Hästen på yttertygeln

Sv: Hästen på yttertygeln

Den sida åt vilken hästen skall vara ställd ... Säger ridhandbokrn i alla fall ;-))
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Exakt. Och då måste man alltså skapa en inner och yttersida för att det ska finnas någon, med ställning.
Om hästen är helt rak ser inte jag hur man kan ha en inner/ytter-sida/tygel.:)
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Lycka till på en teknisk hoppbana med den ridningen ......

En korrekt riden häst för ytterhjälperna uppvisar inte några av de problem du påstår en häst uppvisar när den rids på ytter. En helt felaktigt riden häst gör kanske det men det är ju inte sådana som diskuteras.
Att du påstår att innerskänkeln skall rida hästen framåt avslöjar ju en hel del, naturligtvis rids hästen framåt på ytterskänkeln.

Och nej en häst skall under inga omständigheter förskjuta vikten utåt vid manken på böjt spår då är den inte balanserad för fem öre och då sliter det rejält på benen.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Exakt. Och då måste man alltså skapa en inner och yttersida för att det ska finnas någon, med ställning.
Om hästen är helt rak ser inte jag hur man kan ha en inner/ytter-sida/tygel.:)

Erkänner utan omsvep att jag aldrig rider hästen så rak:angel:
Jag vill alltid ha en inner och en ytter även på ett rakt spår. En dressyrtränare som var noga med det, hon menade att proffsen alltid har hästen svagt ställd även på medelinjen och diagonaler och det kan jag se om jag tittar på video på youtube. Det är få steg som är helt utan inner/ yttersida. Och de är proffs...
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag hoppar inte mer än för skojs skull små pluttar. Så jag behöver inte oroa mig för det.
Omhoppning sker ju sällan i 100%-ig balans om man ser det till dressyr-balans. Att hästen måste vara balanserad nog att ta sig över hinder och vända - absolut! Men det är en annan balans än den man kan kräva av en samlad häst som inte behöver vända så fort.

Jag skrev ej heller att hästen skulle förskjuta mankens vikt utåt permanent eller utåt a la över balansens jämnvikt. Jag skrev att jag på böjt spår ber den BÖRJA genom att flytta vikten i manken utåt. När man sen adderar yttertygel kan man balansera den mellan tyglarna och få den i jämnvikt. Det sliter inte alls, som du vet.
Och det här går oftast att greja under något ridpass. Så det är inte frågan om en tidsperiod som hästen tar stryk av. Är den så känslig bör den nog bli korv.

Hur rider du hästen fram för ytter skänkel i piruett?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

De är då också ytterst medvetna om att hästen INTE är rak.;)
Dvs de skapar medvetet en insida/utsida och rider på den.

I levad kan man inte göra så. Då drattar hästen om kullom den inte står ojämt bak. DÅ är den rak. Och då finns ingen inner/ytter.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Varför skulle du sitta och bromsa hästen hela tiden ? Och varför skulle det vara svårt att forma hästen på böjt spår ?
Verkar ju mer som att du har problem med en för hård ytterhand, du skall ju inte låsa ytter för att du rider upp hästen mot ytter.
Rider du inte upp hästen mot ytter får du ju aldrig en korrekt formning på böjt spår då får du en banan som dessutom driver iväg med ytterbogen.
Det är ju inte tygeln som skall skapa formen på böjt spår utan innerskänkeln.

Jag är på din linje.. bara för att man rider hästen för ytterhjälperna så håller man inte fast i yttertygeln för det.. jag kan ge efter på yttertygeln och ändå ha hästen uppe på yttersidan.. Jag rider ju och styr mest med skänklarna inte tyglarna.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Inte så konstigt att jag erkänner att jag aldrig rider hästen så rak att jag inte har en inner/ yttersida då:D
Jag rider inga Levader...
Klart proffsen gör det med mening , det var ju det min tränare menade.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag är på din linje.. bara för att man rider hästen för ytterhjälperna så håller man inte fast i yttertygeln för det.. jag kan ge efter på yttertygeln och ändå ha hästen uppe på yttersidan.. Jag rider ju och styr mest med skänklarna inte tyglarna.

