankar kring detta?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag tänker såhär.

Om man kortar upp hästen på tygeln (tyglarna...) för tidigt så blir det antingen tekanna eller veck framför manken (dvs man har inte fått igång hela muskelkedjan, ej heller fått upp ryggen) ...och hästen hindras i sin mekanik och blir mer eller mindre markbunden beroende på hästens förutsättningar. Den kan se likadan ut pga ryttare och sadel etc, att den inte vill möta upp ryttare/sadel med ryggen, men ofta hänger det ihop med att man kortat upp den för tidigt.

Därför måste man runda yttersidan ordentligt mha innertygel och ev. innerskänkel. Detta kan överdrivas vid behov med att ryttaren helt släpper ytter, och ska göras i trav (lättridning såklart) med bibehållen balans och takt med väl välvd rygg och lång överlinje.

I uppvärmningsfasen följer detta med vid behov oavsett utbildningsståndpunkt. När hästen är väl rundad och kommit igång med bakbenen genom ryggen mha magen, DÅ balanserar man upp den mha yttertygeln och hästen jobbar genom kroppen med ett flöde på tygeln och med gången i behåll. Utan detta jobb finns det ofta ingenting i yttertygeln (nu pratar vi grunder igen, en välskolad häst behöver inte alltid detta- men förvånansvärt många!)

En häst som sedan på tygeln i balans tål att man släpper både inner och ytter tygel. Måste man krampaktigt balansera upp den konstant måste något gått snett i utbildningen/SIS?

Har också sett utåtställda hästar, för att man är rädd att hästen ska tappa (vad? balansen? alt SIS som håller balansen :O) och istället får den aldrig chansen att verkligen jobba genom kroppen då den bromsas konstant.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag vrider inte kroppen någonstans utan jag följer med fram med ytterarm och håller hästen på plats med ytterskänkeln.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Är en bog på väg att slinka iväg så går det lika bra med selleri! :D Näää... Men om man bara lyfter den sidans hand lite så tycker jag att det funkar bra att hålla den eventuella utbrytarbogen på plats :)
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Det ska jag testa. Jag kramar lite på ytter om inramning med ytter skänkel inte räcker. Eller böjer lite mindre och sakta ber om mer böjning igen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag fortsätter med en annan fundering/fråga kring yttertygeln. Jag har alltid fått lära mig att ytterhanden måste föras framåt på böjt spår för att hästen ska kunna böja sig. I huvudsak genom att man vrider sig i midjan så att ytter axel kommer fram.

Nu har jag tittat en del på videor där Jane Savoie undervisar och hon betonar hela tiden att man inte rida som om man höll i ett cykelstyre, utan behålla ytterhanden i vad hon kallar "the work area" för att man inte ska tappa ytterbogen. Jag är säker på att jag för åratal sedan har läst Carl Hester säga något liknande i en artikel i Horse & Rider.

Kyra betonar också yttertygeln men säger att man måste ge på efterhanden för att hästen ska kunna ställa/böja sig.

Det jag nu undrar är: finns det två olika sätt att se på detta eller handlar det om att man uttrycker samma sak på två olika sätt?
Det beror på vad ryttaren vill ha ut av att rida på det böjda spåret.
- Om avsikten är att samla upp ger ryttaren inte efter på yttertygeln. Det innebär att yttertygeln, relativt sett, blir kortare genom att hästen böjer halsen i sidled. Då kan effekten också bli att hästens nos kommer närmare kroppen. (Beroende på ryttarens inställning till nosen bakom lod kan ryttaren behöva "fixa" det.)
- Om avsikten är att fortsätta i samma balans/form med samma inverkan på hästens mun behöver ryttaren följa med med ytterhanden.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag har nog fått rida som du i mångt o mkt.

Skillnaden är ju hur ramen ser ut.
Jag vill att hästen ska ha frihet, men då ska svaret på kramen på ytter ske i samma sidas bakhov.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag har nog fått rida som du i mångt o mkt.

Skillnaden är ju hur ramen ser ut.
Jag vill att hästen ska ha frihet, men då ska svaret på kramen på ytter ske i samma sidas bakhov.

Har min häst ingen frihet menar du? :D :p En sak är säker i a f och det är att jag har absolut ingen som helst aning om var en specifik hov är någonstans när jag rider. Jag rider bara på känsla och inget med hjärnan så att säga. Därför blir det omöjligt för mig att tänka att "nu skall jag göra en förhållning när den eller den bakhoven är där eller där". Det är klart att jag tänker i samband med ridningen, men inte när jag gör något, jag tänker före eller efter istället. För mig så blir det för mycket att hålla ordning på annars. Man kan bara hålla ordning på 3 saker åt gången, det är t o m vetenskapligt bevisat :) Sak ett: Hålla ordning på mig själv. Sak två: Hålla ordning på hästen. Sak tre: Få hästen att göra det jag vill på ett enkelt sätt. Sen är de tre sakerna slut! :devil:
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Nej jag kan inte heller det eller har ngt intresse av det, men hästen svarar ju på det såvida du har en böjning o en yttertygel. En ren signal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 847
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 853
Senast: inverterad
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 659
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp