Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på vad ryttaren vill ha ut av att rida på det böjda spåret.Jag fortsätter med en annan fundering/fråga kring yttertygeln. Jag har alltid fått lära mig att ytterhanden måste föras framåt på böjt spår för att hästen ska kunna böja sig. I huvudsak genom att man vrider sig i midjan så att ytter axel kommer fram.
Nu har jag tittat en del på videor där Jane Savoie undervisar och hon betonar hela tiden att man inte rida som om man höll i ett cykelstyre, utan behålla ytterhanden i vad hon kallar "the work area" för att man inte ska tappa ytterbogen. Jag är säker på att jag för åratal sedan har läst Carl Hester säga något liknande i en artikel i Horse & Rider.
Kyra betonar också yttertygeln men säger att man måste ge på efterhanden för att hästen ska kunna ställa/böja sig.
Det jag nu undrar är: finns det två olika sätt att se på detta eller handlar det om att man uttrycker samma sak på två olika sätt?
Jag har nog fått rida som du i mångt o mkt.
Skillnaden är ju hur ramen ser ut.
Jag vill att hästen ska ha frihet, men då ska svaret på kramen på ytter ske i samma sidas bakhov.