Så tänker jag också
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Varför ens påbörja en rörelse i obalans istället för att ha hästen i balans hela vägen ?
Det är väl inga problem alls att rida en häst framåt för ytterskänkeln i en piruett det är ju just för ytter man rider framåt i en piruett inner bara behåller formningen av bålen. Är den väl uppe för ytterhjälperna i ingången är det inget större jobb men förstår att det kan vara problem om man istället för att rida genom piruetten med hjälp av yttersidan börjar ställa runt hästen med innertyglen.

Och ditt exempel med omhoppning var inget vidare är det någon gång man inte släpper yttersidan en sekund så är det i omhoppningen, det gäller att ha dem helt uppe i balans genom hela svängen även när det går fort annars har du inte en chans att få upp dem jämnt för avsprånget om du gör en riktigt kort väg.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

När jag rider vill jag ha hästen på yttertygeln (och innertygeln) men inte med stöd i yttertygeln, i det senare fallet upplever jag att den behöver motstöd i sits eller skänkel för att inte börja glida iväg, eller att det är symptom på ojämnhet bakifrån (om den har stöd i yttertygel men inte på inner- eller att den har mindre stöd på innertygeln än på yttern). Att hästen är på yttertygeln betyder för mig att den söker kontakt med yttertygeln. Om jag länger yttertygeln följer hästen med och hästens hals blir då längre = mer böjning. Länger jag innertygeln längre än yttern byter hästen böjning. Länger jag båda blir hela hästens hals längre, ramen blir längre. Sen är det såklart en del av ett helhetssystem som lärs in med hjälp av övningar och även andra hjälper utifrån behov, inget som kommer direkt bara man gör så utan hästen behöver skolas till det.
Bevisligen finns det lite olika metoder och preferenser! :)

"På tygeln" är inget uttryck jag normalt sett använder, det känns så missbrukat. För mig är det en utvecklingsprocess, inte så att man trycker på några knappar här och där och får hästen gå snyggt inom ett ridpass så är den "på tygeln", utan det krävs att 1. formgivningen framtill motsvarar formgivningen baktill (är hästen öppen i vinklarna bak men sluten i vinkeln fram motsvarar de inte varandra, vilket är vanligt att se om man snabbt vill få till att det "ser snyggt ut") 2. att skolningen är såpass långt kommen att vinklarna kan börja slutas utan att man tappar i helheten. Jobbet dit är ju också väldigt värdefullt, så att man inte kommit dit än tycker inte jag behöver betyda att man är på fel spår. Om första kriteriet sitter. Men då kommer inte hästen anses "på tygeln".
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Varför skulle du sitta och bromsa hästen hela tiden ? Och varför skulle det vara svårt att forma hästen på böjt spår ?
Verkar ju mer som att du har problem med en för hård ytterhand, du skall ju inte låsa ytter för att du rider upp hästen mot ytter.
Rider du inte upp hästen mot ytter får du ju aldrig en korrekt formning på böjt spår då får du en banan som dessutom driver iväg med ytterbogen.
Det är ju inte tygeln som skall skapa formen på böjt spår utan innerskänkeln.
Satt och funderade i samma banor.. det låter som en stum ytterhand.
Kanske K formulerade sig tokigt?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Just gällande piruett är innersk. den som avbryter- rakt fram iom att man idag inte använder den som förr.
Man kan ha hästen lika på båda tyglarna även på böjt spår även fast man vill korta yttersidan. försöker få in lite ridkänsla i tanken här...:angel:

Yttertygeln måste självklart ge hästen utrymme att kunna böja sig, men ställningen är nog så viktig. Därav att man för fram sin egen ytteraxel o då är hästen lika på båda. eftergivheten i innersidan.
Det är ju också skillnad på hur pass hästen är högt hästen är utbildad.

Man får ju skapa en ställning i nacken på rakt spår även på tävling på rakt spår, men anledningen till att man gör så är nog mer att man garderar sig från misstag.
Äsch jag vet inte....
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag håller nog med dig där. I hörnpasseringar har man ju fortfarande hästen på båda tyglarna. Däremot är det med känslan som man har med cykelstyret. Det är tex svårt att svänga med en cykel utan att följa med med axlarna.

Samma sak på en volt.

Sen kan man ju visa vägen med någon av tyglarna i rörelserna men de skall ju inte hänga i någon tygel. Tex en piruett försöker man dra runt hästen med innertygel så skjuter den bara ut ytterbogen. Har du hästen bara på ytter så kommer den bli "felställd" och det blir ingen bra piruett.

Jag skulle vilja säga att hästen skall vara jämt på tyglarna "hela tiden" och axlarna skall följa hästens bogar (tänk cykelstyre). Man skall kunna lätta på båda tyglarna så man inte blir hängande i någon.

Sen kan man ju rida med en innersida även på rakt spår men då är ju axlarna i samma riktning som bogarna.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Tänkte sedan på omhoppning så är det väl ännu viktigare att hästen är jämt på båda tyglarna så den gör snabba välbalanserade svängar. När man tittar mot ett hinder så vrider man ju hela kroppen åt det hållet.

Nu har jag bara hoppat banor på 120-130. Högre blev det inte innan jag upptäckte att jag blivit mesig när jag hade ett riduppehåll på ett år. Nu efter tre barn så är allt över 50 högt :D. Så hoppning är ju inte min starka sida direkt.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Fattar inte riktigt...
Att hästen är på yttre betyder ju inte att den bara är på yttre? För mig är det att den är lite ställd böjd och de betyder ju inte att man håller mer i yttertygel??

I min tanke när man hoppar så är det mer att man får en ytterskänkel, att hästen buktar ut på yttersidan och jag kan både gasa och hålla linjen med ytterskänkeln. Lite samma med ytter, att jag kan reglera tempot utan den för den skull ställer sig utåt...
Blir den utåtställd utan mening blev det ju för mycket yttertygel?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Fattar inte riktigt...
Att hästen är på yttre betyder ju inte att den bara är på yttre? För mig är det att den är lite ställd böjd och de betyder ju inte att man håller mer i yttertygel??

I min tanke när man hoppar så är det mer att man får en ytterskänkel, att hästen buktar ut på yttersidan och jag kan både gasa och hålla linjen med ytterskänkeln. Lite samma med ytter, att jag kan reglera tempot utan den för den skull ställer sig utåt...
Blir den utåtställd utan mening blev det ju för mycket yttertygel?

Och nu fattar inte jag. Så jag kan tyvärr inte förtydliga. Var har jag skrivit att hästen skall bara vara på ytter? I min värld är dom dom hyfsat jämt på båda tyglarna.

Precis om du har hästen bara på ena tygeln så är den inte jämt på båda tyglarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på yttertygeln

Och nu fattar inte jag. Så jag kan tyvärr inte förtydliga. Var har jag skrivit att hästen skall bara vara på ytter? I min värld är dom dom hyfsat jämt på båda tyglarna.

Precis om du har hästen bara på ena tygeln så är den inte jämt på båda tyglarna.

Nej det gjorde du kanske inte... Jag läste för snabbt...
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Nej det gjorde du kanske inte... Jag läste för snabbt...

Nej tror inte jag skrivit det (men ibland så skriver man ju otydligt) för jag blev väldigt förvirrad då hela mitt inlägg gick ut på att man inte bara har hästen på en tygel :D
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Precis . Det var exakt detta jag ville komma till när jag frågade vad yttre resp inner tygel skulle betyda på ett rakt spår .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 847
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 853
Senast: inverterad
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 659
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp